معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: با توجه به پیش بینی سازمان بهداشت جهانی این بیماری در دنیا تا سال 2019میلادی ریشه کن می شود .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبر نگاران جوان از زنجان؛ به مناسبت هفته ی سلامت مراسم افتتاحیه استانی روز ملی سوئیچ«روز ملی سوئیچ واکسن خوراکی سه ظرفیتی فلج اطفال به واکسن دو ظرفیتی» در مرکز بهداشت و درمان سوسن علیمرادیان استان زنجان برگزار شد .

صائینی در این مراسم اعلام کرد :سالها است که طرح ریشه‌کنی فلج اطفال در کشور انجام می‌شود و هم‌اکنون ایران یکی از موفق‌ترین کشورها در امر ریشه‌کنی فلج‌اطفال است.

وی ادامه داد : متاسفانه در حال حاضر به دلیل عدم توانایی برخی کشور های همسایه ایران در کنترل این بیماری و ورود ویروس از این طریق به داخل کشور تاکنون این بیماری ریشه کن نشده است.

صائینی میزان ریشه کنی این بیماری را در کشور تا ۹۹ درصد اعلام کرد و افزود: ایران بارها تا ۴ سال گزارشی از این بیماری نداشته است اما متاسفانه به رغم مراقبت هایی که به وسیله مسئولان در کشورهای همسایه از قبیل افغانستان انجام می شود در حال حاضر موفقیتی در ریشه کنی حاصل نشده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان هدف از اجرای این طرح را بالابردن سطح ایمنی واکسن فلج اطفال دانست، افزود: قبل از این برنامه واکسن فلج اطفال به صورت خوراکی و سه ظرفیتی به کودکان ارائه می شد.

صائینی سازمان بهداشت جهانی را متولی اجرای این برنامه معرفی کرد و ادامه داد: واکسن سه ظرفیتی خوراکی فلج اطفال که واکسن زنده ضعیف شده است، باعث ایجاد نوعی فلج موقتی در افراد می شود که در حال حاضر با استفاده از نوع تزریقی آن که حاوی واکسن ضعیف و کشته شده است این مشکل رفع می شود.

وی در ادامه اظهار کرد: از اوایل امسال واکسن خوراکی فلج اطفال از سه ظرفیتی به دو ظرفیتی تغییر کرده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان با بیان اینکه طی ‌۱۵ سال گذشته تا‌کنون هیچ موردی در درباره فلج اطفال گزارش نشده است ادامه داد: خوشبختانه ایران در حال حاضر در امر ریشه‌کنی فلج‌اطفال و ایمن‌سازی در سطح خوبی قرار دارد و ارائه خدمات در این حوزه به خوبی انجام می شود.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.