استریت: چرا معامله با ایران باعث رشد سهام بوئینگ نخواهد شد؟

به اعتقاد کارشناسان، معامله احتمالی بوئینگ با ایران در مقیاس کنونی باعث رشد سهام این شرکت نخواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وب‌سایت خبری «استریت» در مطلبی تحلیلی به سرمایه‌گذاران پیشنهاد داد اگر در پی انتشار اخبار مربوط به احتمال فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران به دنبال سرمایه‌گذاری در این شرکت هستند، فعلا از خرید سهام آن خودداری کنند. 

این وب‌سایت به نقل از «وال استریت ژورنال» گزارش داد که بوئینگ مذاکرات مقدماتی خود را برای فروش هواپیما به ایران آغاز کرده است؛ اما شاید معامله احتمالی این شرکت با ایران تاثیری بر رشد سهام آن در بازار نداشته باشد.

در حال حاضر، طبق آخرین آمار، سهام بوئینگ در بازار بین 128 تا 130 دلار در نوسان است و به اعتقاد تحلیلگران، تنها عاملی که می‌تواند ارزش سهام بوئینگ را افزایش دهد، این است که ایران سفارش خرید تعداد زیادی بوئینگ 777 که در حال حاضر با بهای بیشتری نسبت به بوئینگ 787 به فروش می‌رسد را مطرح کند. بوئینگ 787 در قیاس با بوئینگ 777، هواپیمایی کوچکتر است.

هواپیمای مسافربری بوئینگ 777 در حال حاضر برچسب قیمت 320 میلیون دلار را یدک می‌کشد و شرکت بوئینگ نتوانسته است این مدل را به تعداد کافی به فروش برساند. در نتیجه، سفارش خرید این مدل از سوی ایران باعث افزایش تولید آن از سوی بوئینگ و جهش سهام این شرکت در بازار خواهد شد.

اما نکته‌ای که در این میان وجود دارد این است که طرح چنین سفارشی از سوی ایران کاملا غیرمحتمل یا دست‌کم نامعلوم است. کارشناسان بازار معتقدند که ایران تعداد قابل‌توجهی از این مدل که باعث افزایش تولید آن شود را سفارش نخواهد داد. ضمن اینکه به اعتقاد آنها، بعید است ایران در آینده نزدیک به بازار بزرگ و فوق‌العاده‌ای برای خرید هواپیماهای مسافربری بوئینگ تبدیل شود.

به عقیده تحلیلگران بازار، سفارشی که شاید تنها شامل 40 تا 50 فروند هواپیما آن هم برای تحویل در یک بازه زمانی چندین ساله شود، باعث افزایش نرخ تولید و رشد سهام بوئینگ در بازار نخواهد شد.

با این حال، تحلیلگران معتقدند در کنار هواپیماهای فرسوده‌ای که بیش از 25 سال از عمر آنها می‌گذرد، عامل مهم دیگری که می‌تواند ایران را به تقویت ناوگان هوایی خود ترغیب کند، تبدیل شدن این کشور به یک شاهراه حیاتی مانند قطر و امارات متحده عربی برای عبور دادن ترافیک هوایی در سطح منطقه است.

با تبدیل شدن ایران به قطب بعدی مسافرت‌های هوایی و پروازهای بین‌المللی در سطح منطقه، می‌توان مانند دبی انتظار افزایش سهم شرکت‌های هواپیمایی در بازار این کشور را داشت؛ اما تا آن زمان نمی‌توان به سوددهی سهام بوئینگ از قِبل معامله احتمالی آن با ایران که قرار است در آینده نزدیک انجام شود، چندان امیدوار بود. بویژه آنکه سایر شرکتهای بزرگ هواپیماسازی مانند ایرباس نیز می‌توانند معادلات بوئینگ را بر هم بزنند.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار