الجزیره: ایران و ترکیه برای تقویت روابط به یکدیگر نیازمندند

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد ایران و ترکیه برای تقویت روابط منطقه ای و بین المللی به یکدیگر نیاز دارند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، "رجب طیب اردوغان،" و "حسن روحانی،" روسای جمهور ترکیه و ایران، بر اهمیت همکاری مشترک میان دو کشور برای مقابله با چالش فعالیت های تروریستی و فرقه گرایی در منطقه خاورمیانه تاکید کردند. 
این دو در کنفرانس خبری مشترک خود پس از امضای شماری از قراردادهای اقتصادی بر ضرورت اقدام تهران و آنکارا در هدایت تلاش های لازم برای توقف کشتارها در کشورهای منطقه تاکید کردند.


"المعتز بالله حسن،" خبرنگار این شبکه در آنکارا، در گزارشی در این زمینه افزود: روابط ترکیه با ایران کشور همسایه خود کش و قوس های زیادی دارد. این دو اختلافاتی سیاسی در تعامل با موضوعات اساسی در منطقه نظیر پرونده های عراق و سوریه دارند و نقاط مشترک تهران و آنکارا درباره خطرات ناشی از پیامدهای امنیتی و فرقه ای این پرونده هاست. هر چند این دو کشور همسایه در دو اردوگاه متفاوت فکری و ایدئولوژیکی حضور دارند ولی آنچه که باعث تقویت روابط ایران و آنکارا ناشی می شود ناشی از نیاز دوجانبه در کاهش درگیری ها در منطقه ای بوده که با فجایع انسانی روبروست.


اردوغان گفت: به سود ایران و ترکیه است که اختلاف نظرها میان دو کشور به پایین ترین سطح برسد و نقاط مشترک از طریق گفتگوی سیاسی دوجانبه تقویت شود. ایمان دارم در صورتی که وارد این روند شویم می توانیم برای حل بحران های منطقه بجای راه حل های خارجی، راه حل های داخلی ایجاد کنیم.

حسن روحانی اظهار داشت: طبیعی است که میان ایران و ترکیه درباره برخی از مسائل اختلاف نظر وجود داشته باشد. ما همیشه آماده همکاری های بیشتر به ویژه در زمینه مبارزه با تروریسم و تعریف درست اسلام برای جهان برای مقابله با دام اسلام هراسی هستیم.

"سلیمان اوزاران،" رئیس مرکز مطالعات گلوبال، گفت: ایران و ترکیه در سایه اوضاع کنونی در منطقه چاره ای جز تقویت روابط خود ندارند. ترکیه به ایران در روابط متشنج خود با روسیه نیازمند است و ایران نیز به دلیل روابط مشتنج خود با سعودی ها به ترکیه نیازمند است.

خبرنگار این شبکه افزود: لغو تحریم های اقتصادی ایران، شوق شرکت های ترکیه ای را برای سرمایه گذاری در بازار ایران بیشتر کرده است. این مسئله همسو با دیدگاه تهران و آنکارا برای افزایش مبادلات تجاری میان دو طرف است. مبادلات تجاری دو کشور در حال حاضر ده میلیارد دلار است و طرفین تلاش می کنند این سطح را به سی میلیارد دلار برسانند. تلاش های ترکیه برای تقویت روابط این کشور با طرف های منطقه ای و بین المللی است. ترکیه به خوبی به خطرات موجود در منطقه خاورمیانه واقف است و تلاش می کند روابط خود را با ایران و عربستان سعودی تقویت کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار