دولت باراک اوباما ایالت‌های آمریکا را به تغییر قوانین درباره تحریم ایران تشویق کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شیکاگو تریبون؛ در آستانه دیدار "جان کری،" وزیر خارجه آمریکا، با "محمد جواد ظریف،"  همتای ایرانی‌اش در نیویورک، که امروز برگزار می‌شود، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اقدام دولت "باراک اوباما،" رئیس جمهور ، را در ارسال نامه هایی به پنجاه ایالت این کشور در ارتباط با تجدید نظر در قوانین مربوط به ایران، تایید کرد.

شیکاگو تریبیون گزارش داد بعد از لغو تحریم های هسته ای علیه ایران، دولت اوباما توجه اش را به سمت فرمانداران ایالت های برای برداشتن تحریم های هسته ای علیه ایران معطوف کرده است.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه در نشست خبری درباره نامه دولت اوباما به فرمانداران ایالت های آمریکا درباره بازنگری قوانین مربوط به تحریم هسته ای ایران گفت: نامه را "استفان مال،" هماهنگ کننده وزارت خارجه آمریکا در اجرای برجام، یک هفته پیش به پنجاه فرماندار ایالت های آمریکا و بعضی مقام های محلی فرستاده است.

وی افزود: این نامه‌ها به فرمانداران همه ۵۰ ایالت و برخی سران محلی دیگر از مسئولان محلی ارسال و توضیح داده شد اجرای برجام چگونه است تا آنها در جریان قرار بگیرند  چه تغییراتی در سیاست‌ها و قوانین آمریکا در ارتباط تحریم‌های هسته‌ای و لغو آنها رخ داده است.

مال در این نامه که 8 آوریل (20 فروردین) ارسال کرد، به آن دسته از قوانین ایالتی اشاره کرده است که خواستار توقف سرمایه گذاری صندوق‌های ایالتی نظیر صندوق‌های بازنشستگی، در شرکت‌هایی می‌شود که با ایران تعامل دارند.

او همچنین از فرمانداران خواسته است در قوانینی که امضای قراردادهای تجاری ایالتی را با شرکت‌های طرف قرارداد با ایران منع می‌کند، بازنگری کنند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می گوید این نامه‌ها تنها جنبه تشریحی داشته و با هدف ارائه توضیحات درباره آخرین تغییرات در مورد تحریم های ایران ارسال شده است.

از سوی دیگر، به گفته کربی، جان کری روز سه شنبه در نیویورک با وزیر امور خارجه ایران دیدار می‌کند و درباره اجرای برجام و همچنین درباره مسائل منطقه‌ای، از جمله راه‌‌های رسیدن به راه حل دیپلماتیک برای بحران سوریه با وی گفتگو خواهد کرد. مکان ملاقات هنوز مشخص نیست..


محمدجواد ظریف روز شنبه در اولین گزارش سه ماه بعد از اجرای برجام، اعلام کرد کارشکنی آمریکا موجب شد مزایای اقتصادی توافق هسته ای برای ایران ملموس نباشد.

مقام های آمریکایی می گویند تنها تحریم های هسته ای را برداشته اند و تحریم موشکی و حقوق بشری ایران ادامه دارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه درباره نگرانی ها در دولت "حسن روحانی،" رئیس جمهور ایران، گفت: ما از نگرانی‌های اخیر ایران درباره لغو تحریم‌ها آگاه هستیم و مشخص است این موضوع می‌تواند بخشی از گفت‌وگوهای کری و ظریف در چارچوب مسائل مربوط به اجرای برجام باشد در نیویورک باشد.

این رسانه آمریکایی نوشت: برخی مدافعان تحریم‌های ایالتی آمریکا می‌گویند که چنین قوانین و تحریم‌هایی نباید برداشته شوند زیرا بسیاری از آن‌ها نه تنها به خاطر برنامه هسته‌ای ایران؛ بلکه به دلیل موارد حقوق بشری  و توسعه موشک‌های بالستیک و حمایت از تروریسم این کشور وضع شدند.

به گفته جان کربی، وزیر خارجه آمریکا همچنین قرار است روز چهارشنبه ۲۰ آوریل (اول اردیبهشت) برای دیدار با "عبدالفتاح سیسی،" رئیس جمهور مصر، به قاهره برود و روز بعد از آن (دوم اردیبهشت) به ریاض خواهد رفت تا به "باراک اوباما" برای شرکت در نشست همکاری شورای خلیج فارس بپیوندد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار