نخستین همایش خاندان بهار، چهار نسل در خدمت فرهنگ ایران با حضور150 استاد و دانشجو از سراسر کشور و ارائه 20 مقاله تخصصی طی آیینی در این همایش به کار خود پایان داد.

رییس دانشگاه کاشان، در حاشیه برگزاری این مراسم در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: پخش ویژه‌نامه بهار به‌عنوان ضمیمه یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار و چاپ مقالات ارائه شده در این همایش از جمله امتیازات مهم این همایش است.

عباس زراعت،برگزاری همایش دو روزهنکوداشت شخصیت و آثار ملک الشعرای بهار در هفت بخش تخصصی، نقد و بررسی تصنیف‌ها و موسیقی این شاعر ادیب را یادآورشد و گفت: حضور خانواده مرحوم بهار، اندیشمندان و ادیبان و جمعی از شاعران سراسر کشور در دانشگاه کاشان از دیگر امتیازات این همایش است.

وی، وظیفه سنگین پاسداشت مراکز علمی از مفاخر و سرمایه های کشور و انتقال روحیه تفکر مفاخر به نسل جوانرا تاکید کرد و گفت:دانشگاه کاشان نیز در این راستا نخستین همایش پاسداشت شخصیت مرحوم بهار و تجلیل از خانواده وی را برگزارکرد.

به‌گفته‌وی، متاسفانه خیلی از نخبگان به پای سیاست بازی از کشور خارج می شوندکه این شایسته و بایسته نیست.
رییس دانشگاه کاشان، پاسداشت مفاخر عصر حاضر که در قید حیات هستند به‌عنو ان سرمایه انسانی و بالاترین سرمایه تاکیدکرد و گفت:برگزاری اینگونه همایش‌ها با حضور شخصیت‌های برجسته علمی و ادبی کشور یکی از راههای انتقال ارزشها به نسل جوان است.

زراعت،با تاکید بر انتخاب روش‌های مختلفدر انتقال ارزش‌ها و شناسایی مفاخر به جوانان گفت: جوانان با داشتن الگوی مناسب به بیراهه کشانده نمی‌شوند و با شناخت از پیشینه علمی،فرهنگی و اجتماعی مملکت خود با اعتمادبه‌نفس قوی و انگیزه و افتخار سعی در کسب موفقیتهای و رشد و توسعه کشور هستند.

وی، شناساندن مفاخر به نسل جوان را یکی از راههای مقابله با تهاجمات فرهنگی دانست و گفت:
به‌گفته‌وی، معرفی شخصیت جامع الاطراف و برجسته مرحوم بهار که در همه زمینه‌های فرهنگ، سیاست و علم و ادب خوب درخشید و با برجای گذاشتن آثار ماندگار در حال حاضر منبع درسی و مرجع تحقیق دانشجویان است برای نسل جوان ضروری بود.

رییس دانشگاه کاشان با اشاره به اینکه اجداد بهار کاشانی بودند و جد پدری وی حاجی محمد باقر کاشانی در جوانی به خراسان رفته و ساکن مشهدشده‌است گفت: بهار همفکری با آیت‌الله مدرس و نقش مهمی در استقلال و آزادی و مبارزه با استعمار داشت‌ و در تحول سیاسی یک از همراهان جدی مرحوم مدرس بود که در سیاست تاثیر بسزایی داشت.
نخستین کنگره ملک الشعرای بهار در ایران به مناسبت نکوداشت شصت و پنجمین سالگرد درگذشت وی، با عنوان همايش "خاندان بهار، چهار نسل در خدمت فرهنگ ايران" به همت دانشگاه کاشان، مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، نهاد ریاست جمهوری، فرمانداری ویژه کاشان، شهرداری و شورای اسلامی شهر کاشان، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره میراث فرهنگی با حضور اندیشمندان و شعرای برجسته سراسر کشور در تالار آزادی دانشگاه کاشان برگزارشد.

برگزاری هفت پنل تخصصی،چاپ و رونمایی چهار عنوان کتاب مربوط به بهار از جمله «یادگار نامه بهار»، «دیوان اشعار میرزا احمد صبوری کاشانی»، «دیوان اشعار ملک الشعرای بهار» و «دیوان اشعار ملک الشعرای صبوری»،اجرای کنسرت تصانیف بهار در باغ فین، افتتاح کتابخانه ملک‌الشعرای بهار و افتتاح نمایشگاه آثار و تصاویر ملک الشعرا در نگارخانه سهراب سپهری از جمله برنامه‌های این همایش بود.

شایان ذکر است: محمدتقي بهار فرزند حاج میرزا محمد کاظم متخلص به صبوری و ملقب به ملک‌الشعرا ابن حاجی محمد باقر کاشانی کدخدای صنف شعربافان مشهد پسر حاج عبدالقدیر خاراباف ساکن کاشان بوده است که در ۱۶ آبان ۱۲۶۵ هجري شمسي برابر با ۱۳۰۵ قمري در مشهد به دنيا آمد و در سال 1330 شمسي در تهران درگذشت.




انتهای پیام/م
 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.