کرمان؛

شناسایی 285 نوع گیاه دارویی کم نظیر در کرمان

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کرمان از شناسایی 285 نوع گیاه دارویی کم نظیر درارتفاعات کرمان خبرداد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛ رحمت الله باقری افزود: این گیاهان دارویی از 200جنس و 70 گونه مختلف تشکیل شده اند که پراکنش آنها بیشتر در ارتفاعات به چشم می خورد.

کارشناس ارشد منابع طبیعی و آبخیز داری استان کرمان خاطر نشان کرد: استان کرمان با داشتن شرایط اقلیمی مناسب دارای شرایط مطلوبی برای رشد و توسعه کشت گیاهان دارویی است.

وی با اشاره به اینکه کرمان با دارا بودن چهار فصل سال می تواند در تولید گیاهان دارویی پیشتاز باشد، تصریح کرد: در حقیقت ظرفیت باروری گیاهان دارویی و معطر استان از دیگر محصولات آن همچون پسته و خرما بیشتر است.

باقری با بیان اینکه استان کرمان رویشگاه 300نوع گیاه دارویی است ، گفت: برخی از اقلام آن مانند آنغوزه که برای برداشت این گیاه در فصل رویش از سایر استانهای همجوار نیز متقاضی وجود دارد.

وی افزود: استفاده از ماده موثره گیاهانی همچون رزماری، زیره سیاه و سبز،رازیانه ،حنا ، اسطوخودوس ،روناس ،ختمی ، آویشن و زعفران و غیره در این استان زبانزد خاص و عام است.

باقری با اشاره به اینکه حیات این گیاهان دارویی با تهدید های مختلف روبروست و در سالهای اخیر عوامل انسانی باعث از بین رفتن زیستگاه بسیاری از گونه های گیاهان دارویی در این استان شده است ، تصریح کرد: حتی این گیاهان خوراک دام ها در مراتع می شوند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کرمان خاطر نشان کرد: قاچاق گیاهان دارویی از استان کرمان به کشورهای آسیایی همچون پاکستان و افغانستان باعث شده مدیریت در این بخش با چالش های جدی مواجه شود.

باقری با اشاره به جایگاه رفیع استان کرمان در زمینه تولید و برداشت گیاهان دارویی یادآورشد: باید در مدیریت گیاهان دارویی که سطح وسیعی از استان و شهرستان کرمان را بخود اختصاص می دهد قدم های موثری برداشته شود.

انتهای پیام/ی

برچسب ها: گیاه ، دارویی ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.