به گزارش خبرنگار
حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ارتباط زن و مرد نامحرم در اسلام با ظرائف و حساسیت های بسیاری همراه است و همواره در قرآن کریم و احادیث ائمه اطهار(ع) مسلمانان از نگاه و صحبت با نامحرمان برحذر داشته شده اند. قرآن کریم در آیه 5 سوره مائده و آیه 25 سوره نساء زنان و مردان را از برقراری روابط دوستانه و غیرضروری با جنس مخالف منع کرده است و از همین رو باید در مسأله ارتباط با نامحرم نهایت دقت و توجه را به خرج داد.
اما خواستگاری یکی از زمانی هایی است که انسان برای انتخاب همسر و همراه آینده خود ناگریز از نگاه و صحبت با نامحرم می شود، بنابراین باید در این هنگام به نفس خود مسلط بوده و از حد و حدود آشنایی و روابط قبل از ازدواج آگاه باشد. فقها و علمای دینی برای نگاه به نامحرم در جلسات خواستگاری چهار شرط را بیان کرده اند، اول اینکه به قصد لذت و ريبه نباشد، دوم براى آگاهى از وضع جسمانى او باشد، سوم مانعى از ازدواج در ميان نباشد و آخر اینکه احتمال بدهد كه دختر او را رد نمى كند. اما نگاه کردن به دختر در زمان خواستگاری تا چه حدی مجاز و شرعی است؟ پاسخ مراجع عظام تقلید را در این زمینه با هم می خوانیم:
امام خمینی(ره) و آیت الله خامنه ای:
كسی كه میخواهد با زنی ازدواج نمايد برای اطلاع و آگاهی از او میتواند به صورت، دست، مو و محاسن او بدون قصد لذّت نگاه كند ـ اگر چه قهراً لذّت حاصل شود ـ مشروط بر اينكه اولاً اطلاع و آگاهی قبلی نداشته باشد و ثانياً علم نداشته باشد كه به او جواب ردّ میدهند.
آیتالله مکارم شیرازی:
سؤال: اینکه خواستگاران مختلف درخواست نمایند که دختر مورد نظر خود را با لباس نازک مشاهده نمایند، این مساله برای پسری که از دختران متعدد خواستگاری می کند چه حکمی دارد؟ برای دخترانی نیز که در معرض خواستگاران متعدد قرار می گیرند چگونه است؟
جواب: درخواست خواستگاران برای مشاهده دختران مورد نظر با لباس نازک شرعاً مانعی ندارد ولی این کار تنها در صورتی مجاز است که طرفین بر مسائل دیگر ازدواج توافق کرده باشند نه این که پسران برخیزند و اندام نیمه برهنه دختران متعدد را به عنوان خواستگار مشاهده کنند
آیتالله بهجت:
نگاه کردن مرد به صورت زنی که میخواهد با او ازدواج کند جایز است، به شرط آنکه بداند که مانع شرعی از ازدواج با او نیست و احتمال هم بدهد که زن ازدواج را قبول میکند و احتمال بدهد که با این نگاه کردن اطلاع تازهای پیدا میکند. و با این شرایط، نگاه کردن فقط برای این مرد جایز است، اگرچه چند مرتبه باشد، بلکه چنین نگاه کردنی برای جلوگیری از نزاع بعد از عقد، مستحب نیز هست و اجازه زن هم در آن لازم نیست، و بنابر اظهر نگاه کردن به مو و محاسن دیگر آن زن هم با همین شرایط جایز است. و وجهی دارد که زن هم بتواند به مردی که میخواهد با او ازدواج کند با شرایطی که گفته شد نگاه کند.
آيات عظام تبريزى و سيستانى:
تنها مى تواند به دست و صورت، پاها، مو و مقدارى از بدن (مانند گردن و بالاى سينه ) دختر نگاه كند.
آیتالله صافى:
بنا بر احتياط واجب، تنها به صورت و دست ها تا مچ اكتفا كند.
آیتالله نورى همدانی:
مى تواند به دست و صورت، پاها، مو و مقدارى از بدن (مانند گردن و بالاى سينه ) دختر نگاه كند و اگر نتواند از خصوصيات ساير بدن، از روى لباس آگاهى پيدا كند، نگاه به تمام بدن جايز است.
انتهای پیام/
بالاخره پای یه عمر زندگی وسط هستش
مگه این که مطمین بشیم پیمان ازدواج صورت میگیره
باید به حکم مرجع خودتون عمل کنید
یا اگر دوست دارید به حکم احتیاط - یعنی حکمی که دیگر احکام را نقض نکند - عمل کنید
ولی خیلی چیزها هم فرق نکرده.
ولی خیلی چیزها هم فرق نکرده.
آنچه برای دیگران نمیپسندی ...........................
خدا خودش افریده وخودش هم را وروش زندگی را بیان کرده
قرار نیست که اگر وضیعت جامعه خوب نبود احکام اسلامی بیان و اجرا نشه. همیشه در هر جامعه ای عده ای بودند احکام خدا رو اجرا کردند عده ای هم اهمیت ندادند و زیر پا گذاشتند. هنوز هم خیلی از خانواده های شیعه و مسلمان در جان هستند که احکام اسلامی برای اونها خیلی مهمه. حتی در داخل کشور غربی هم با تمام مشکلاتش حجاب و مسائل دیگه رو رعایت میکنند. اونوقت یه عده به راحتی میگن به جامعه نگاه کن!دیگه دوره این چیزا گذشته!
الان در جهان اسلامه که بیشتر در حال رشده که اگر این طور نبود این همه دشمن روز و شب سعی در اسلام هراسی و در جهت مبارزه با اون تلاش نمی کردند.
یا علی
شرایط اقتصادی ردیف شد ما رفتیم خواستگاری چشم بند میزنیم
با این اوصاف معلوم شد اول آخر باید دید دیگه
توجامعه بگردید ببینید نحوه پوشش رو بعد بگید گردی صورت و مچ دست