تحريم دلار ربطى به موضوع هسته اى ندارد و ما هم علاقمند به استفاده از دلار نيستيم/ اقدام آمریکایی ها راهزنی بین المللی بود
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "سیدعباس عراقچی" معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در برنامه تیتر امشب شبکه خبر به تشریح سفر تیم هسته‌ای به نیویورک و برگزاری سومین نشست کمیسیون مشترک بررسی برجام بین ایران و 1+5 در وین پرداخت.

وی گفت: وقتى طرف آمريكايی اطمينان سياسى می دهد براى برقرارى رابطه بانك ها با ايران نتيجه فشارهاى ظريف و تيم هسته اى به طرف امريكايي است.

عراقچى ادامه داد: ما اموالى را در خارج از كشور داريم كه بلوكه شده و بعد از برجام ازاد شده است و استفاده از آنها و نقل و انتقال اين اموال در حال انجام است که آمار آن در اختيار بانك مركزى است.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان افزود: اینکه پول ما قابل دسترسی شود به این معنی نیست که تبدیل به اسکناس شود زیرا ما هنوز به شرایط قبل از تحریم نزدیک نیستیم.

عراقچی با اشاره به اینکه این شرایط را باید درنظر بگیریم که ده سال است از شبکه های بانکی دور هستیم گفت: این امری زمان بر است و‌ بانک مرکزی ما اگر تشخیص بدهد می گوید که در بعضی نقاط فعال شده اما سرعت آن کند است.

وی گفت: اروپا و امریکا وارد اقدامات جدید شدند و امیدواریم بازگشت روابط عادی به حالت گذشته سرعت پیدا کند.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه تصریح کرد: مصادره دو‌ میلیارد دلار سه نکته در بر دارد که باید روشن شود یکی اینکه این اقدامی خصومت آمیز از طرف امریکا است و‌ برجام هرگز قرار نبود این خصومت را بردارد و‌ تعجب می کنم از دوستانی که می گویند چرا این اتفاق پس از برجام رخ داده است!

عراقچی ادامه داد: نکته بعدی اینکه احکام دادگاه های امریکایی قطعا بی اعتبار است و این یک نوع راه زنی بین المللی است اما این مبلغ به صورت اوراق بهادار سپرده شده که بی احتیاطی از سوی ما بود اما بی احتیاطی دوم ما این بود که وکیل گرفتیم و به دادگاه رفتیم که این یعنی دادگاه را به رسمیت شناختیم که نباید این کار صورت می گرفت.

وی در ادامه بیان داشت: مشخص است که این دادگاه ها علیه ما رای خواهند داد و البته دادگاه های ایران هم نسبت به شکایت علیه اتباع ایرانی اقدام کرده و اعتراضات خود را اعلام کرده ایم.

معاون وزیر خارجه گفت: این تجربه نشان می دهد که ما نباید وارد سیستم مالی آمریکا بشویم و در گذشته اشتباهاتی صورت گرفته که نباید تکرار شود و اگر در جایی به دارایی های ما امریکا دسترسی داشته باشند با رای دادگاه های خود مصادره می کنند و چون ما مدتی از سیستم مالی بین المللی دور بودیم کار برایمان کمی سخت است اما به دنبال راه کارهای ممکن هستیم.

عراقچی اظهارداشت: تا وقتی که در بانک های امریکایی پول وارد نشود و امریکا نتواند صلاحیت قضایی خود را اعمال کند پول ها محفوظ خواهد بود.

وی تصریح کرد: در نامه مقام معظم رهبری ایشان مقرر کردند که هیاتی برای نظارت برجام تشکیل شود و ما گزارش های لازم را به این هیات می دهیم و‌ جلسات تشکیل می شود و‌ مصوبات هم به سمع مقام معظم رهبری می رسد و این نظر هیات است که نقض صورت گرفته یا خیر.

معاون وزیر خارجه کشورمان یادآور شد: کمیسیون مشترک که بین 1+5 شکل گرفته مجموعه وظایفی را بر عهده دارد یکی از آنها این است که اگر ایران احساس کند طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرده این را به آنجا می برد و کمیسیون مشترک از چند کار گروه تشکیل شده و دارای آیین کاری است و‌ اگر در گروه کاری موضوع حل نشود ظرف سی روز در نهایت به عنوان نقض به کمیسیون می رود.

وی درباره آب سنگین اراک و قرارداد امضا شده با آمریکایی‌ها در وین برای فروش 32 تن آب سنگین با بیان اینکه تاکنون قریب به 200 تن آب سنگین تولید کرده‌ایم، اظهار داشت: در حال مذاکره با روس‌ها برای فروش 40 تن آب سنگین هستیم.

عراقچی ادامه داد: اینکه ما وارد بازار فروش آب سنگین شده‌ایم، امری مهم و مثبت است و اتفاقا با دلار معامله کردیم و قرار شده از طریق یک کشور ثالث پول را به ما بدهند.

وی در خصوص قیمت آب سنگین فروخته شده، اظهار داشت: من از قیمت آب سنگین اطلاع ندارم، اما تا جایی که در جریان هستم قیمتی که فروخته شده قیمتی است که هم اکنون در بازارهای بین‌المللی معامله می‌شود.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای با بیان اینکه تا الان نزدیک به 200 تن آب سنگین تولید کردیم که 120 تن آن را برای راکتور جدید اراک کنار خواهیم گذاشت، افزود: آمریکا مشتری اول خرید آب سنگین بود و روس‌ها و برخی کشورها هم خواهان مذاکره هستند. ما امروز فروشنده این کالای حساس و نادر هستیم و ما را به رسمیت شناخته‌اند و اب سنگين ما در عمان نگهدارى ميشود تا براى عرضه به مشتريان به فروش برسانيم.

معاون وزیر خارجه درباره برنامه موشکی ایران با تأکید مجدد بر اینکه سیستم موشکی ما قابل مذاکره و مصالحه نیست، عنوان کرد: اینکه موضوع موشکی را آمریکایی‌ها به بهانه هسته‌ای وارد قطعنامه‌ها کردند و به شورای امنیت بردند، کار خطرناکی بود و یکی از دستاوردهای ما این بود که بحث موشکی را از بحث هسته‌ای جدا کردیم و خانم موگرینی در سفر خود به صراحت اعلام کردند که آزمایش موشکی نقض برجام نیست.

وی خاطرنشان کرد: بحث موشکی در حاشیه امنیت است. موضع ما از روز اول مذاکرات این بود که هر کس خواسته به بحث موشکی اشاره کند اجازه نداده‌ایم. 

عراقچی در پاسخ به این سؤال که آیا در مذاکرات درباره مباحث دیگری غیر از هسته‌ای گفت‌وگو کردید؟ گفت: در طول مذاکرات در خصوص هیچ موضوع غیر هسته‌ای با آمریکایی‌ها مذاکره نکرده‌ایم به جز موضوع آزادی زندانیان به عنوان یک موضوع انسانی که نهایتا به یک تبادل منجر شد.

وی درباره سفر اوباما به منطقه نیز عنوان کرد: در سال‌های گذشته مگر ناوهای آمریکا در منطقه نبوده‌اند و مانورهای نظامی برگزار نمی‌کردند و مگر در پایگاه‌های خود در کشور‌های خلیج فارس پایگاه‌ها‌ی خود را مجهز نکرده بودند، اما ما با توانمندی‌های نظامی خود آنها را از فکر تعرض به ایران پشیمان کرده‌ایم.

وی درباره قرار گرفتن وزرای خارجه ایران و آمریکا مقابل پرچم طرف مقابل نیز عنوان کرد: تا جایی که من دیدم برنامه‌ای برای قرار گرفتن وزرای خارجه ایران و آمریکا در مقابل پرچم کشورهایشان در کار نبود.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار