یک مقام حزب جمهوریخواه خلق تركیه گفت: عربستان به علت هزینه های نظامی و بودجه خانواده سلطنتی نمی تواند جنگ نفتی را برای مدتی طولانی ادامه دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ اسپوتنیك نوشت: در شرایط ركود بی سابقه بهای نفت در بازارهای جهانی طی 12 سال اخیر كه جنگ نفتی عربستان از سال 214 باعث آن شد، تلاش های نمایندگان كشورهای نفتی برای رسیدن به توافق تثبیت میزان تولید در نشست دوحه پایتخت قطر نتیجه بخش نبود.

خبرگزاری روسی افزوده است: در دیدگاه اول بی نتیجه بودن نشست نفتی دوحه برای ثبات در میزان تولید با تمایل ایران ارتباط یافته كه به بازار بازگشته و استخراج نفت را از سر گرفته است، اما از نگاه نجدت پامیر رئیس كمیسیون انرژی حزب جمهوریخواه خلق تركیه پشت این موضوع فاكتورهای عمیق تر در عربستان سعودی و آمریكاست. ریاض سعی می كند برای بازگشت تهران به بازار نفتی مانع تراشی كرده تا آسیب پذیر بماند.

كارشناس ترك گفت: آمریكا كه اكنون 25 درصد به منابع خارجی نفتی وابسته است، نقش مهمی را در كاهش بهای نفت ایفا می كند و برای نمونه سطح وابستگی اتحادیه اروپا بالاتر است كه تلاش اروپا را برای پایین ماندن قیمت مشخص می كند و این سناریو توسعه حوادث توسط چین هم حمایت می شود.

به عقیده پامیر، هدف راهبرد عربستان سعودی و آمریكا در زمینه استخراج نفت، ایران و روسیه است كه می خواهند مسكو را به خاطر حوادث اوكراین و ایران را برای انجام فعالیت های هسته ای، جایگاه این كشور در یمن، سوریه و عراق تحت فشار قرار دهند.

این كارشناس می افزاید: حتی با وجود تاثیر منفی افت بهای نفت بر بودجه عربستان سعودی، ریاض این موضع را گرفته كه «بهتر است اكنون خسارت ها را تحمل كنیم تا برای آینده بتوانیم مواضع رقبای خود یعنی ایران و روسیه را در بازار ضعیف كنیم تا با حذف رقبا، به صورت طولانی مدت بخش اعظم بازار را دردست بگیریم».

تحلیلگر ترك در پایان تاكید كرده است: این دیدگاه ریاض است. ولی فكر كنم با وجود 750 میلیارد دلاری ذخیره ارزی عربستان، ریاض با احتساب مخارج اجرای عملیات جنگی در یمن، سوریه و عراق، كمك مالی به مصر و رشد بیش از اندازه هزینه های داخلی عربستان از جانب سلسه سلطنتی، این كشور نمی تواند این جنگ نفتی را در طولانی مدت ادامه دهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار