اهمیت مصرف شیر بر هیجکش پوشیده نیست و شاید بتوان گفت یکی از مهمترین نوشیدنی ها در تامین بسیاری از املاح و ویتامینهای ضروری بدن را شیر تشکیل میدهد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛اهمیت مصرف شیر تا بدانجاست که فقدان آن در مصرف غذایی روزانه می تواند موجب صوءتغذیه و نیز کمبود بسیاری از ویتامینها و پروتئین های بدن شود به گونه ای که تامین آن از طرق مصرف غذاهای دیگر بسیار مشکل تر است . به عنوان نمونه شیر مملو از کلسیم است و کمتر ماده غذایی وجود دارد که بتواند همپای شیر این ماده را برای بدن تامین کند و البته در مورد بسیاری از مواد دیگر در شیر نیز اینچنین است .متخصصان علوم تغذیه روز به روز بر اهمیت مصرف شیر تاکید دارند .

 شیر دارای املاح و مواد معدنی – کلسیم –فسفر- ید – سدیم و پتاسیم- منیزیم – آهن- انواع ویتامینهای سی- دی- آ- بی 2- بی 1- بی12 و بسیاری مواد دیگر است که همین خود نشاندهنده اهمیت و ضرورت مصرف شیر برای همگان است به گفته اقای جایمند رییس سابق اداره بازرگانی ابادان میانگین مصرف شیر در ابادان 20 تن در روز است . که اگر این رقم  تقسیم بر 300 هزار جمعیت این شهرستان شود میانگین مصرف هر ابادانی در روز کمتر از یک  استکان در روز است. سرانه مصرف شیر در خرمشهر هم وضعیتی مشابه به ابادان دارد .

البته این وضعیت خاص شهرستانهای ابادان و خرمشهر نیست و متاسفانه میزان مصرف شیر در کشورمان بسیار پایین تر از استاندارد جهانی است دکتر رضا نقدی متخصص بیماریهای  داخلی در خرمشهر در این زمینه گفت : شیر از جمله موادمصرفی شهروندان است که هیچ جایگزینی ندارد لذا باید مصرف ان توسط شهروندان در اولویت اول بهداشت و سلامت جامعه باشد

 وی  افزود : اگر شیر در کنار سایر مواد لبنی استفاده شود باید حداقل یک لیوان  روز در مصرف شود. که متاسفانه شهروندان به دلیل گرانی مواد لبنی مصرف انرا بسیار کاهش داده اند که در چنین شرایطی هر فرد باید حداقل سه لیوان شیر در روز مصرف کند.

وی سرانه بسیار کم مواد لبنی بویژه شیر را برای شهروندان ابادانی و کشور را  یک فاجعه بهداشتی خواند و افزود : مصرف شیر برای شهروندان صددرصد ضروری و غیر قابل اغماض است ونمی توان از ان گذشت کرد .

وی هم چنین افزود: مصرف شیر برای زنان بسیار حایز اهمیت است زیرا  در صورت عدم  مصرف ان در سنین بالا دچار بیماری لا علاج پوکی استخوان شدید میشوند. با توضیحات داده شده و با کمی دقت متوجه میشویم که سرانه مصرف شیر در ابادان و خرمشهر و یا بهتر است بگوییم در کشورحداقل 6 برابر کمتر از استاندارد جهانی است که این خود یک فاجعه برای سلامت جامعه محسوب می شود .

تلاشهای زیادی طی چند سال گذشته در کشورمان انجام شد تا شاید سرانه 70کیلوگرمی مصرف شیر در ایران به رقم 169کیلوگرم در جهان نزدیک شود؛ این رقم البته در اروپا به 300کیلوگرم هم می رسد اما در ایران تا به حال به بیشتر از 95کیلوگرم نرسیده است.

 با این حال، گرانی هزینه های تولید این روند را هم متوقف کرد تا شیر ارزان قیمت، مدتی بعد از هدفمندی یارانه ها از سبد تغذیه ای خانواده ها حذف و سهمیه شیر دانش آموزی هم با مشکل تامین و توزیع مواجه شود.حسین چمنی، مشاور انجمن صنفی صنایع شیر کشور مدتی قبل در مصاحبه ای رسما به کاهش 14درصدی سرانه مصرف شیر در چند سال گذشته اشاره کرد و عوامل اقتصادی را دلیل آن دانست.

بر اساس آمارهای سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، فائو، فنلاندی ها با مصرف سالانه 361 کیلوگرم شیر مایع، بیشترین سرانه مصرف شیر در دنیا را به خود اختصاص داده اند و بعد از آنها، سوئد، هلند، سوئیس و یونان قرار دارند.

 لیستی 100پله ای که در انتهای آن کشورهای نیکاراگوئه، سیشل و مولداوی قرار دارند و البته نام ایران در بین این 100کشور به چشم نمی خورد.کشور    سرانه مصرف شیر هر فردفنلاند    361 کیلوگرمسوئد    355 کیلوگرمفرانسه    260 کیلوگرمامریکا    253 کیلوگرمانگلیس    251 کیلوگرمروسیه    172 کیلوگرمترکیه    138 کیلوگرمآذربایجان    119 کیلوگرمگینه    113 کیلوگرمسوریه    112 کیلوگرملبنان    106 کیلوگرماردن    88 کیلوگرممولداوی    79 کیلوگرمایران    70 کیلوگرم اگر هر کیلوگرم شیر 4 لیوان باشد، فنلاندی ها در سال حدود 1450 لیوان شیر می خورند که این رقم برای ایرانی ها 290 لیوان شیر است.

 یعنی هر روز کمتر از یک لیوان برای هر نفر ، و برای شهرستانهای  ابادان و خرمشهر کمتر از یک استکان  است .

چندین نفر از شهروندان علت اصلی مصرف کم شیر در سبد خانوار را گرانی ان بیان کردند .یک خانم خانه دار گفت : هر پاکت یک لیتری  شیر سه هزار  تومان است که  خانواده چهار نفری ما باید حداقل یک پاکت شیر در روز مصرف کند و این یعنی ماهانه 90 هزار تومان که برای همسر من تحمل این هزینه انهم فقط برای شیر بسیار سنگین است .

گرانی قیمت شیر عمده ترین دلیل کم شدن مصرف ان در کشور است . و شهروندان هر روز منتظر دیدن قیمتهای جدیدی برای لبنیات بویژه شیر  هستند   دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران دلیل افزایش قیمت محصولات لبنی را بالا رفتن قیمت ظروف می داند .

 مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام، بخش خصوصی را به کم کاری متهم می کند و مدیرعامل اتحادیه تعاونی های سراسری لبنی ایران افزایش قیمت نهاده‌ها و خوراک گاوها را دلیل اصلی کاهش تولید و افزایش قیمت اعلام می کند.اما مسیب محمدیان  مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام، چند ماه قبل گفته بود « بخش خصوصی و تشکل‌ها تکالیفی دارند که باید اجرا کنند.

همان اندازه که مسئولان دولتی نقش دارند، خود بخش خصوصی هم به فکر نبود و تدابیر لازم را اتخاذ نکرده است.» نظری که محمدرضا اسماعیلی مدیرعامل اتحادیه تعاونی های سراسری لبنی ایران دیگر آن را رد کرده و  گفت: «آنچه که برای این صنعت مشکل ایجاد کرده، کمبود شیر خام به علت کاهش تولید است. افزایش قیمت نهاده‌ها و خوراک دام تولید را کم کرده و صرفه صنعت دامداری را کاهش داده است.

به هرحال انچه مسلم است شهروندان به دلیلی گرانی بسیار زیاد شیر از مصرف ان خودداری کرده و یا مصرف انرا به حداقل کاهش داده اند و این امر سلامت جامعه رابا تهدید مواجه کرده است .

 در حالی که شیر به دلیل اهمیت فوق العاده ان در سلامتی افراد ،  باید با حداقل هزینه در اختیار شهروندان قرار گیرد .

 این در حالی استوضعیت مصرف شیر در منطقه آبادان و خرمشهر از سایر مناطق کشور نیز اسف بارتر است چرا که بر اساس آمارهای رسمی سرانه مصرف شیر در کشورمان 70 لیتر برای هر نفر در سال است درحالی که این سرانه در آبادان و خرمشهر بسیار کمتر است.

 پس دولتمردان باید برای مناطق محرومی مانند آبادان و خرمشهر سوبسید مناسبی برای شیر در نظر بگیرند در غیر اینصورت باید منتظر صرف هزینه های گزاف برای درمان بسیاری از بیماریهای صعب العلاج  و یا  لاعلاج در منطقه باشند.

انتهای پیام/
برچسب ها: آبادان ، مصرف ، شیر ، خرمشهر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.