همیشه طلبکارید و ما بدهکار/ امیدی به دولت برای حل مشکل دیابت نداریم

وزیر بهداشت انجمن دیابت را مورد خطاب قرار داد و گفت: اینکه انجمن دیابت بعد از 27 سال فعالیت سالی یک بار فرصتی پیدا کند و حرفی بزندبه جایی نمی‌رسیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری هفته سلامت در خصوص مشکلاتی که دیابت با خود به همراه دارد، گفت: دیابت می‌تواند سرمنشاء مشکلات زیادی باشد و در این خصوص بار بیماری‌، عوارض و ناکارآمدی نظام سلامت و بهداشت بسیار مورد توجه است.
 
وی گفت: صحبت‌های وزرا ما را به نتیجه ای نمی‌رساند، راه اصلی پیشگیری است که با توانمند سازی ارائه دهندگان خدمت و مردم صورت می‌گیرد؛ بخشی از پیشگیری که مربوط به مردم است، باید از دوره دبستان آغاز شود. 

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه جمعیت دانش ‌آموز، نیمی از جمعیت کشور را شامل می‌شود، بیان کرد: بیش از 12 میلیون نفر دانش آموز در کشور داریم که اگر در امر دیابت درست عمل کنیم، موفق می‌شویم. 

وی تصریح کرد: اینکه انجمن دیابت سالی یک بار فرصتی پیدا کند و حرفی بزند، بعد از 27 سال امری صورت نمی گیرد و همچنان همیشه طلبکار و ما همیشه بدهکار می‌مانیم و امیدی از طرف دولت برای حل مشکل دیابت وجود ندارد. 

وزیر بهداشت، درمان را بخشی از پیشگیری خواند و ادامه داد: مشکل دیابت مشکلی است که فقط به دست مردم و انجمن‌ها حل می‌شود  و در مورد دیابت می توان گفت: درمان همان بهداشت است. امیدتان نباید به دوستان غدد باشد؛ زیرا هیچ نتیجه‌ای نمی‌گیرید؛ این اقدامات باید زیر نظر پزشک عمومی صورت گیرد، از طرفی کلینیک دیابت هم کلینیک جامعی نیست. 

وی تاکید کرد: گردهمایی یک پزشک عمومی،‌ یک پرستار و یک متخصص تغذیه،‌کلینیک دیابت جامعی را تشکیل می‌دهد و بعد از یک سال می‌تواند وضعیت را در این زمینه بهتر کند؛ ما هم قول می دهیم مجوز لازم را صادر و بیمه‌ها را وادار به بستن قرار داد کنیم. 

وزیر بهداشت تصریح کرد: بیمه ها به این علت که آمار دقیقی در دست ندارند، برای حمایت از بیماران در خرید لوازمی از جمله نوار تست قند و کیت صورت نمی‌دهند. اگر وضع به همین روند ادامه پیدا کند، خانواده ها برای پرداخت هزینه‌ها دستشان به جایی بند نیست و راه‌اندازی درمانگاه های زنجیره‌ای دیابت با رویکرد پیشگیری می‌تواند موثر باشد. 

هاشمی انجمن دیابت ایران را خطاب قرار داد و افزود: اگر به جای 27 سال خطاب قرار دادن وزارت بهداشت توسط انجمن دیابت،‌آستین ها را بالا می‌زدند؛ به نتیجه بهتری می‌رسیدند. 

وی تصریح کرد: در شهرستان‌ها به دلیل وجود پزشک همراه با مراقبین سلامت،‌ آمارها واضح است و می‌تواند کمک کننده باشد. 
اگر بتوانیم این وضعیت را به کل کشور تعمیم دهیم و به ازای هر 3 هزار ایرانی یک مراقب سلامت داشته باشیم، ثابت کرده‌ایم که می‌توانیم یک نظام ایجاد کنیم. به همین منظور سندی هم تصویب شد و امیدواریم شاهد همکاری مشترک وزارتخانه و معاونت اجتماعی باشیم. 



انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۲۱:۵۳ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
تنها راه کاهش هزینه ها و بالابردن سطح سلامتی جامعه ورزش و کنترل وزن می باشد البته متاسفانه برنامه ریزی در این مورد وجود ندارد
آخرین اخبار