به نوشته ورلد افرز، بازگرداندن مسئولیت کنترل جزایر «تیران» و «صنافیر» به عربستان، رژیم صهیونیستی و اعراب را به یکدیگر نزدیکتر می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی مجله «ورلد افرز» در گزارشی نوشت: انتقال مسئولیت کنترل جزایر تیران و صنافیر از مصر به عربستان، اسرائیل و کشورهای عرب سنی مذهب را به لحاظ سیاسی و جغرافیایی به یکدیگر نزدیکتر می‌کند.

بنابر این گزارش، در نگاه اول مشخص نیست چطور انتقال مسئولیت کنترل دو جزیره خالی از سکنه از یک کشور عربی به کشوری دیگر بر رژیم صهیونیستی  و یا روابط آن با همسایگانش تأثیر خواهد گذاشت. پاسخ این پرسش را باید در گذشته جستجو کرد. این جزایر چندین بار باعث مناقشه میان رژیم صهیونیستی و اعراب  شده‌اند؛ اما دیگر چنین مسئله‌ای پیش نخواهد آمد.

این جزایر به خودی خود به دلیل خالی بودن از منابع طبیعی و سکنه، هیچ ارزشی ندارند. اما با نگاهی به نقشه مشخص می‌شود آن‌ها در گلوگاه تنگه تیران میان دریای سرخ و خلیج «عقبه» قرار دارند. هر کشتی‌ای که قصد داشته باشد از سمت جنوب به سرزمین‌های اشغالی یا اردن  برود، باید از این مسیر عبور کند.

در سال 1950 در آغاز منازعه رژیم صهیونیستی و اعراب، عربستان از مصر خواست کنترل این جزایر را برعهده بگیرد؛ زیرا از اشغال آن‌ها بوسیله صهیونیست‌ها هراس داشت. 6 سال بعد رژیم صهیونیستی در جریان بحران کانال سوئز در سال 1956 کنترل جزیره تیران را به دست گرفت. در سال 1967 «جمال عبدالناصر،» رئیس‌جمهور وقت مصر، این مسیر را مسدود کرد و در پی آن جنگ 6 روزه آغاز شد.

در ادامه این گزارش آمده است: امروز شرایط تغییر کرده است. عربستان و مصر دیگر از بابت اسرائیل نگران نیستند. زیرا صهیونیست‌ها علاقه‌ای به جنگی دوباره با مصری‌ها ندارند و هرگز تاکنون با عربستان وارد جنگ نشده‌اند. قاهره و ریاض امروز نگران ایران هستند. به همین دلیل مصر مسئولیت کنترل دو جزیره مذکور را بار دیگر به عربستان بخشید. «تزاچی هانگبی،» یکی از اعضای پارلمان اسرائیل (کنست)، در خصوص اقدام مذکور گفت: بازگرداندن این جزایر به عربستان به ما ارتباط دارد؛ اما آزارمان نمی‌دهد. سعودی‌ها به آزادی کشتی‌رانی بنابر قوانین بین‌المللی پایبندند و خللی در توافق ما و مصر در این خصوص وارد نخواهند کرد. 

گرچه عربستان به طور علنی به شیوه‌ای دوستانه درباره رژیم صهیونیستی اظهارنظر نمی‌کند، دو طرف پشته درهای بسته به خوبی با یکدیگر کنار می‌آیند. «عادل جبیر،» وزیر خارجه عربستان، با اشاره غیرمستقیم به توافق صلح مصر و اسرائیل، نسبت به آن اعلام پایبندی کرد.

در پایان این گزارش ادعا شده است: اگر زمانی مقابله با اسرائیل، اعراب را با یکدیگر متحد کرد، اکنون ایران باعث نزدیکی این کشورها شده است. گرچه نزدیکی رژیم صهیونیستی و کشورهای عرب چندان از روی رقبت و علاقه نیست، دوستی یونان و ترکیه و آمریکا و عربستان در گذشته نشان داده است اتحادهای سرد نیز می‌توانند به حد کافی تأثیرگذار باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار