مازندران در کنار وفور نعمت از برنج های معطر گرفته تا خربزه های شیرین، عادت های بدغذایی رو هم در میان اهالی خود جای داده به طوری که امروزه بر اساس آمار اعلام شده، مردم این استان بیشترین مبتلایان چاقی، دیابت، و بیماریهای قلبی و عروقی رو به نام خود ثبت کردند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، رواج نامتعارف غذاهای فست فوتی و ماشینی شدن زندگی امروزی که کم تحرکی و اضافه وزن افراد را به دنبال دارد موجب بروز و شیوع بیماریهای عدیده ای از جمله دیابت شده است.

افزایش روزافزون ابتلا دیابت، زنگ خطر وخامت این بیماری رو بیش از پیش به صدا در آورده، چه برای مردم و چه برای مسئولین.

در این بین روستای مهدیرجه که در شهرستان گلوگاه واقع شده است هم كانون دیابت در كشور معرفی شده که 372 نفر از اهالی 2 هزار نفری آن به دیابت مبتلا هستند.

شیوه زندگی، تغذیه نادرست، مصرف زیاد مواد نشاسته ‌ای، شیرینی ‌ها و گوشت مهمترین عامل گسترش بیماری دیابت میان اهالی روستای مهدیرجه بیان شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی و خدمات درمانی مازندران با بیان اینکه 112 هزار نفر از جمعیت مازندران مبتلا به دیابت هستند گفت: 5 هزار و 300 بيمار ديابتی جديد نیز در استان شناسایی شدند، که اين موضوع نشانگر حركت خاموش و بيصدای اين بيماری مهلك در مازندران است.

اعرابی افزود: با اجرای طرح غربالگری مشخص شد 10 درصد جمعيت بالای 30 سال در مازندران به ديابت مبتلا هستند.

آقای نعمتی هم که بیش از 30 سال از عمرش می گذرد، دو سالی هست که به دیابت مبتلا شده و گفت: عادت به خوردن غذاهای چرب و قندی دارد، به طوری که با وجود تذکر مکرر پزشک های معالج برای پرهیز از خوردن برنج و غذاهای قندی، روزانه دو بشقاب برنج می خورد و چای را هم با شیرینی مصرف می کند.

این نادیده گرفتن ها موجب بستری شدن این بیمار دیابتی طی دو روز گذشته در بیمارستان سوانح و سوختگی زارع جهت پیوند پوست انگشت پا شده، به طوری که چندی پیش پزشکان تصمیم به قطع انگشت شصت او کردند.

انتظاری کارشناس تغذیه مرکز بهداشت ساری نیز ديابت را از عوامل اصلی بروز سكته های مغزی و قلبی دانست و به تدوین سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‎های غیرواگیر از جمله دیابت در کشور و تشکیل دبیرخانه‎ای به همین نام در مازندران اشاره کرد که کاهش 25 درصدی خطر مرگ‎های زودرس ناشی از بیماری‎های غیرواگیر، کاهش 20 درصد از میزان تحرک بدنی ناکافی، کاهش 30 درصدی مصرف نمک سدیم و جلوگیری از افزایش بیشتر چاقی و دیابت جمعیت تا سال 2025 از جمله اهداف آن است.

لیلا عرب دیگر بیمار دیابتی که بیماری به صورت وراثتی از پدر به او انتقال یافته است، گفت: ضمن رعایت همیشگی رژیم غذای و مصرف روزانه 8 قاشق برنج، برای حفظ سلامتی خود روزانه یک ساعت پیاده روی می کند.

این بیمار دیابتی با بیان اینکه رژیم غذایی خود را با نظارت پزشک مربوطه تنظیم و رعایت می کند، افزود: مصرف سبزیجات، غذاهای پروتینی و کربوهیدرات ها از مواد لاینفک در تغذیه روزانه او به شمار می رود.

معاون فنی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز با بیان اینکه ژنتیک، اضافه وزن و چاقی دو عامل مهم ابتلا به دیابت است، پرهیز از مصرف دخانیات و الکل، پیاده‌روی و ورزش، داشتن رژیم غذایی مناسب، داشتن تنوع غذایی، مصرف غلات و سبزیجات، اجتناب از مواد قندی و چرب و دوری از استرس و اضطراب را از نکات کلیدی در کاهش خطر ابتلا به دیابت اعلام کرد.

دکتر آهنگر با بیان اینکه مازندران رتبه نخست چاقی و مقام سوم مبتلایان به بیماری دیابت را در کشور دارد، افزود: 50 درصد افراد مبتلا به دیابت و پیش ‌دیابت اطلاعی از بیماری خود ندارند.

خانم عبدی که 18 سال است به بیماری دیابت مبتلا است، گفت: هیچ گونه اطلاع قبلی از بیماری خود نداشته بود که طی سفر زیارتی که به استان قم داشت، دچار گرما زدگی شد و با مراجعه به پزشک معالج و ارائه آزمایش، متوجه دیابتی بودن خود شد.

او دلیل اصلی مبتلا شدنش به دیابت را اضافه وزن و چاقی، کم تحرکی، نداشتن رژیم غذایی مناسب و استفاده غذاهای چرب و پر حجم بیان کرد و گفت: بی توجهی به این موارد موجب شده که ضمن پرهیز از هر گونه مواد غذایی شیرین و چرب، مجبور به تزریق انسولین هم بشود.

معاون فنی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تاکید بر اینکه 75 درصد مبتلایان به بیماری دیابت را در مازندران بانوان تشکیل می ‌دهند، گفت: بیش از 42 هزار نفر جمعیت روستایی و 70 هزار نفر جمعیت شهری آن به این بیماری مبتلا هستند.

دیابت بیماری مزمن و متابولیک است که با افزایش قند خون افراد در طول زمان به قلب و عروق، چشم، کلیه و اعصاب آسیب جدی وارد می ‌کند به طوری که هر ۲۰ ثانیه یک نفر به علت ابتلا به این بیماری قطع عضو می شوند، بنابراین لازم است با اطلاع رسانی، از پیامدهای دیابت جلوگیری شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: ساری ، خطر ، دیابت ، مبتلا ، مازندران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار