اگر بخواهیم «سعدی» را با شاعران دیگر مقایسه کنیم، همیشه در دسترس و مردمی‌تر بوده است.

عمران میری، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص سعدی گفت: «سعدی» را شاعرتر از حافظ می‌دانم. این شاعر همواره بیش از شاعران هم نسل خود میان مردم بود و اگر بخواهیم «سعدی» را با شاعران دیگر مقایسه کنیم، همیشه در دسترس و مردمی‌تر بوده است. این شاعر به همان سادگی که مردم روزگارش زندگی می‌کردند با آن‌ها سخن می‌گفت.

وی افزود: شاید یکی از دلایل سادگی اشعار سعدی، همین همزیستی اجتماعی وی است. پایه این سادگی از سخنان مردم گرفته شده است. به عنوان مثال می‌توانیم به ضرب‌المثل‌ها اشاره کنیم. سعدی شاعری است که تعلیم اخلاقی می‌دهد. در قالب «گلستان» یا حتی بخشی از «بوستان» یک حقیقت اخلاقی را بیان می‌کند. این مسئله سبب تمییز وی از شاعران دیگر می‌شود. از «سعدی» به عنوان «مرد اول سخن» یاد می‌کنند.

این شاعر با اشاره ضرب‌المثل‌هایی چون «خانه از پای‌بست ویران است» و ضرب‌المثل‌های دیگری که از سخنان سعدی بیرون آمده است، اظهار داشت: سعدی پس از فردوسی کمک زیادی به ادبیات فارسی کرد و یکی از بهترین سخنوران ایران یا حتی جهان محسوب می‌شود. برخی سعدی را «ذکر جمیل سعدی» می‌گویند. این مسئله تاثیر وی را در ادبیات نشان می‌دهد.

میری ادامه داد: سعدی در شعر نیز متفاوت و جسورتر است. حتی گاهی از این جسارت نیز می‌گذشت. وی در این زمینه یک سر و گردن بالاتر از حافظ است. از ویژگی‌های شعر وی می‌توان به سهل و ممتنع بودن و ساده نوشتن اشاره کرد. در شعر وی کلمات عجیب و غریب و پیچیده پیدا نمی‌کنید. یکی از خصوصیات دیگر شعر سعدی همه‌گیری آن محسوب می‌شود. این شاعر به طور واقعی اهل کشف است. وی در عین معلم بودن، شعر را به سادگی بیان می‌کند و به شدت اهل ایجاز است.

وی تصریح کرد: سعدی تمام عناصر شعری را رعایت می‌کند. ملموس، در دسترس و بدون شاخ و برگ بودن و به خصوص ایجاز و خلاصه‌نویسی که به آن اشاره کردم، از ویژگی‌های شعر «سعدی» است. طنزی که در شعر این شاعر جایگاهی ویژه دارد. به طور واقعی یک خاستگاه قابل تامل، تفکر، سرزندگی و روح و نشاط در آن است. آوازه «سعدی» در آن دوران پرآشوب و کشت و کشتار مغول منتشر شد و این مسئله باعث شده سعدی در دل‌ها بنشیند.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار