نامگذاری سال 95 به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام وعمل تمام دستگاه های کشور را به سوی برنامه ریزی برای تحقق این هدف سوق می دهد که وزارت بهداشت از این امر مستثنی نیست.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،هر بار که خبری از یک بیماری در گوشه ای از کشور خودنمایی می کند تمام مسئولین سلامت به تکاپو می افتند تا هر چه سریع تر این بیماری را کنترل کند تا با حداقل خسارت سایه این بیماری را از سر مردم بر دارند اما با توجه به اقدامات اخیر مثل سیل در برخی  استان های کشورو احتمال شیوع بیماری های واگیر در این مناطق به دلیل از بین رفتن برخی زیر ساخت ها مثل لوله کشی آب و وضعیت نامطلوب آب آشامیدنی نقش معاونت بهداشت بیش از پیش به چشم می خورد و نیروهای بهداشتی از زمان وقوع خسارت تا کنون در حال ارائه خدمات به هموطنان هستند.

در راستای اقدامات اساسی معاونت بهداشت و نقش موثر آن در حوزه سلامت، روز اول هفته سلامت را روز عزم ملی برای تحقق اهداف سند بیماری های غیر واگیر نامگذاری کردند.

علی اکبر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت در خصوص فعالیت های این حوزه در راستای احقاق اقتصاد مقاومتی گفت: برای رسیدن به هدف اقتصاد مقاومتی ، وزارت بهداشت و درمان در سه بخش دارو، تجهیزات پزشکی و واکسن، برنامه و اقداماتی را در نظر دارد.

آب در کوزه و ما گرد جهان می گردیم! 
سیاری با بیان اینکه در حال حاضر ناچار به واردات برخی واکسن ها به کشور هستیم، گفت: باید واکسن هایی که اکنون جزو واکسن های وارداتی به کشور هستند را در داخل کشور تولید کنیم  که خوشبختانه تجهیزات مورد نیاز برای ساخت این واکسن ها در کشور وجود دارد.

وی افزود: طی این سال ها واکسن های زیادی را درداخل کشور تولید کرده ایم اما مدتی تولید واکسن در کشور متوقف شده بود و اکنون تولید آن از سر گرفته شده است.

این صاحب نظر در خصوص برنامه های وزارت بهداشت در سال 95 در حوزه تجهیزات پزشکی عنوان کرد: از برنامه های وزارت بهداشت در حوزه تجهیزات پزشکی ، توسعه  تجهیزات مصرفی و غیر مصرفی پزشکی در کشور است .

وی ادامه داد: در زمینه تامین دارو نیز سازمان غذا و دارو برنامه های بسیاری را در سال 94 داشته است که برای سال 95 نیز در کنار برنامه های متعدد فرهنگ سازی ، برای تامین دارو به ویژه برای بیماران خاص برنامه های متعددی را در نظر دارد .

دختران بیش از پسران در معرض دیابت 
سیاری با تاکید بر اینکه دیابت در کشور در حال پیشرفت است و بسیاری از افراد هستند که از بیماری دیابت خود اطلاعی ندارد، گفت: سازمان بهداشت جهانی به دلیل گسترش جهانی بیماری دیابت هفته سلامت را هفته غلبه بر دیابت عنوان کرده است که معاونت بهداشت برنامه های متعددی را برای کنترل دیابت در کشور از جمله آموزش و فرهنگ سازی در جامعه به ویژه در دانش آموزان در حال اجرا دارد.

وی با بیان اینکه میزان چاقی در بین دانش آموزان بسیار زیاد است و این می تواند احتمال ابتلا به دیابت را در آنها افزایش دهد، گفت: متاسفانه نیمی از دانش آموزان به چاقی دچار هستند  که بیشتر آنها را دانش آموزان دختر تشکیل می دهند بنابراین باید مسئله چاقی از همان کودکی مورد توجه قرار گیرد.

بیماری هایی که بیشترین مرگ را به دنبال دارند!
معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه چند بیماری پر خطر در کشور وجود دارد که وزارت بهداشت آگاهی لازم برای پیشگیری و کنترل این بیماری ها را به مردم داده است، بیان کرد: بیماریهای دیابت، سرطان، قلبی و عروقی از جمله بیماری هایی است که بسیاری از افراد را به کام مرگ می کشاند.

وی تاکید کرد: تغذیه وتحرک از مواردی است که در کنترل بیماری ها نقش اساسی دارد بنابراین معاونت بهداشت و سازمان غذاو دارو برنامه هایی برای آموزش دانش آموزان جهت داشتن تغذیه مناسب دارند .

خشت اول گر نهد معمار کج
سیاری معتقد است: برنامه های زیادی را تاکنون برای بزرگسالان و آموزش  آنها  در راستای پرهیز از رفتارهای پر خطر و داشتن تغذیه مناسب داشته ایم اما متاسفانه بازخوردی که انتظار داشتیم را به دست نیاوردیم بنابراین با بررسی هایی که انجام دادیم تصمیم گرفتیم برنامه هایی را با همکاری وزارت آموزش و پرورش برای آموزش دانش آموزان و تربیت آنها به عنوان سفیران سلامت اجرا کنیم.
وی افزود: خوشبختانه وزارت آموزش و پرورش همکاری ومشارکت خوبی در این زمینه با وزارت بهداشت داشته است که امیدواریم هر چند که این فرهنگ سازی ها بسیار زمان بر است اما بتوانیم در آینده نزدیک پیشرفت خوبی را شاهد باشیم.

خبرهای خوبی در راه است
معاون بهداشت وزارت بهداشت در خصوص رفتارهای پر خطر هشدار داد و گفت: از جمله رفتارهای پر خطر  مصرف دخانیات، تحرک نداشتن ، اضافه وزن وچاقی  است که بسیاری از افراد جامعه را با خود در گیر کرده است که همه این رفتارها اگرچه بسیار پیش پا افتاده به نظر می رسد اما می تواند بیماری دیابت را که خود منشاء خیلی از بیماری ها است مهمان ناخوانده زندگی ما کند.

وی ادامه داد: با روزانه یک ساعت پیاده روی ، خوردن لبنیات وسبزجات و خودداری از مصرف دخانیات تا حد زیادی می توان از ابتلا به بیماری دیابت در امان ماند.

اینطور که معلوم است با شروع طرح تحول سلامت و برنامه های اقتصاد مقاومتی که وزارت بهداشت در دست اقدام دارد می توانیم برای سال 95 انتظار اتفاق های خوبی در حوزه سلامت باشیم .

گزارش میترا پوررمضان

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.