اختصاص 70 درصد مطالبات حوزه سلامت به جامعه پزشکی/راه برای تبلیغات قاچاق باز است

معاون نظارت و برنامه ‌ریزی نظام پزشکی از اختصاص 70 درصد مطالبات حوزه سلامت به جامعه پزشکی خبر داد و گفت: در سال 94، 900 میلیون خدمت پزشکی ارائه شد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در نشست خبری رئیس کل سازمان نظام پزشکی که صبح امروز در سازمان نظام پزشکی برگزار شد محمد جهانگیری معاون نظارت و برنامه ریزی نظام پزشکی با بیان اینکه سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل سال ویژه ای برای حوزه سلامت است گفت: قیمت نفت و منابع تحت الشعاع قرار گرفته، در بحث رفاه اجتماعی سیاسی و اقتصادی تاثیر گذار بوده است. 

وی افزود: طرح تحول سلامت فراز و نشیب‌های بسیاری را داشته است که با رهنمودهای رهبر مبنی بر اینکه در حوزه سلامت، تولید ناخالص ملی در کنار حمایت های دولتی و به صورت قانونی باید افزایش یابد پیشرفت خوبی داشته است. 

جهانگیری ادامه داد: ساختار طرح تحول سلامت باید به گونه ای باشد که روند افزایشی پرداخت از جیب مردم کاسته شود که خوشبختانه این اتفاق افتاده است ولی باید تداوم داشته باشد. 

معاون نظارت و برنامه ‌ریزی نظام پزشکی با بیان اینکه در سال 94 ، 900 میلیون خدمات پزشکی ارائه شده است، گفت: این خدمات شامل خدمات بستری سنگین تا ویزیت ومشاوره هستند که با 40 متخصص و فوق تخصص و 60 هزار پزشک عمومی فعال و جامعه دندانپزشکی صورت گرفته است. این تعداد بدون لحاظ کردن خدمات پرستاری و مامایی است. 

وی در خصوص اینکه حجم زیاد خدمات تبعاتی را برای جامعه به دنبال دارد، گفت: برخی از پزشکان روزانه 16 ساعت کار می‌کنند تا نیازها را پاسخ دهند. در طرح تحول سلامت انباشتی از مباحث به وجود آمد و هزینه‌های محسوس 3 تا 6 درصد کاهش یافت و بیماران فرصت بیشتری برای توجه به سلامت خود پیدا کردند. 

جهانگیری در پایان گفت: 80 درصد خدمات پزشکی در بخش دولتی است. بنابراین باید 80 درصد از پزشکان در بخش دولتی خدمت کنند، این درحالی است که چندین هزار میلیارد در حوزه درمان برای پرداخت دستمزد پزشکان در بخش دولتی، بدهی دل و 70 درصد مطالبات مربوط به جامعه پزشکی است. 

وی افزود: برخی پزشکان از اردیبهشت سال 94 تا به حال درآمدی دریافت نکرده‌اند ما باید انگیزه‌ای را برای دو شیفت کارکردن پزشکان فراهم کنیم.  

جهانگیری در پاسخ به اینکه برخی معتقدند تعرفه‌ها به صورت سرسام‌آور رشد کرده است؛ گفت: در سال 92 و 93 و 94 خدمات و تعرفه‌های پزشکی رشد کرده است اما ارزش ریالی تعرفه‌ها رشدی نداشته چون درآمد بین رشته‌ها تغییر کرده تعرفه در برخی از رشته‌ها ثابت و در برخی رشد داشته که به طور میانگین رشد 96 درصدی تخمین زده شده است باید عدالت بین‌رشته‌ای اجرا شود.

وی با بیان اینکه حقوق پرسنل و تأمین تجهیزات در اولویت قرار دارد؛ گفت: به دلیل کسری منابع در پرداخت به پزشکان تأخیر وجود دارد در همین راستا داروخانه‌ها به مشکل عمده برای پرداخت هزینه تأمین دارو و تجهیزات روبه‌رو هستند و اغلب خواهان لغو قرارداد خود با بیمه‌های تکمیلی شدند.

وی افزود: نقطه عطف طرح تحول سلامت کاهش پرداخت از جیب مردم است بنابراین برای به نتیجه رساندن طرح تحول سلامت نیاز به بودجه مستمر و ثبات داریم که دولت باید برای تحقق آن سرمایه‌گذاری کند.

راه برای تبلیغات قاچاق در حوزه پزشکی باز است
مقیمی قائم مقام معاون نظارت و برنامه‌ریزی نظام پزشکی در خصوص وضعیت تبلیغات در حوزه پزشکی گفت: درج تبلیغات در نشریات توسط سازمان نظام پزشکی سنجیده می‌شود؛ پزشکان برای دریافت مجوز تبلیغات ظرف مدت یک روز و سایر شرکت‌ها 15 روزه مجوز دریافت می‌کنند.

وی افزود: متأسفانه راه تبلیغات باز است و به راحتی تبلیغات قاچاق در نشریات منتشر می‌شود. نشریات باید برای درج تبلیغات مجوزها را چک کنند اما متأسفانه این اتفاق نمی‌افتد.

مقیمی در خصوص مشکلات جامعه پزشکی عنوان کرد: عمده مشکلات جامعه پزشکی تعرفه‌ها، امنیت شغلی، مالیات و عوارض پایین بودن حقوق در بخش دولتی، مشکلات صنفی و اشتغال پزشکان جوان است که حل آن می‌تواند مشکلات بخش های دیگر را نیز حل کند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار