مهاباد؛

اختصاص 17 هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان غربی به کشت چغندر قند

با آغاز کشت محصولات زراعی بهاره ، تاکنون 17 هزار هکتار از اراضی زراعی استان آذربایجان غربی به زیر کشت چغندر قند رفته است.

 

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ، و به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ، کشت چغندرقند در بسیاری از شهرهای استان از 25 اسفند ماه پارسال شروع شده است و برنامه ابلاغی کشت این محصول برای سال زراعی جاری دراستان 23 هزار هکتار است.

فتح اله زاده افزود: در برخی از شهرستان‌ها از جمله پیرانشهر، اشنویه، ماکو، پلدشت و چالدران نیز عملیات بیمه‌گری چغندرقند به همراه سایر محصولات کشاورزی کشت بهاره از اول فروردین آغاز شده است.

وی به افزایش حداکثری تعهدات بیمه‌گر اشاره و تصریح کرد : با انتخاب گزینه هزینه تولید تنها 25 درصد از حق بیمه را کشاورز و بقیه را دولت تامین می‌کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بیان کرد: در صورتی که کشاورزان چغندرکار با انتخاب گزینه هزینه تولید ، اراضی زراعی خود را بیمه کنند، حداکثر تعهدات بیمه‌گر 20 میلیون ریال خواهد بود ولی اگر کشاورزان بتوانند میزان عملکرد در هکتار خود را به 60 تن در هکتار برسانند، میزان تعهدات بیمه گر به 135 میلیون ریال افزایش پیدا می‌کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: میزان سطح زیر کشت چغندر قند در این استان در سال 94 حدود 28 هزار و 600 هکتار بودو امسال نیز با هدف کمک به کاهش میزان مصرف آب در حوضه دریاچه ارومیه ، سطح زیر کشت چغندر قند ، 23 هزار هکتار کاهش یافته و در این اراضی کشت گندم و سایر کشت‌ها جایگزین شده است.

چغندرقند یکی از محصولات استراتژیک تولیدی استان آذربایجانغربی است و در سال‌های متمادی این استان رتبه برتر کشوری را در تولید این محصول با عملکرد 61 تن در هر هکتار به خود اختصاص داده است.

پارسال یک میلیون و 879 هزار تن چغندر قند در استان آذربایجان غربی تولید شد.

انتهای پیام/

 

 

 

 

برچسب ها: کشت ، چغندر قند ، در اراضی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.