به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،در گذر تاریخ ایران، صنعت فرش بافی به هنر و مهارت خاص تبدیل شده است و هر چه از زمان تولید آن می گذرد بر ارزش هنری این اثر افزوده می شود.
گسترده ترین هنر دستی که به خاطر رنگ، تنوع و الگو های گوناگون از شهرت و اعتبار خاصی برخوردار است. کیفیت نگرش طراح و بافنده سبب شده تا آدمی ناآشنا با هنر، نا خواسته و بی اراده، زبان به تحسین آن بگشاید و در یک نگاه به عمق ریز نقش ها حقارت فرش های بیگانه برایش نمایان شود.
طرح های در هم تنیده و به هم رسیده از نقش و نگار که در سرتا سر زمینه فرش یک در میان با ترکیب متغیر رنگ ها تکرار می شود و کوچکترین انحراف در تار و پود آن به بافتی بی معنا و آشفته منجر می شود.
بافندگانی که در کارگاه قالی بافی زندگی خود را صرف تولید فرش کردند و از تمام خواسته ها و امیال مادی خود گذشتند تا هنر طراحان را زنده کنند .
به کارگاه قالی بافی رفتم تا از نزدیک آنان را ببینم در آن کارگاه 20 دار قالی زده شده بود و 40 نفر بافنده مشغول بافتن. روی تخته قالی نشستم با صدیقه جعفری بافنده قالی گرم صحبت شدم از او درباره شغلش پرسیدم، گفت: در ازای بافتن هر صدتایی، 500 تومان هزینه دریافت می کنیم با اینکه خیلی کم است اما از بیکاری بهتر است.
دیگر بافنده کارگاه فاطمه ترکی که از بیمه قالی گلایه داشت نیز افزود: در این چند سال اخیر تغیری در دست مزدمان مشاهده نکردیم اما هزینه ایی که برای بیمه پرداخت می کردیم 35 درصد افزایش یافته است.
همچنین زهرا رحیمی که از نور کم و تهویه نامناسب کارگاه کلافه بود، گفت: در این سال ها چشمانم بسیار ضعیف شده و پرزهای قالی سبب شده تا ریه هایم دیگر مثل سابق کار نکند.
برای روشن تر شدن موضوع سری به مسئول کارگاه زدم او هم از دست مسئولین ناراضی بود، و می گفت: اگر فرش دست بافت قیمت واقعی خود را پیدا کند و وامی را در اختیار کارگاه قرار دهند، وضعیت بهتر خواهد شد.
عضو هیئت رئیسه تولید کنندگان فرش دست بافت استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه طرح ها و نقشه های هنرمندان عصر قاجار سبب شد تا فرش دست بافت از جایگاهی برخوردار شود که در سراسر جهان نظیر نداشته باشد، گفت: شهر اصفهان با 13 سبک در ردیف برترین تولیدکنندگان فرش ایران قرار دارد. جوشقان، نائین، کاشان و شهر رضانیز هر کدام در این برتری اصفهان را حمایت می کنند.
سعید عصاچی با بیان تولید سالانه 450 هزار متر فرش دستبافت در استان اظهار داشت: متاسفانه در سال گذشته این صادرات در ایران با کاهش 50 درصدی همراه بوده اما با وجود این، استان اصفهان همه ساله 23 درصد از صادرات فرش دستبافت کشور را عهده دار است.
وی با تاکید بر اینکه میزان واردات فرش به کشور صفر است، افزود: اگرچه در بعضی نقشه ها آثار چینی دیده می شود اما در طراحی و رنگ آمیزی آن، قواعد و قوانین سنت های کهن پایدار مانده است و با همان وسایل ابتدایی و فارغ از فنون غربی، فرش ها تولید می شود.
عصاچی از فرش های استان به فرش پرزدار، خوابیده و نقش برجسته اشاره کرد و فرش نقش برجسته را یکی از گونه های نادر در دنیا معرفی کرد که با قیچی زنی و پرداختی متفاوت روی فرش ایجاد می شود.
عضو هیئت رئیسه تولید کنندگان فرش دست بافت استان اصفهان تصریح کرد: به غیر از 20 شغلی که صنعت فرش ایجاد کرده از جمله ساخت دفتین، دارقالی، رنگ، قیچی و کارهایی از این قبیل، 40 هزار نفر در استان فقط قالی می بافند واین آمار در کشور به 8 میلیون نفر می رسد.
وی با اشاره به اینکه بیشترین رنگ های بکار برده شده در زمینه قالی به ترتیب کرم، لاکی، آبی، تربتی و سبز است، اظهار داشت: امروزه رنگ های فرش به دو روش طبیعی و شیمیایی تولید می شود رنگ طبیعی از پشم گوسفندان است اما گاهی رنگ شیمیایی با ثبات کم تولید شده و کیفیت قالی کشور را زیر سوال می برد.
عصاچی در پایان با تاکید بر اینکه طرح های ارائه شده از دانشکده هنر به بازار ، 10 درصد بر میزان صادرات استان افزوده است، تصریح کرد: به همت وزارت علوم و تحقیقات و فناوری رشته کارشناسی فرش در برخی از دانشکده های هنر مراکز آموزش عالی ارائه شد تا سبب رشد و اعتلای هنر و صنعت قالی کشور باشد اما اگر اساتید و دانشجویان این رشته، هر دو بومی باشند در اقتصاد استان و حتی کشور تاثیر چشمگیری خواهند گذاشت زیرا هر شهری در طراحی نقشه قالی سبک و سیاق خود را دارد.
بیائیم تمام همت خویش را بکار بندیم و همچون مادرانمان که
انگیزه اجدادی برای بافتن و خلق این اثر داشتند بر اعتبار آن بیفزائیم و به خاطر
امیال مادی از این هنر دست نکشیم و عزت و صلابت این عنصر زوال ناپذیر را با چنگ و
دندان حفظ کنیم.
انتهای پیام/م-گ