استاندار خراسان رضوی گفت: احیای واحدهای تولیدی نیمه فعال و تعطیل استان نیازمند تسهیلات قابل توجهی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان احیای واحدهای تولیدی نیمه فعال و تعطیل نیازمند تسهیلات قابل توجهخراسان رضوی، علی رضا رشیدیان در گفتگو با خبرنگاران گفت: از نیازهای کلیدی برای تحقق اقتصاد مقاومتی که باید با جدیت پیگیری شود تحول نظام پولی، مالی و بانکی کشور است که اگر این امر انجام شود در سایر حوزه ها هم تاثیر خود را می گذارد.
وی با بیان اینکه طی جلسات مستمر و منظم دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی که سه روز در هفته در استان تشکیل می شود، از جمله موضوعات اصلی که به عنوان موتور محرکه اقتصاد مقاومتی در استان مورد توجه قرار گرفته، بحث واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل استان است که احیای آنها نیازمند تسهیلات قابل توجهی است.
وی گفت: در دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی استان بیشتر تلاش برآن بوده که طرح هایی مورد توجه قرار گیرد که در زندگی روزمره مردم تاثیر داشته واشتغال بیشتری ایجاد کنند.
رشیدیان با بیان اینکه در این راستا توجه به ظرفیت ها و مزیت های استانی با نگاه به صادرات مد نظر قرار گرفته است، افزود: در این رابطه در مرحله نخست اجرای 38 طرح و پروژه اقتصادی که می تواند اشتغال و صادرات را افزایش دهد، به طور جدی در دست پیگیری است.
وی گفت: همچنین وضعیت واحدهای نیمه فعال و تعطیل را نیز به طور جدی دنبال کردیم که طبق جمع بندی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این رابطه حدود 580 واحد تعطیل در استان وجود دارد که معادل 10،3 درصد واحدهای صنعتی استان هستند.
وی افزود: در این میان طی بررسی های انجام شده واحدهای قابل احیا و نیز بخشی که قابلیت احیا و صرفه اقتصادی نداشتند مشخص شدند.
استاندار توضیح داد: برخی واحدها چون آجر فشاری که امروز از رده مصرف خارج شده و یا برخی تولید کننده های بخاری که فناوری روز را ندارند و نیزبرخی واحدهای ریخته گری که با سوخت مازوت کار می کردند و امروز مشتری و بازار لازم را نداشته و قابلیت احیا ندارند.
رشیدیان با تاکید بر اینکه بخشی از واحدهای نساجی و تولید پوشاک ظرفیت احیا دارند و باید حمایت شوند، گفت: طی بررسی اولیه بخش خصوصی و دولتی، واحدهای نیمه تعطیل که بخشی از ظرفیت آنها بلااستفاده مانده و قابلیت تولید برای صادرات و بازار دارند، مشخص شد که در جمع بندی اولیه 12 هزار میلیارد ریال تسهیلات برای احیای آنها نیاز است.
استاندار خراسان رضوی افزود: در این میان حداقل حدود پنج هزارمیلیارد ریال از این تسهیلات باید بلندمدت و 5 ساله در اختیار این واحدهای صنعتی قرار گیرد که این موضوع و درخواست دسته بندی آماده و به ستاد مرکزی قرارگاه اقتصاد مقاومتی ارسال شده است.
وی اظهار کرد: در دیدار با دبیرکل بانک مرکزی هم درخواست ها و انتظارات استان از نظام بانکی کشور اعلام شده است.
وی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات در بحث اقتصاد مقاومتی، تعیین پروژه های معطل مانده در حوزه آب، راه، بهداشت و درمان بود که در این میان در بخش هایی که ظرفیت کار وجود دارد با فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا تفاهمنامه ای امضا شد.
استاندار خراسان رضوی ابراز امیدواری کرد: از ظرفیت این قرارگاه برای اجرایی شدن این بخش از طرح های زمین مانده استان استفاده شود.
انتهای پیام//
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.