برپایی كنسرت «ماه و ماهی» حجت اشرف‌زاده، به معنای حمایت از موسیقی است و تمام مسئولان باید بدانند آینده فرهنگ جامعه و انقلاب دست هنرمندان جوان است.

به گزارش حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ احمدعلی راغب در گفت‌وگو با ستاد خبری هفته هنر انقلاب اسلامی، با اشاره به معنا و مفهوم هنر انقلاب در زمینه موسیقی گفت: موسیقی انقلابی، به موسیقی گفته می‌شود كه به جهت محتوا، ریتم و فراز و نشیب ملودی و كلام، فراگیر و دارای پیام باشد. این پیام از آنجا كه قرار است از زبان ملت در بیاید و خاستگاه ملت بشود، ارزشمند است. به همین دلیل باید از لحاظ ساختار ساده باشد و در حافظه بماند. شعار این موسیقی فراگیر است. موسیقی انقلاب بر اساس ریتم مارش و نظامی ساخته می‌شود و دلیلش حركت منظم است. حركت - نه به لحاظ فیزیكی بلكه به لحاظ اندیشه- باید در راستای اهداف و آرمان انقلاب اسلامی باشد.

این آهنگ‌ساز برجسته موسیقی انقلاب اسلامی اظهار داشت: در سرود انقلابی یك نیاز دست‌جمعی پیگیری می‌شود، اما در موسیقی و ترانه معمولی نیازهای درونی تك به تك مورد ارزیابی قرار می‌گیرد كه ممكن است فراگیر نباشد. مثلا در ترانه‌ای با مضمون عاشقانه شاید تمام مخاطبان این ترانه حس عاشقی را تجربه نكرده باشند، اما موسیقی انقلابی و سرودهایش قرار است همه مردم را با پیامی واحد آشنا كند. در دلش شعار دارد و این شعار مثل راهنمایی برای آن هاست. 

راغب با اشاره به وجود بحران در موسیقی انقلاب اسلامی، گفت: مخاطبان امروزی با موسیقی حال حاضر همپایی ندارند. یكی از دلایلش شاید شبكه‌های متعدد آن طرف آبی باشد اما همه‌اش این نیست. بحث اصل این است كه هنرمندان با مقوله روان‌شناسی هنر آشنایی ندارند و آن را در كارهایشان لحاظ نمی‌كنند. مثلا وقتی قرار بود موسیقی اثر مشهور «خجسته باد این پیروزی» را بسازم، سراغ گوشه روح الارواح رفتم كه جزو گوشه‌های قدیمی و آیینی ماست. این گوشه بسیار حزن انگیز است، حالا چرا من برای ساخت یك قطعه شاد درباره پیروزی سراغش رفتم، دلیل داشت. شاید یكی از دلایلش این بود كه پیروزی ما فراگیر بود اما در این راه شهدای زیادی دادیم و در واقع می‌خواستم با این قطعه علاوه بر پیام پیروزی، تسكین و التیامی بر درد این خانواده شهدا باشم. در همین قطعه من برای ریتم، سراغ مارش رفتم. به‌خاطر اینكه قطعه پیروزی باید در یك ساختار نظام‌مند همه‌گیر ارائه می‌شد و در ذهن‌ها می‌ماند.

وی در ادامه درباره ارتباط مدیران فرهنگی با موسیقی، گفت: متأسفانه برداشت غلط و ساده‌انگارانه بسیاری از مسئولان درباره هنر موسیقی، باعث بحران مخاطب شده است. در سال 65 تا 68 كه در مركز موسیقی سمت داشتم، یك‌بار نزد مقام معظم رهبری كه در آن زمان رئیس‌جمهور بودند، رفتم و به ایشان گفتم نوارهای ویدئویی از آن سوی مرزها می‌آید و در كار ما اختلال ایجاد می‌كند. ایشان نظر و راهكار مرا خواستند و من گفتم می‌توانیم شبیه سازی كنیم. در آن زمان خواننده ما، اشعار حافظ را با مدرن‌ترین تنظیم خواند و كارش بسیار مردمی شد و ما به نتیجه مطلوب رسیدیم. 

راغب گفت: نبود آگاهی‌ باعث می‌شود كه خیلی از مسئولان فكر كنند موسیقی پاپ خوب نیست. تعبیر موسیقی پاپ در كشور ما، موسیقی بیگانه و غیر ملی است، در حالی كه این‌گونه نیست... چرا ما همه بار را روی دوش هنرمند می‌گذاریم؟

راغب در ادامه نسبت به رویكرد تازه حوزه هنری با برپایی كنسرت «ماه و ماهی» حجت اشرف‌زاده، گفت: معنای این كار، حمایت است. همین حجت اشرف‌زاده از بهترین‌هاست. بهترین صدا را دارد و تاكنون پنج كار از من خوانده است. ترانه‌ای كه برای شهدای هسته‌ای خواند قابل ارزش و تقدیر است. مگر ما چند دانشمند هسته‌ای داریم؟ تا یك دانشمند دوباره ساخته شود، سال‌ها طول می‌كشد. اشرف زاده با قلبی آكنده از عشق به میهن آن ترانه را خواند.

اشرف‌زاده‌ها نه تنها از طریق مسئولان و مدیران بلكه باید از سوی رسانه‌ها هم حمایت شود. این‌گونه كه اگر كاستی اتفاق بیفتد، نگاه‌ها به سمت هنرمند بچرخد، درست نیست.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار