جمعی از امامان جمعه شهرهاي استان و مسئولان كشوری در نامه ای به رئيس جمهور خواستار اجرائی شدن انتقال آب دريای خزر به استان سمنان شدند.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان؛ نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان و جمعی از امامان جمعه شهرهای استان،رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه كشور و دبیركل مجمع جهانی اهل بیت (ع)و جمعی از مسئولان كشوری در نامه ای به رئیس جمهور خواستار اجرائی شدن انتقال آب دریای خزر به استان سمنان شدند.

در بخشی از این نامه آمده است: میهن اسلامی ما ایران، به دلیل قرار گرفتن در كمربند خشك و نیمه خشك جهان در زمره ی كشورهای كم آب محسوب می شود،توزیع بارش نامتوازن نزولات جوی به دلایل شرایط طبیعی،رشد جمعیت و افزایش مصرف،از جمله چالش های مهم مدیریت منابع آب در كشور به شمار می رود،.
در ادامه این نامه اضافه شد: از سوی دیگر آب در فرآیند توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی كشور و دستیابی به امنیت غذایی نقش حیاتی را ایفا می نماید.
نگارندگان این نامه خاطرنشان كردند: طی سال های اخیر،متوسط سرانه آب قابل تجدید كشور،به شدت تقلیل یافته است.حتی با صرف نظر از تفاوت های آشكار منطقه ای در كشور و طیف گشترده مناطق خشك،نظیر سواحل جنوبی،نیمه شرقی و حوزه های مركزی،ارقام متوسط سرانه آب كشور در سال های آینده نشان دهنده ورود ایران به مرحله تنش آبی است.
در این نامه آمده است: در این میان استان سمنان واقع در توزیع آبریز فلات مركزی ایران از جمله مناطقی است كه با كمبود شدید منابع آب روبروست و هم اكنون بیش از 80 درصد آب مصرفی در این استان از آب های زیر زمینی برداشت می شود،با توجه به وسعت، پتانسیل بالای اشتغال و اسكان جمعیت،وجود اراضی وسیع و تنوع آب و هوایی،قرار گیری در شاهراه ارتباطی محورهای اصلی شمال-جنوب و غرب كشور،وجود معادن غنی و زیر ساخت های لازم برای توسعه از قبیل جاده،راه آهن و فرودگاه،باعث گردیده كه این استان از قابلیت و پتانسیل بالایی جهت گسترش صنایع جذب سرمایه گذاری و قابلیت افزایش جمعیت برخوردار باشد.
در این تامه تاكید شده است : با عنایت به موارد یادشده،یكی از سیاست های اصلی دولت جمهوری اسلامی در راستای منویات و رهنمود های مقام معظم رهبری در حل معضل كم آبی،علاوه بر مدیریت مصرف آب، استفاده از آبهای غیر متعارف(آب های شور و لب شور)می باشد،و جهت تحقق این مهم،طرح نمك زدایی و انتقال آب از دریای خزر به فلات مركزی ایران از سال 88 با هدف تامین آب شرب و صنعت شرب و صنعت شهرهای حوزه فلات مركزی ایران( در فاز اول استان سمنان)در برنامه دولت دهم قرار گرفته و مطالعات امكان سنجی فنی و اقتصادی در چهار چوب نظام فنی و اجرایی انجام و به تصویب رسیده و در سال 1391 ،اقدامات اجرایی و مهندسی آن توسط قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) سپاه آغاز، مقرر گردید با مشاركت بخش خصوصی و مردم،اجرای آن ادامه یابد.
از آنجایی كه تامین آب شرب از وظایف حاكمیتی است و 50 میلیون از 200 میلیون مترمكعب آب قابل انتقال،اختصاص به شرب دارد و از طرفی 25 درصد بودجه پروژه به ارز وابسته می باشد، چشم امید مردم شریف ایران بالاخص مردم استان سمنان به رهنمود ها و فرامین حضرتعالی است كه با مساعدت دولت محترم و تخصیص 500 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی (در صورت صلاحدید،از منابع آبهای مرزی)این پروژه عظیم و نافع ملی اجرایی و مورد بهره برداری قرار گیرد.
در این نامه علاوه بر امامان جمعه استان سمنان ، امضای رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه كشور،دبیر كل مجمع جهانی اهل بیت (ع)،نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بندر عباس، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، امام جمعه شهر ری در ذیل آن درج شده است.
انتهای پیام/ع


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار