رئیس هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی گفت: میانگین حوادث کار در دنیا در بخش ساختمان 17 درصد از کل حوادث را تشکیل می‌دهد، اما در کشور 50 درصد از حوادث کار مربوط به کارگران ساختمانی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، اکبر شوکت ضمن تبریک هفته کارگر به کارگران بیان کرد: چنانچه حادثه ناشی از کار برای کارگر اتفاق بیفتد و از کار افتاده شود، تامین اجتماعی حقوق کارگر را پرداخت می‌کند.

وی یادآور شد: درحوزه ساختمانی کارگرانی که بیمه نیستند، بر اساس قانون اگر کارگر دچار حادثه شود، تامین اجتماعی موظف است براساس مواد 60 تا 66 قانون چنانچه کارفرما مقصر باشد، کارفرما را جریمه کند.

رئیس هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور با اشاره به از کارافتادگی کارگران ساختمانی گفت: کارگران ساختمانی کشور یکی از رکوردداران حوادث کار در دنیا هستند، میانگین حوادث کار در دنیا در بخش ساختمان 17 درصد از کل حوادث را تشکیل می‌دهد ولی در کشور 50 درصد از حوادث کار مربوط به کارگران ساختمانی است.

وی با بیان اینکه بیش از 50 درصد فوتی‌ها در حوزه کار مربوط به کارگران ساختمانی است، عنوان کرد: کانون انجمن صنفی کارگران ساختمانی در هفت سال گذشته تشکیل شده که سه قانون را از مجلس دریافت کردند و قانون چهارم به عنوان قانون ساماندهی اتباع بیگانه در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است.

رئیس هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور ادامه داد: با این قوانین تا کنون موفق شدیم یک میلیون نفر کارگر ساختمانی را در سطح کشور زیر پوشش تامین اجتماعی قرار دهیم.

وی با اشاره به دستمزد کارگران گفت: در تعیین دستمزدها باید تورم و سبد معیشتی درنظر گرفته شود در حالی که اکنون سبد معیشتی در نظر گرفته نمی‌شود و نرخ تورم واقعی نیست، که در این زمینه بی‌عدالتی در بحث کارگری صورت می‌گیرد.

شوکت یادآور شد: اخیرا سازمان فنی و حرفه‌ای بخشنامه‌ای علیه صنف کارگری در بخش ساختمان صادر کرده که این بخشنامه خلاف قانون است، دوستانه تذکر داده شده که این بخشنامه را لغو کنند.

وی گفت: سهمیه‌بندی در بحث بیمه کارگران ساختمانی غیرقانونی است و علاوه بر آن در بخش ارائه خدمات در حوادث کار به سختی به کارگران ساختمانی غرامت پرداخت می‌شود که در این زمینه لازم است کارگر آگاه باشد.

رئیس هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور با بیان اینکه امروز بیش از 250 انجمن صنفی در کشور وجود دارد، گفت: کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور بزرگترین تشکل کارگری کشور از نظر تعداد صنف در یک رشته خاص شده است.

وی یادآور شد: مذاکرات لازم صورت گرفته تا سازمان تامین اجتماعی و سازمان فنی و حرفه‌ای تا یک ماه آینده بخشنامه‌های خود را اصلاح کنند، اگر این امر صورت نگیرد، مجبور هستیم از مراجع قانونی و مجلس پیگیر تخلفات سازمان‌های تامین اجتماعی و فنی و حرفه‌ای باشیم.

شوکت در پایان با بیان اینکه مطالبات تامین اجتماعی 110 هزار میلیارد تومان شده است، گفت: این بدهی مربوط به دولت گذشته است، پیشنهادات خوبی به دولت داده شده تا مطالبات را پرداخت کنند ولی متاسفانه همت جدی برای پرداخت مطالبات نیست.

انتهای پیام/ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار