به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، فیضیدرخشی، مجری طرح عیبیابی گیربکسها با استفاده از پردازش سیگنالهای ارتعاشات فیزیکی، اظهار داشت: در سالهای اخیر استفاده از پردازش سیگنال برای عیبیابی قطعات و ماشین آلات مورد توجه قرار گرفته که دلیل این موضوع، قابلیت این روشها در انجام تستهای غیرمخرب و نیز عیبیابی در حین کار تجهیزات است و از این رو این تحقیق به دنبال روشی برای بهبود دقت روشهای پردازش سیگنال در عیبیابی قطعات در حال چرخش است.
وی افزود؛ بدین منظور راهکارهای پیشنهادی روی سیگنالهای جمعآوری شده در محیط کارگاهی از ارتعاشات فیزیکی جعبه دندههای واقعی خودروی نیسان، آزمایش شده است و استفاده از داده واقعی یکی از نقاط قوت تحقیق حاضر در برابر تحقیقهایی است که از دادههای آزمایشگاهی استفاده میکنند.
به گفته وی، در این تحقیق یک ایده جدید مطرح و توسعه داده شد که عبارت است از استفاده از مفهوم ضریب همبستگی برای تطبیق و هم بعد کردن سیگنالهای جمعآوری شد و به نظر میرسد این ایده میتواند نقطه آغازین خوبی برای بهبودهای آتی در مسئله تطبیق هوشمند سیگنالها باشد.
فیضیدرخشی در ادامه با تاکید بر اینکه علاوه بر این ایده جدید ترکیبهای مختلف روشهای موجود با هدف بهبود نتایج تشخیص مد نظر قرار گرفت، یادآور شد: استفاده از تبدیل موجک، به کارگیری توابع آماری پراش، چولگی و برجستگی و همچنین آنتروپی در مقابل انرژی به عنوان ویژگی از جمله کارهای انجام گرفته در این تحقیق است.