اصفهان؛

دستیار ویژه رئیس جمهوری:نسل امروز در معرض تهدید فرهنگی است

دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی گفت: مرحوم بهار معتقد بود پرواز برای توسعه و نجات ایران با دوبال دیانت و ملیت با ترکیبی از اسلامیت و ایرانیت امکان‌پذیر است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،از اصفهان، حجت الاسلام علی یونسی روز عصر امروز چهارشنبه یکم اردیبهشت در همایش خاندان بهار «چهار نسل در خدمت فرهنگ ایران» در دانشگاه كاشان گفت:مرحوم بهار اعتقادداشت نجات و توسعه ایران بدون این دوبال و یکی از آن امکان‌پذیرنیست. 
 
وی با تاکید بر اینکه بهار همه حیات خود را وقف مشروطیت کرد ولی آن را هدف ندانست گفت:مشروط یت را وسیله دانست و این مط لب نکته‌ای مهمبرای کسانی است که در یک جنبش سیاسی، اجتماعی و دینی حرکت می‌کنند تا بدانند آن حرکت را هدف قرارندهند بلکه وسیله‌ای برای رسیدن به ارزش‌های متعالی قرار دهند. 
 
وی گفت: انقلاب و سیاست هدف نیست، حکومت به تنهایی تقدس ندارد بلکه به استناد سخن امیرالمومنین(ع) حکومتی که منجر به عدالت شود مقدس است یعنی اخلاق و عدالت  هدف نهایی است. 
 
سخنران ویژه آیین افتتاحیه نخستین كنفرانس دو روزه بزرگداشت ملك الشعرای بهار در ایران و دومین همایش جهانی ملک الشعرای بهار، مناصب و ظواهر را راهی برای رسیدن به اهداف بزرگتردانست و گفت:وقتی قانون مستقر شد باید برای رسیدن به اهداف بزرگتر حرکت کرد. 
 
*بهار به یك خودآگاهی تاریخی رسید/عشق به ایران ویژگی ممتاز بهار 
 
حجت الاسلام یونسی با تاکید بر اینکه بهار به یك خودآگاهی تاریخی رسید و به وظیفه تاریخی خود عمل كرد گفت: او در زمان خود از جهل و عقب ماندگی مردم، استبداد حاكمان و استعمار روس و انگلیس رنج می برد و هر آنچه از او بجای مانده در این سه فصل تقسیم می شود. 
 
وی با اشاره به اینکه  بهار راه علاج این دردها را در اصلاح و تجدد و حاكمیت قانون می دانست گفت: او یكی از شخصیت‌های تاثیرگذار در مشروطه بود كه با هنر نقد و روزنامه نگاری و نقاشی و حضور در مجلس و عرصه‌های مختلف و بازداشت‌های مكرر به دنبال اصلاح امور بود. 
 
وی گفت: عشق به ایران ویژگی ممتاز بهار بود و راه تكفیر را برای كسانی كه مهر وطن ندارند، برگزید. 
 
*نسل امروز ما در معرض تهدید فرهنگی و نیازمند یك نهضت بازشناسی است
 
وزیر اط لاعات دولت اصلاحات با تاکید بر اینکه نسل امروز در معرض تهدید فرهنگی است و نیاز به یك نهضت بازشناسی نیاز دارد گفت: نسل جدید ما در مقطع خاص و تهدید فرهنگی به نام انقطاع نسلی قرار گرفته كه این انقطاع از هویت تاریخی و گذشته و آنچه كه هست و باید باشد، به بحران هویت منجر می شود. 
 
حجت الاسلام یونسی گفت: در این نهضت افرادی چون بهار بار دیگر باید با هنر شعر و هنرهای دیگر به میدان نهضت بیایند و بهار گونه به نجات این نسل بپردازند. 
وی افزود: دانشمندان، هنرمندان و دردمندان ما باید در كانون این نهضت باشند، اما متاسفانه احساس غربت می كنند. 
 
وی گفت: شخصیت هایی چون سهراب سپهری، فیض و ملك الشعرا و صدها دانشمند و شاعر دیگر از جای جای ایران باید برای بازشناسی ایران و هویت ملی برخیزند. 
 
یونسی، تصریح کرد:تجلیل و تعظیم شخصیت‌هایی چون بهار البته به معنای معصوم پنداتشن آنها نیست، اما نباید اجازه هم داد که اندك اشتباهات بزرگان بهانه بداندیشان برای جداكردن این اندیشمندان از تاریخ ما شود. 
 
وی با اشاره به دولت نخبگان كه از خاستگاه نخبگی برخاسته و هدفش حمایت از نخبگان، مردم و تقویت و اصلاح دانش و فناوری و هنر است گفت:دكتر روحانی بدون هیچ حزبی فقط به امید حمایت نخبگان وارد شد و نخبگان كشور نیز وی را به خوبی حمایت كردند و این خواص هستند كه همیشه مردم را به دنبال خود هدایت می كنند. 
 
*دنیای مجازی دنیای حقیقی ما را خراب می‌کند
شرایط بسیار مخاطره آمیز با سهولت دسترسی به اطلاعات دنیای مجازی 
 
وی گفت:سهولت دسترسی به اطلاعات و ظهور دنیای جدید مجازی این شرایط را بسیار مخاطره آمیز كرده و فرصتی كه برای همگان می تواند بهترین باشد، اگر درست نشناخته و از آن بهره نگیریم، این دنیای مجازی دنیای حقیقی ما را نیز خراب خواهد كرد. 
 
دستیار ویژه رییس جمهوری اظهارداشت: دنیای مجازی روابط خانوادگی، سنت‌های تاریخی و ملی ما را نیز در معرض تهدید قرار داده است. 
 
حجت‌الاسلام یونسی افزود: زبان، تاریخ و مفاخر ملی، قومی، دینی و مذهبی ما در معرض نوعی ربایش قرار گرفته و شخصیت‌های تاریخی ما را می ربایند كه گاه این ربایش به دست خودی‌ها صورت می گیرد. 
 
وی در پایان با اشاره به القای بی اطلاعی به نسل جدید كه مولوی ربطی به ایران ندارد گفت: نسل بی‌اطلاع ما به دلیل هجوم انبوه اطلاعات و احساس عدم نیاز به كسب اطلاعات جدید در یك ناآگاهی قرار می گیرد و این بی خبری موجب می شود از مفاخر، زبان و گذشته‌اش منقطع شود.  
 
شایان ذکر است نخستین كنفرانس دو روزه بزرگداشت ملك الشعرای بهار در ایران و دومین همایش جهانی با عنوان  "خاندان بهار، چهار نسل در خدمت فرهنگ ایران"  به مناسبت نكوداشت شصت و پنجمین سالگرد درگذشت ملک الشعرای بهار با حضور اندیشمندان و شعرای برجسته سراسر كشور و ادیبان به مدت دوروز در دانشگاه کاشان در حال برگزاری است. 
 
محمدتقی بهار در ۱۶ آبان ۱۲۶۵ هجری شمسی برابر با ۱۳۰۵ قمری در مشهد به دنیا آمد و در سال 1330 شمسی در تهران درگذشت. 
 
انتهای پیام/پ
برچسب ها: نسل ، امروز ، هشدار ، مجازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.