در اجتماع مدنی و فرهنگی جوانان و جامعه شهروندان مطرح شد

استراتژی ملی مبارزه با افراط گرایی خشونت‌آمیز در افغانستان تدوین شود

اجتماع مدنی و فرهنگی جوانان افغانستان و جامعه شهروندان افغانستان از دولت خواست استراتژی ملی مبارزه با افراط گرایی خشونت‌آمیز را تدوین کند.

استراتژی ملی مبارزه با افراط گرایی خشونت‌آمیز در افغانستان تدوین شود
به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، اجتماع مدنی و فرهنگی جوانان افغانستان و جامعه شهروندان افغانستان طی مراسمی که روز پنجشنبه (۲ ثور ۱۳۹۵) برگزار شد از دولت خواست استراتژی ملی مبارزه با افراط را تدوین کند.

این اجتماع تأکید می‌کند تروریزم و افراط گرایی خشونت‌آمیز عقیده و اعمال اشخاص و یا گروه‌هایی را توصیف می‌کند که برای رسیدن به اهداف ایدیولوژیک، دینی یا سیاسی خود از اعمال تروریستی و دیگر اشکال آن استفاده می‌برند. این موضوع شامل اعمال تروریستی و دیگر انواع خشونت با انگیزه‌های سیاسی و بعضی از انواع خشونت‌های گروهی می‌شود. گروه‌های تروریستی از تمام ابزارها جهت پخش، نشر وحشت و دهشت در جامعه استفاده می‌برند.

از طرفی هم در افغانستان نیز گروهای خشونت طلب افراطی چون طالبان و داعش تلاش می‌کنند از یک تعداد جوانان کم سواد و بیسواد سرباز گیری کنند و بعداً از آنان علیه جامعه و مردم شان استفاده ابزاری نمایند.

اجتماع مدنی و فرهنگی افغانستان می‌گوید افراط گرایان اکثراً از شرایط اجتماعی و اقتصادی و آسیب‌پذیری‌های انفرادی بهره‌برداری می‌کنند تا آنها را استخدام کنند و با ایجاد انگیزه‌های خطرناک آنها را علیه اعمال تخریب کارانه در جامعه تحریک نمایند.

این گروه می‌افزاید جهت پاسخگویی به نیازمندی‌های اساسی جوانان، حکومت افغانستان یاید استراتیژی‌های کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت شغلی، تحصیلی و آموزشی را تدوین و عملی نماید تا جوانان بتوانند در امورات سیاسی، مدنی و اقتصادی کشور سهم بیشتر داشته باشند.
همچنین حکومت افغانستان در همکاری با عالمان دین، پژوهشگران حوزه افراط گرایی، استادان دانشگاه، نهادهای مدنی، رسانه‌ای و جوانان، استراتیژی ملی مبارزه با افراط گرایی خشونت‌آمیز را تدوین و عملی نماید.

اجتماع مدنی و فرهنگی افغانستان تأکید می‌کند حکومت افغانستان باید محتوای درسی و آموزشی مدارسی که در مناطق دور دست کشور فعالیت دارند را تحت نظارت قرار دهد. از طرفی هم خانواده‌ها نیز، یک نقش کلیدی را در شناسایی نشانه‌های افراط گرایی در وجود فرزندان شان بازی می‌کنند. ممکن است بعضی از خانواده‌ها به فرزندان شان بگویند از ایدیولوژی افراط گرایی خشونت‌آمیز دوری بجویند ولی هنوز خانواده‌هایی هستند که دربارهٔ محتویات درسی فرزندان شان در مدارس دینی آگاهی لازمی را ندارند.

بلند بردن سطح آگاهی جوانان و نوجوانان، یک گام مهم در جلوگیری و مبارزه علیه افراط گرایی خشونت‌آمیز محسوب می‌شود. خانواده‌ها و گروه‌های اجتماعی، اساس جامعه امن را تشکیل می‌دهند بنابراین هر فرد یک نقش کلیدی را در قسمت مصون بودن جامعه و تأمین امنیت و آوردن صلح در جامعه بازی می‌کند.

این گروه معتقد است حکومت افغانستان در مشارکت با نهادهای مدنی و رسانه‌ای باید برنامه‌های آگاهی عامه را در ارتباط به افراط گرایی خشونت‌آمیز جهت محکوم کردن اعمال تروریستی با برگزاری کنفرانس‌ها، نشست‌ها و گفتمان‌ها تدویر نماید.

تمرکز این برنامه‌ها باید روی ارزش‌های دینی، فرهنگی، تاریخی، اجتماعی و مسایل تأمین امنیت و اعمار صلح و ایستادگی در برابر هر نوع خشونتی باشد که نظم، صلح و مصونیت جامعه را به مخاطره می‌اندازد.

اجتماع مدنی و فرهنگی جوانان افغانستان بر این باوراست که مبارزه با تروریزم و افراط گرایی خشونت‌آمیز، مستلزم همکاری تمام نهادهای حکومتی، جامعه مدنی، متنفذین محلی، کارشناسان و پژوهشگران حوزه افراط گرایی، علمای دینی و تمام شهروندان افغانستان می‌باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار