نتایج نهایی علل مرگ ستایش و اولادی فردا اعلام می شود/50 درصد از شکایات پزشکی قانونی مربوط به قصور پزشکی است

مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران گفت: نتایج نهایی علل مرگ ستایش و اولادی فردا بعد از ظهر اعلام می شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در نشست خبری پزشکی قانونی استان تهران که در اداره کل پزشکی قانونی تهران برگزار شد، مسعود قادی پاشا مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران در خصوص روند پیشرفت پرونده ستایش گفت: معاینه های لازم برای پرونده ستایش انجام و مدارک به مرکز ارسال شده و در کمیته تخصصی جمع بندی کردیم.

وی ضمن تاکید بر اینکه تعرضی صورت گرفته یا خیر باید قوه قضاییه اعلام کند، گفت: حساسیت پزشکی قانونی در مورد این پرونده بسیار زیاد است؛ بنابراین بعد از بررسی ظاهری و کالبد شکافی، نمونه گیری های سم شناسی، آسیب شناسی و سرولوژی را انجام دادیم.

قادی پاشا افزود: مدارکی از سوی دادگاه برای ما ارسال شده که بعد از تشکیل کمیسیون نهایی که فردا تشکیل می شود، مسئله تعادل روانی برای قاتل پرونده ستایش مشخص می شود.

وی در خصوص تصویری که از اولادی در فضای مجازی انتشار یافته، گفت: سنگ کف تصویر منتشر شده نشان می دهد که تصاویر در سرد خانه پزشکی قانونی گرفته نشده است.

قادی پاشا با بیان اینکه اظهار نظر از سوی پزشکی قانونی باعث اختلال در روال پرونده ها از سوی قوه قضاییه می شود، عنوان کرد: نتایج بررسی ها به قوه قضاییه اعلام شده است که پس از بررسی های لازم نتیجه نهایی را اعلام می کنند.

کاهش 9.2 درصدی مرگ و میر در تصادفات در یازده ماهه اول سال 94
قادی‌پاشا در ادامه به ارائه آمارهایی از میزان مراجعات به پزشکی قانونی پرداخت و گفت: در سال گذشته 204 هزار نفر به مراکز پزشکی قانونی استان تهران مراجعه کرده و در امور مختلف به آنان خدمت‌رسانی شده است که از این میان 46 درصد امور آزمایشگاهی بود و 56 درصد نیز به کمیسیون‌ها ارجاع شد. همچنین 5542 تن به سالن‌های تشریح ارجاع شده و 145 هزار و 227 نفر نیز به شکل سرپایی خدمات دریافت کرده‌اند که عمده این افراد مربوط به نزاع بوده است.

وی شمار مراجعه‌کنندگان نزاع را در سال 94، 101 هزار و 109 نفر اعلام کرد و گفت: این آمار نسبت به سال 93، 5.3 درصد کاهش داشته است. از این میان حدود بیش از 66 هزار نفرشان مرد بودند.

قادی‌پاشا شمار جانباختگان ناشی از مسمومیت گاز در سال 94 را، 141 نفر اعلام کرد که از این تعداد 117 نفر مرد و 24 نفر نیز زن بوده‌اند. همچنین 124 نفر نیز به دلیل سلاح سرد جان خود را از دست داده‌اند که این آمار در مقایسه با سال 93 به میزان 0.8 درصد کاهش داشته است.


کاهش 33 درصدی مرگ و میر ناشی از حوادث کار
مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران ضمن تاکید بر اینکه میزان مرگ و میر ناشی از حوادث کار در سال 94 نسبت به سال 93 ، 33 درصد کاهش یافته است عنوان کرد: در سال 94 ، 290 نفر مرگ و میر ناشی از حوادث کار داشته‌ایم که در مقایسه با سال 93 که 433 مورد بوده است خوشبختانه 33درصد کاهش مرگ و میر در این بخش داشته ایم. که دلیل رعایت بیشتر نکات ایمنی در محیط کار بوده است. 

وی افزود: شایع ترین علت مرگ و میر در اثر حوادث کار سقوط از ارتفاع است. 

افزایش 14.5 درصدی میزان سقط جنین در استان تهران در سال 94 
سالاری رئیس اداره ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات با بیان اینکه در سال 94 میزان سقط جنین در استان تهران 14.5 درصد افزایش یافته است، گفت: در سال 94 هزار و 950 مورد برای سقط جنین درمانی پذیرش داشته ایم که میزان پذیرش در سال 93، هزار و 703 مورد بوده است؛ بنابراین رشد 14.5 درصدی داشته‌ایم.

وی افزود: از هزار و 950 مورد پذیرش هزار و 45 مورد مجوز سقط جنین را دریافت کردند و به 893 مورد مجوز ندادیم که علت صدور مجوز برای سقط جنین مشکلات مادر یا جنین بوده است که در سال 94 بیش از 10 درصد موارد سقط جنین ناشی از مشکلات مادر و حدود 90 درصد ناشی از ناهنجاری های جنینی است. 

وی ادامه داد: مجوزهای مادران زیر 20 سال حدود 26 درصد از موارد 30 تا 40 سال 60 درصد موارد بالای 40 سال 14 درصد موارد بوده است همچنین مجوزهای جنینی برای مادران زیر 30 سال 30 درصد مادران 30 تا 40 سال 48.5 درصد و بالای 40 سال 8.5 درصد بوده است. 

سالاری ضمن تاکید بر اینکه برای دریافت مجوز از پزشکی قانونی برای سقط جنین نیاز به دریافت مجوز قوه قضاییه نیست، گفت: از شرایط سقط جنین رضایت مادر همراه داشتن دو نوبت سونوگرافی عکس‌دار و جنین کمتر از 4 ماه است. 

50 درصد از شکایات پزشکی قانونی مربوط به قصور پزشکی است 
مسعود قادی‌پاشا مدیر کل پزشک قانونی استان تهران در خصوص پرونده های ورودی به کمیسیون پزشکی قانونی گفت: در سال 94 ،‌5 هزار و 656 پرونده به کمیسیون رسید که نسبت به سال 93، 13 درصد رشد داشته‌ایم که از این تعداد 2 هزار و 749 مورد که حدود 50 درصد می‌شود، مربوط به قصور پزشکی بوده است که از این تعداد پرونده‌ها 58.5 درصد تبرئه و 41.5 درصد مقصر شناخته شدند.

وی ادامه داد: بیشترین شکایات، مربوط به جراحی زنان و زایمان، پلاستیک،‌ارتوپدی و عمومی بوده است اما بیشترین محکومیت ها مربوط به جراحی پلاستیک، جراحی عمومی، دندانپزشکی و زنان و زایمان است که از این میان قصور دندانپزشکی بالای 60 درصد را شامل می‌شود و در رتبه سوم محکومیت‌ها قرار دارد . 

وی در خصوص عملکرد و رسیدگی به شکایات پزشکی قانونی استان تهران در سال 94 به صورت تلفنی،‌حضوری، پیامکی و ثبت شکایت در سایت گفت: در سال 94 ، 189 مورد و رسیدگی تلفنی 126 مورد رسیدگی حضوری، داشته‌ایم؛ که از این تعداد 73 شکایت ثبت و رسیدگی و 53 مورد به صورت شفاهی توضیح داده شد. 

 قادی‌پاشا در خصوص میزان کسری بودجه پزشکی قانونی استان تهران در سال 94 گفت: حدود 6 میلیارد تومان کسری اعتبار داشتیم که طی چند جلسه تمامی کسری اعتبار از محل درآمدها در سال 94 پرداخت شد؛ درحال حاضر 2 میلیارد و 700 میلیون تومان کسری بودجه باقی داریم که هنوز جبران نشده است. سال گذشته 680 میلیون تومان در حادثه منا هزینه شد که سازمان مدیریت کشور برای پرداخت این هزینه قول‌هایی را برای اوایل سال 95 داده است. 

راه‌اندازی مرکز پزشکی قانونی ملارد و پردیس 
مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران در خصوص راه‌اندازی مرکز پزشکی قانونی ملارد و پردیس گفت: برای راه‌اندازی این 2 مرکز مشکل جذب نیروی قراردادی و کمبود مجوز استخدام پزشک و کمبود بودجه برای پرداخت حقوق پرسنل داریم که اگر این مشکلات بر طرف شود، می‌توانیم این 2 مرکز را راه‌اندازی کنیم. 

برنامه‌های پزشکی قانونی در سال 95 در راستای اقتصاد مقاومتی 
قادی‌پاشا در خصوص برنامه‌های پزشکی قانونی استان تهران در راستای اقتصاد مقاومتی در سال 95 عنوان کرد: کمیته‌ای تخصصی برای نهادینه کردن فرهنگ صرفه‌جویی و استفاده موثر و کارآمد از منابع گوناگون از جمله سرمایه انسانی، مواد و تجهیزات ، بالا بردن سطح آگاهی‌ها در زمینه‌های مختلف تشکیل می‌شود. 

وی افزود: تلاش داریم در سال 95 آزمایشگاه‌ها را به استانداردهای جهانی نزدیک کنیم و زمان پاسخگویی به کمیسیون را که به طور متوسط 1.5 ماه است، به کمتر از یک ماه برسانیم . 



انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.