مسجد به عنوان اجتماعی ترین جایگاه حضور مسلمین، جایگاه تلاقی دین و هنر اسلامی است.مسجد جامع مهاباد معروف به مسجد سرخ هم به عنوان بخشی از تاریخ معاصر مهاباد و گواه آشکاری بر فرهنگ دوستی و هنرورزی مردم این دیار مطرح است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ؛ این مسجد که از قدیمی ترین مساجد مهاباد است ، در مرکز شهر و درکنار رودخانه مهاباد واقع شده و از آثار معماري دوره صفوي است.

مسجد جامع مهاباددرسال 1089هجری قمری دردوره شاه سليمان صفوي، بدست"بداق سلطان"حکمران مهاباد ، بنا شده است.

این مسجد از نظر توازن در طرح با هجده گنبد خشتی و شبستانی با هجده ستون سنگی و حجره های پیرامون آن از زیباترین بناهای تاریخی استان آذربایجانغربی و مهاباد به شمار می رود.

مصالح به کار رفته در پی دیوارها،ستون ها و کف شبستان سنگ و بقیه قسمت های آن آجر است.

جدا از تراش سنگ ستون ها و نوع آجر چینی بنا – به ویژه در بخش داخلی شبستان که از توازن مناسبی برخوردار است، کل فضای مسجد و حجره های اطراف صحن بدون تزیینات معماری است.

بناي مسجد با وسعتي حدود 1260 متر مربع با طرح مربع مستطيل، از دو بخش مسجد و مدرسه و صحن مياني تشکيل شده و داراي شبستاني ستوندار با پوشش طاق و گنبد است .

اين شبستان داراي 10 ستون سنگي به ارتفاع 60/2 متر با سرستون مکعب است که بربالاي آن طاق هاي آجري زده و 18 پوشش گنبدي کم خيز بالا آورده اند.

بیشتر ستون ها از سنگ يکپارچه به صورت 8 ضلعي حجاري شده و هرستون، ازستون ديگر حدود 4 مترونیم فاصله دارد.

دربخش جنوبي شبستان، بالکني براي زنان نمازگزار ساخته اند و در ميانه ضلع جنوبي، محرابي بدون تزيينات قرار دارد.

صحن مسجد به ابعاد 19 در 12 متر درميانه داراي حوضخانه و در سه ضلع داراي حجره ها و اتاق هايي است که به عنوان مدرسه مورد استفاده طلاب قرار مي گيرد و حجره ها داراي پوشش هاي طاقي هستند.

مصالح اصلي مسجدجامع مهاباد،آجرقرمزرنگ است و به همین علت،آن را به "مسجد سرخ " نامگذاري کرده اند.

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

برچسب ها: مسجد ، جامع ، مهاباد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.