به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر محمد فرهادی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در نخستین کنگره ملی آموزش عالی که به میزبانی دانشگاه تربیت مدرس در حال برگزاری است با اشاره به مساله ثبت اختراعات اظهار کرد: امری که در مورد ثبت اختراعات مشهود بود این است که قبل از ارائه مقاله به اختراع انجام شده امتیاز داده نمیشد و به این نکته توجه نمیشد که اگر مقاله ارائه شود دیگر آن امر اختراع نیست. البته هنوز هم در زمینه ثبت اختراع ضعیف است و باید ثبتهای بینالمللی داشته باشیم.
وی با بیان این که تعداد مقالههایی که در نشریات برتر منتشر میشود کم است، گفت: با این وجود در سال اخیر رشد 5 درصدی از نظر شتاب علمی داشتهایم تا در دنیا بعد از کشورهای روسیه، هند و چین قرار بگیریم این در حالی است که رشد علمی کشورهایی از جمله آمریکا، انگلیس و هلند منفی بوده است.
وزیر علوم ادامه داد: تعداد دانشگاههای ما در کشور در رتبهبندیهای معتبر دنیا رشد 9 برابری داشته است و 13 دانشگاه کشور جزو یک درصد دانشگاههای برتر دنیا قرار دارند. همچنین تعداد دانشمندان برتر کشور به 200 نفر رسیده و مقالههای پراستناد ایران در دولت یازدهم رشد صددرصدی داشته است.
وی بینالمللی شدن اقتصاد آموزش عالی را مهم دانست و گفت: وظیفه دانشگاه ها تولید نیروی انسانی دانایی محور است. 54 درصد دانشگاه های کشور را مردان و 46 درصد خانم ها تشکیل شده است که به صورت کلی 97 هزار دانشجو در کشور وجود دارد، ما باید کاری کنیم که علم به توسعه تبدیل شود و قانون وزارت علوم قانونی جامع و پیرو است.
فرهادی با اشاره به اقدامات زیرساختی انجام شده از ابتدای دولت یازدهم تاکنون در وزارت علوم گفت: ما باید آزمایشگاههای مرجع و مرکزی داشته باشیم در حال حاضر 120 آزمایشگاه در حال تاسیس و تجهیز هستند و در بودجه سال 96 و برنامه ششم توسعه نیز به صورت جامع و متمرکز اعتبارات خوبی برای این امر پیشبینی شده است.
وی در خصوص اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: معنی اقتصاد مقاومتی این است که به امنیت و رفاه دست پیدا کنیم که منشا آن اقتصاد دانشبنیان است که اگر بخواهیم مفهوم آن را باز کنیم به نوع مدیریت بر میگردد. آزادسازی تجاری ، نقش فناوری اطلاعات، تغییرات ساختاری در اقتصاد، محل و نیروی کار، انتخابگر شدن مردم و کوچک شدن دولت، از کارهایی است که باید در اقتصاد مقاومتی به آن توجه شود.
وی ادامه داد: تولید،توزیع و کاربرد دانش برای افزایش بهرهوری مستلزم بهینهسازی است و ما باید روی علوم کاربردی و پایه به صورت اصولی کار کنیم.
دکتر فرهادی در خصوص اقتصاد دانایی محور بیان کرد: در اقتصاد دانایی محور فقط تولید دانش مهم نیست و به کارگیری دانش در تولیدات نقش دارد که باعث بالا رفتن آن میشود و هر چه دانش را بیشتر به کار گیریم میتوانیم محصولات با کیفیتتر داشته باشیم.در اقتصاد دانایی محور توان کشور به سمت نوآوری و خلق آوری بومی پیش می رود و بازاریابی به این موضوع کمک میکند، کسانی که در این زمینه به کار گرفته میشوند باید افرادی حاذق باشند که میتوانیم به همان هدف دانشگاهها که کارآفرینی است دست یابیم.
وزیر علوم با تاکید بر این که دانشگاهها باید مهارت محور باشند، اظهار کرد: در حال حاضر کشور دارای 38 پارک علم و فناوری، 168 مرکز رشد و 5 منطقه ویژه علم و فناوری در 5 استان است که این آمار باید افزایش یابد.
فرهادی ادامه داد: طی دو سال گذشته از طریق پارکهای علم و فناوری بیش از 85 میلیون دلار صادرات صورت گرفت که آغاز خوبی است از طرف دیگر 30 هزار نفر از فارغ التحصیلان دانشگاهی در شرکتهای دانش بنیان و پارکهای علم و فناوری مشغول به کار هستند.
وی با اشاره به بازنگری برنامههای آموزشی، اظهار کرد که بسیاری از برنامههای آموزشی نیاز به بازنگری داشت و نزدیک به 600 رشته تحصیلی باید مورد بازنگری قرار میگرفت در حال حاضر بازنگری رشتههای فنی و مهندسی تمام شده، بازنگری رشتههای کشاورزی رو به اتمام است و بازنگری رشتههای علوم پایه و انسانی در اواسط راه قرار دارد.
وزیر علوم با تاکید بر این که بازنگری رشتهها باید کارورزی به دنبال داشته باشد، گفت: ماموریتگرا بودن دانشگاهها نکته مهمی است که در آمایش آموزش عالی مورد توجه قرار گرفته است.
فرهادی با اشاره به آمایش آموزش عالی گفت: آمایش آموزش عالی در سالهای دور آغاز شد اما دوباره متوقف شد. این مساله در انتهای سال 94 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.
وی با اشاره به تقویت و توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه گفت: دانشگاه فقط مرکز تولید علم نیست و باید در جهت رفع نیازهای جامعه اقدام کند. سهم آموزش عالی در اشتغال 30 درصد است و آموزش عالی باید بیش از پیش ارتباط خود را در این زمینه با دستگاههای دیگر تقویت کند.
فرهادی ادامه داد: البته تا کنون تفاهمنامههای زیادی با وزارتخانههای مختلف از جمله وزارت نفت، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت بهداشت، جهاد کشاورزی، محیط زیست و غیره منعقد شده است.
تاسیس مرکز ارتباط با دانشگاه در وزارت صنعت
وزیر علوم در ادامه با اشاره به ابلاغ آییننامه پسادکتری و فرصتهای داخلی در صنعت گفت: ممکن است پذیرش نهاد دانشگاه در محیطهای صنعتی سخت باشد اما این امر باید تحقق یابد به همین دلیل مرکز ارتباط با دانشگاه در وزارت صنعت، تاسیس شده است. مشکلات صنعت باید توسط نهاد دانشگاه پیگیری شود.
افزایش 3 تا 4 درصدی بورسیه پژوهشی و فناوری وزارت علوم در برنامه ششم توسعه
وی در ادامه با اشاره به برنامه ششم توسعه گفت: یکی از اهداف وزارت علوم، تقویت اعتبارات و زیرساختهای پژوهشی و فناوری است. در همین راستا قرار است تا پایان برنامه ششم توسعه بودجه این بخش بین 3 تا 4 درصد از GDP کشور باشد که اگر این امر محقق شود گام بزرگی خواهد بود.
لزوم وجود پیوست فرهنگی در دستگاهها
وزیر علوم در ادامه با اشاره به توسعه رشتههای هنر و علوم انسانی گفت: 54 درصد دانشجویان در رشتههای علوم انسانی مشغول به تحصیل هستند.
باید گفت بسیاری از رشتههای علوم انسانی، کاربردی هستند از طرف دیگر سایر دستگاهها باید پیوست فرهنگی داشته باشند و میتوان از این طریق رشتههای انسانی را به دستگاهها پیوند زد.
فرهادی با اشاره به بازنگری رشتههای علوم انسانی گفت: وزارت علوم در راستای بازنگری رشته های علوم انسانی، شورای پژوهش علوم انسانی را تشکیل داد و قرار است مراکز رشد علوم انسانی ابتدا در دانشگاههای علامه و اصفهان تاسیس شوند.
وی در ادامه با اشاره به چالشهای آموزش عالی گفت: سند گفتمان توسعه آموزش عالی آماده شد که در این سند چهار چالش اساسی شامل بازتعریف آموزش عالی، ارتقاء کیفیت آموزش عالی، تبدیل دانش به محصول و بینالمللی شدن آموزش عالی میشود.
وزیرعلوم ادامه داد: برای رفع چالشهای مذکور یک ستاد اجرایی و دو کارگروه تشکیل شده است.
فرهادی در پایان با تاکید بر این که در ستاد اقتصاد مقاومتی طرحهای زیادی توسط وزارت علوم پیشنهاد شده است، گفت: وزارت علوم برای سال 95 ، 6 الی 7 پروژه پیشنهاد داده است که امیدوارم تصویب شود.
انتهای پیام/