معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي و درماني استان زنجان گفت: 67 درصد مبتلايان به ويروس اچ آي وي در زنجان از راه اعتياد تزريقي به اين بيماري مبتلا شده اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، صائيني شمار مبتلايان به ويروس اچ آي وي مثبت در اين استان را هم اكنون 178نفر اعم از زن و مرد ذكر كرد.

وي اظهار كرد: بر اساس آمار رسمي ارائه شده تا اول مهر سال 94، از اين تعداد افراد مبتلا به اچ آي وي 85 درصد را مردان و 15 درصد مابقي را نيز زنان تشكيل مي دهند.

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي و درماني استان افزود: 67 درصد مبتلايان به ويروس اچ آي وي در استان زنجان از راه اعتياد تزريقي، 17 درصد از طريق رابطه جنسي، سه درصد از طريق مادر به كودك و 13 درصد نيز نامشخص مبتلا شده اند و انتقال از طريق خون و فرآورده هاي خوني نيز صفر بوده است.

صائيني بيان كرد: از دهه 60 تاكنون ( از ابتداي اجراي برنامه كنترل ايدز ) 178نفر به اين ويروس در استان مبتلا شده اند كه 61 نفر از اين تعداد جان خود را بر اثر همين بيماري از دست داده اند

وی گفت: بر اساس برآوردها در سال 2015، حدود يك ميليون و 900 هزار نفر مورد جديد در سطح جهان به اين ويروس مبتلا شده اند.

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي و درماني استان افزود: در گذشته عقيده بر اين بود كه بيماري ايدز درمان ندارد اما اكنون تاكيد بر اين است كه اگر ابتلاي فردي به اين بيماري به موقع تشخيص و به پزشك ارجاع داده شود تا به صورت صحيح تحت درمان قرار گيرد به حتم بيمار مي تواند عمر بالاي 70 سال كه عمري طبيعي محسوب مي شود براي خود متصور شود.

صائینی تاكيد كرد: اگر فرد آلوده به درستي تحت مراقبت و درمان دارويي قرار گيرد و توجه و حساسيت لازم را نسبت به مداواي خود داشته باشد از عمر طبيعي بالايي نيز برخوردار خواهد شد و آناني كه مبتلا به اين ويروس مي شوند به لحاظ تحصيلات زير ديپلم و بيشتر زير سيكل هستند و در ميان آنان، افراد بالاي ديپلم كه با نحوه ابتلا به اين بيماري آشنا باشند كمتر مشاهده مي شود.

وی با تاكيد بر اينكه الگوي انتقال ويروس اچ آي وي از طريق اعتياد جنسي به رابطه جنسي نامطمئن افزايش يافته است، افزود: آمارها نشان مي دهد انتقال ويروس اچ آي وي در اين استان از طريق رابطه جنسي نامطمئن در مقايسه با گذشته روبه افزايش بوده و اين روند نگران كننده است.

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي و درماني استان زنجان اظهار كرد: احتمال انتقال ويروس اچ آي وي در افرادي كه نسبت به مصرف روان گردان ها و انواع مخدرها و رفتارهاي پر خطر جنسي مبادرت مي كنند، بيشتر وجود دارد

صائینی ادامه داد: اطلاع رساني لازم بايد در مورد راه هاي انتقال بيماري ايدز از راه هاي مختلفي مانند رسانه هاي گروهي در جامعه انجام گيرد كه اين اقدام امري مهم به شمار مي رود.


انتهای پیام/ ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.