اینفورمیشن کلیرینگ هاوس

آیا ترک‌ها با داعش معامله کرده‌اند؟

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که با تروریست‌های داعش، معامله دیپلماتیک انجام داده است. وی این معامله را یک پیروزی دیپلماتیک قلمداد می‌کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه تحلیلی "اینفورمیشن کلیرینگ هاوس" در مقاله ای به قلم "توماس سیبرت" می‌نویسد: در حالی که ده‌ها هزار نفر از پناهندگان سوری، از مهلکه داعش به سوی مرزهای ترکیه گریخته‌اند، سیاستمداران کرد در ترکیه، آنکارا را متهم می‌کنند که گروه تروریستی داعش را در حملاتش در کشور همسایه یعنی سوریه، یاری می‌کند.

*** قول اردوغان به داعش
این اتهامات در داخل و خارج از ترکیه، حاکی از نگرانی‌هایی است، مبنی‌ بر اینکه دولت رجب‌ طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، با گروه‌های افراطی در سوریه و با این امید که مبارزان آن‌ها به سقوط بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه سرعت خواهند بخشید، کنار آمده است. 
اتهامات تازه علیه اردوغان، درست در همان روزی صورت گرفت که وی از «چانه‌زنی‌های دیپلماتیک و سیاسی» دولت ترکیه با داعش که به آزادی 46 شهروند ترک و سه گروگان عراقی که از ماه ژوئن، به اسارت نیروهای داعش درآمده بودند، منجر شد، پرده برداشت. به گفته داعش، ترکیه به آن‌ها قول داده است که در ائتلاف ضدداعش به رهبری آمریکا، که در حال حاضر خود را برای حملات نظامی علیه شبه نظامیان داعش در سوریه آماده می‌کند، شرکت نکند.

*** به رسمیت شناختن داعش به عنوان یک «دولت»، در هر سطحی، و یا در هر شکلی، دقیقا همان چیزی است که ابوبکر البغدادی به دنبال آن است
به گزارش پایگاه خبری اینترنتی «تاکوا»، دستور آزادسازی گروگانان ترک، مستقیما از جانب «ابوبکر البغدادی»، سرکرده گروه داعش صورت گرفته است. این پایگاه خبری در ادامه ادعا می‌کند که: «مرحله‌ای از مذاکرات که اساسا بین داعش و دولت ترکیه صورت گرفته است»، به این نتیجه [آزادی گروگانان] منجر شد.
به رسمیت شناختن داعش به عنوان یک «دولت»، در هر سطحی، و یا در هر شکلی، دقیقا همان چیزی است که ابوبکر البغدادی به دنبال آن است.
اوباما این ماه در یک سخنرانی گفت: «داعش قطعا یک دولت نیست. این گروه نه از سوی هیچ دولتی و نه مردمی که تحت کنترل خود درآورده است، به رسمیت شناخته نشده است. بدون شک داعش یک سازمان تروریستی است و هیچ هدفی جز قتل عام تمام کسانی که بر سر راهش قرار دارند، دنبال نمی‌کند.»

*** موضع مخالف دولت ترکیه در برابر ائتلاف ضدداعش
اما «تاکوا خبر»، تمایل دارد که این مسئله را به گونه‌ای متفاوت عنوان ‌کند. به گفته این پایگاه خبری ترک، «در طول مذاکرات گروگانگیری، ترکیه به طور غیرمستقیم «خلافت» داعش را به رسمیت شناخته و اشاره کرد که آزادسازی گروگانان، نتیجه امتناع ترکیه از حمایت اتحاد ضدداعش بوده است. «تاکوا خبر»، در ادامه می‌گوید: «دولت جمهوری ترکیه، با خودداری از مشارکت در ائتلاف اشغال به رهبری آمریکا، موضعی مخالف در برابر اشغال دوباره [سوریه و عراق]، اتخاذ کرده است.»

*** مذاکره سرویس‌های اطلاعاتی ترکیه با داعش
اردوغان اصرار دارد که برای آزادی گروگانان، هیچ پولی پرداخت نشده است. اما وی روز یکشنبه تایید کرد که سرویس‌های اطلاعاتی ترکیه با داعش مذاکره کرده‌اند. رئیس‌جمهور ترکیه در مصاحبه با خبرنگاران در آنکارا گفت که عده‌ای از منتقدان، دولت ترکیه را به معامله با داعش متهم می‌کنند. وی گفت: «اگر منظور آن‌ها از معامله، معامله مالی است، باید بگویم که این موضوع به هیچ عنوان حقیقت ندارد. اما اگر منظور آن‌ها معامله دیپلماتیک است، باید بگویم که البته، ما در مورد معامه‌ای سیاسی و دیپلماتیک در حال مذاکره هستیم. این یک پیروزی دیپلماتیک است.»
 
رئیس‌جمهور ترکیه در مورد محتوای توافقات صورت گرفته بین سرویس‌های اطلاعاتی ترکیه و داعش، هیچ جزئیاتی را ارائه نداده است. اما «امره اوزلو»، ستون نویس روزنامه «طرف» ترکیه و یکی از منتقدان سرشناس اردوغان، فهرستی از امتیازات احتمالی دولت ترکیه به گروه تروریستی داعش را ارائه کرده است که مهمترین آن‌ها عبارتند از: احتمال این که دولت ترکیه به داعش اطمینان داده باشد که در مبارزه نظامی علیه شبه نظامیان داعش شرکت نخواهد کرد و یا اینکه احتمالا به داعش قول داده است که به آن‌ها در مبارزه با کردهای سوریه، یاری‌رسانی خواهد کرد.

*** تلاش داعش برای مغلوب کردن کردهای منطقه روجاوا
در سال‌های اخیر، نیروهای داعش، به بسیاری از شهرها و روستاهای عمدتا کردنشین در شمال سوریه، پیشروی کرده‌اند. روز یکشنبه، آژانس امدادرسانی ترکیه اعلام کرد که در روزهای اخیر، حدود 100 هزار نفر از مردم کرد سوریه، از مرز سوریه در نزدیکی شهر «عین العرب»، که در زبان کردی «کوبانی» نامیده می‌شود، عبور کرده‌اند. گزارش‌های خبری حاکی از آن است که مبارزان داعش، روز یکشنبه از طریق روستاهای اطراف، به سمت کوبانی در حال پیشروی بودند و تنها 10 مایل با شهر فاصله داشتند.
کوبانی، بخشی از یک منطقه خودمختار غیررسمی در نزدیکی مرز ترکیه است که کنترل آن در طول خلاء قدرت ناشی از جنگ داخلی سوریه، به دست کردها افتاد. در حال حاضر، داعش تلاش می‌کند که کردها را در این منطقه ــموسوم به روجاوا ـــ مغلوب کرده و موقعیت خود را در نزدیک مرز تثبیت کند. 

*** ممانعت نیروهای امنیتی ترکیه از عبور کردها از مرز ترکیه
شبه نظامیان کرد در «روجاوا»، عمدتا به حزب اتحاد دموکراتیک یا «پ وای د»، یکی از شاخه‌های جنبش شورشیان کرد ترکیه با نام «پ ک ک» تعلق دارند. براساس گزارش‌های خبری، «پ ک ک»، چند صد تن از مبارزان خود را از ترکیه برای کمک به «پ وای د» در برابر نیروهای جهادی، به سوریه اعزام کرده است.
روز یکشنبه، نیروهای امنیتی ترکیه، مانع از عبور کردها از مرز ترکیه شدند که به تحریک درگیری‌های خشونت‌آمیز و اتهامات تازه مبنی بر همکاری ترکیه و داعش منجر شد. «زبیده زمرد»، سیاستمدار کرد از «دیاربکر»، شهری عمدتا کردنشین در ترکیه، روز یکشنبه، با اشاره به حزب «آ ک ‍پ»، حزب حاکم ترکیه، خطاب به اجتماع‌ کنندگان گفت: «داعش مانند «آک پ» است و «آک پ» همان داعش است.»

*** سلاح‌هایی که با هدف کشتار مردم روجاوا، در اختیار نیروهای داعش قرار می گیرند
به گفته سیاستمداران کرد در ترکیه، آنکارا نگران استقلال و خودمختاری کردها در روجاوا است که می‌تواند به خواسته‌های مشابه در آن سوی مرز نیز منجر شود. «آیسل توگلوک»، نماینده کرد پارلمان ترکیه گفت که آنکارا باید بداند که استقلال کردها، درست همانطور که در «روجاوا» صورت گرفت، بر خلاف داعش، عملا برای امنیت ملی ترکیه مفید است. هر کس که امروز از داعش حمایت کند، این احتمال وجود دارد که در آینده هدف حملات داعش قرار گیرد.
«آیلا آکاد آتا»، یکی دیگر از نمایندگان کرد پارلمان ترکیه گفت که وی گزارش‌هایی دریافت کرده است، مبنی بر اینکه سلاح‌هایی که برای داعش فرستاده می‌شوند، توسط قطار از مرز ترکیه به سوریه رسیده است. وی گفت که این سلاح‌ها با هدف کشتار مردم روجاوا، در اختیار نیروهای داعش قرار می گیرند. این نماینده پارلمان از دولت ترکیه خواسته‌ است که صحت و سقم این گزارش‌ها را تایید کند که البته هنوز جوابی از سوی دولت ترکیه داده نشده است.

*** ترکیه میزبان تقریبا 1.2 میلیون پناهنده سوری است
پیش از آنکه اردوغان برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل، کشور ترکیه را به مقصد نیویورک ترک کند، روز یکشنبه اعلام کرد که دولت وی، به تمام پناهجویانی که از آن سوی مرزها (سوریه و عراق) وارد ترکیه می‌شوند، بدون در نظر گرفتن دین و یا قومیت آن‌ها، کمک می‌کند. در حال حاضر، ترکیه میزبان تقریبا 1.2 میلیون پناهنده سوری است و در کنار آژانس پناهندگان سازمان ملل، برای رسیدگی به پناهندگان تازه وارد در نزدیکی شهر «کوبانی» سوریه، تلاش می‌کند.

*** بعید به نظر می‌رسد که اردوغان برای ایفای نقشی فعال‌تر برای ترکیه در جنبش ضدداعش، انتخاب شود
اردوغان گفت که وی و اوباما در مورد ایده ایجاد مناطق حائل در سوریه، با هدف ارائه سرپناه و غذا به آوارگان در این محل، گفت و گو کرده ‌اند. ارتش ترکیه بر روی طرح‌هایی برای ایجاد مناطق حائل کار می‌کند اما هنوز مشخص نیست که خود ترکیه نیز در تامین امنیت این مناطق، از نظر نظامی نقش ‌خواهد داشت یا خیر. اردوغان روز یکشنبه اعلام کرد که خطری که پناهندگان ترک را تهدید می‌کند، مانع از این شده است که وی، درخواست متحدان غربی ترکیه برای حمایت از اتحاد ضدداعش را نپذیرد. اما او در مورد اینکه حالا که گروگانان آزاد شده‌اند، وی موضع خود را تغییر خواهد داد یا نه، چیزی نگفت.
«ضیا مرال»، تحلیلگر ترک اندیشکده لبنانی مرکز سیاست خارجی، به شبکه خبری «الجزیره» گفت، بعید به نظر می‌رسد که اردوغان برای ایفای نقشی فعال‌تر برای ترکیه در جنبش ضدداعش، انتخاب شود. وی گفت، ترکیه از آمریکا انتظار دارد که پس از شکست نظامی داعش، برنامه‌ای را برای آینده ترکیه و عراق، ترسیم کند.
به گفته «مرال»، «پیش‌بینی اینکه ترکیه، بدون برنامه‌ای قوی برای آینده، در مبارزه عمومی علیه داعش شرکت کند، تاحدودی ساده‌لوحانه است.»


انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار