رئیس هیات مدیره انجمن دیابت استان زنجان گفت: استفاده از رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی یا ورزش و استفاده مرتب از داروی تجویز شده پزشک در کنترل عوارض دیابت مهم است.

دیابت قابل پیشگیری است
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، امروز مصادف با چهارمین روز از هفته سلامت با عنوان غلبه بر دیابت با تحرک و تغذیه سالم نامگذاری شده است و به همین منظور همایش یک روزه خود مراقبتی در بیماری دیابت با همکاری مرکز بهداشت استان زنجان و انجمن دیابت استان زنجان با حضور مسئولین و مدیران استانی و دانشگاهی برگزار شد.
 
در این همایش چیتی فوق تخصص غدد و رئیس هیات مدیره انجمن دیابت استان زنجان دیابت را فاجعه قابل پیشگیری قرن عنوان و درباره ماهیت بیماری دیابت تصریح کرد: دیابت یکی از انواع بیماری های متابولیک است که مشخصه آن افزایش قندخون است.

چیتی، به وضعیت دیابت در ایران پرداخت و گفت: شیوع در افراد بالای ٢٠ سال مملکت ما که ۶۵ درصد جمعیت کل کشور را شامل می شوند، حدود ١٠ تا ١٢ درصد گزارش شده است و حدود سه تا چهار میلیون دیابتی در کشور وجود دارد که نیمی از آن در مرحله دیابت نهفته قرار داشته و از وجود بیماری خود بی اطلاع هستند.
 
وی افزود: چهاردرصد افراد بالای ۳۰ سال جمعیت روستایی و ۱۰درصد افراد بالای ۳۰ سال مناطق شهری که پنج درصد کل جمعیت کشور (روستایی و شهری) را شامل می شوند، درگیر این بیماری هستند.
 
این فوق تخصص غدد عوارض بیماری را نیز برشمرد و خاطرنشان کرد: دیابت شایعترین علت کوری در افراد بالغ محسوب می شود و یکی از علت های  اصلی مرگ در افراد مبتلا به دیابت است.
 
چیتی استفاده از رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی یا ورزش و استفاده مرتب از داروی تجویز شده پزشک  را در کنترل عوارض بیماری مهم شمرد.

انتهای پیام/ز
برچسب ها: زنجان ، دیابت ، هفته سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.