مدارسی با سقفی از آسمان و دیوارهایی از گل

چندین بار درباره مدارسی که یا خودشان خشت و گلی‌اند یا به دلیل نداشتن حصار و دیوار، از ساختمان‌های قدیمی اطرافشان جدا نشده‌اند هشدارهایی داده شده اما اینکه این هشدارها به کجا رسیده است نکته ای مهم و قابل تامل است.

به گزارش خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ همه حرف از عدالت می زنند و معتقدند برقراری عدالت هر زن و مرد و پیرو جوانی را راضی نگه می دارد، اما واژه عدالت که همه از آن دم می زنند فقط در رعایت نوبت در صف بانک و نانوایی و حقوق زن و مرد نیست، عدالت می تواند از نوع آموزشی باشد عدالت می تواند در یکسان کردن مراکز آموزشی دانش آموزان در اقصی نقاط کشور باشد، هرچند که ممکن است کسانی که در کلان شهرها و بالا شهرهایش زندگی می کنند این عدالت را رعایت شده بدانند اما این افراد خوب است کمی در روستاهای به دور از شهرهای بزرگ قدم بزنند و مدارس را از نزدیک ببینند، آن وقت است که متوجه می شوند فرزندشان در مدرسه ای مرمری و امن و فرزندان دیگران در مدرسه ای خشتی با تمام مشکلات و خطرهایش درس می خوانند.

درحالی که در سال‌های گذشته، تعدادی از مسئولان شهرهایی که بیشترین تعداد مدرسه‌های خشت و گلی را دارند، از تخریب این مدارس خبر داده‌اند و خوشبختانه هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است (البته چنین به نظر می رسد) اما بعد از گذشت چند روز و پس از انتشار پیام‌های تسلیت و همدردی با خانواده معلم فداکار خاشی از زبان وزیر آموزش‌وپرورش و دیگر مسئولان، به نظر می‌رسد این ماجرا آن‌قدر مهم بوده که وزیر آموزش‌وپرورش را به خاش کشانده است؛ آن هم درست چند روز بعد از خاکسپاری معلم فداکار. درواقع ماجرای معلم فداکار خاشی هنوز ادامه دارد چرا که با فوت این معلم بسیاری از مدیران و مسئولان آموزشی به فکر فرو رفتند، مشکلات و هشدارهایی مثل تحصیل دانش آموزان در کلاس های خشتی و گلی یا بدون حصار و دیوار را مجدد دیدند و درصدد پیگیری این هشدار برآمدند. 

از آنجا که در برخی از روستاهای مرزی و محروم، دانش‌آموزان در مدارس خشتی و گلی تحصیل می‌کنند، تسریع در اجرای طرح‌های آموزشی با محوریت حذف مدارس خشتی و گلی ضروری و اهمیت آن اجتناب‌ناپذیر است.

مدرسه 13 ساله جان معلم خاشی را نگرفت
مرتضی رییسی رییس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور در واکنش به این‌ مطلب که دیوار فرسوده مدرسه در خاش، باعث مرگ معلم شده، اظهار کرده است: مدرسه فرسوده نبوده و در‌سال ٨٢، ٨٣ ساخته شده؛ قدمت مدرسه کمتر از ١٣‌سال است و خود ساختمان هیچ مشکلی نداشته است. این موضوع این گونه که به بنده منتقل شده است این بوده که یک اتاق خشت و گِلی با فاصله‌ای از فضای آموزشی وجود داشته است و هنگام بارندگی آب جمع شده و موجب مرطوب‌شدن دیوار شده و با شدت گرفتن باد، دیوار فرو می‌ریزد و در آن زمان دانش‌آموزان در آن محل بازی می‌کردند و به یک دفعه دیوار خراب می‌شود و معلم برای حفاظت از جان دانش‌آموزانش این فداکاری را می‌کند.

رییسی با بیان این‌که ساختمان مدرسه کاملا ایمن و استاندارد بوده است؛ چراکه مدرسه اصلا دیوار نداشته، افزود: معمولا مدارس یک کلاسه و دو کلاسه دارای حصار نیست و دو کلاس در‌سال 83-82 به شکل استاندار ساخته شده است.

سیستان و بلوچستان در صدر کلاسهای خشتی
درحال حاضر بیشترین تعداد مدارس خشت و گلی را استان سیستان‌وبلوچستان دارد که برای ‌سال ٩٥ اعتبار ویژه‌ای به این استان تخصیص داده شده است. حذف این مدارس، اولویت سال ٩٥ به شمار می‌رود و سمت و سوی اعتبارات رفع تنگناها و نواقص، ایجاد امکانات آموزشی برابر، برقراری عدالت آموزشی و تأمین امکانات است برای این‌که دانش‌آموز روستایی احساس نکند، درمناطق شهری امکانات بیشتری حتی از لحاظ فضای آموزشی وجود دارد.

رییسی با بیان این‌که کمکی که سایر نهادهای غیردولتی می‌کنند، رقم قابل توجهی است،اظهار داشت: بنیاد برکت، ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان و برخی بانک‌ها ازجمله این نهادها هستند و ما کلا منابعی که این نهادها می‌دهند را به سمت مناطق محروم کشور هدایت می‌کنیم.

به زودی کلاس های استاندارد وارد می شوند
وی با بیان اینکه از بین 532 هزار کلاس درسی که به کل دانش آموزان کشور سرویس می دهند یک هزار کلاس به صورت خشتی و گلی هستند، گفت: سال گذشته حدود ١٢٠٠- ١٣٠٠ کلاس خشت و گِلی را شناسایی کردیم که بخشی از اعتبارات برای بهبود وضعیت، تأمین اعتبار شده و هم‌اکنون در استان‌های خراسان‌شمالی، کرمان، سیستان‌وبلوچستان و خراسان‌جنوبی کار جایگزینی شروع شده و بخشی به پایان رسیده و بخشی همچنان نیمه‌تمام است. در یکی دو‌سال آینده کلاس‌های خشت و گِلی تخریب و کلاس‌های استاندارد جایگزین آنها خواهند شد. برای ما قابل قبول نیست که بعضی از مدارس دارای بالاترین استاندارد، بیشترین سرانه و بالاترین امکانات باشند اما در بعضی مناطق دانش‌آموز در کلاس‌های خشت و گِلی و سنگ و گِلی درس بخوانند. 

غیر ایمن ها، ایمن می شوند
طبق آمارهایی که شورای آموزش‌وپرورش استان سیستان‌وبلوچستان اعلام کرده، درحال حاضر ١٨‌هزارو٨٥٣ کلاس درس در سطح استان وجود دارد که ٤٣‌درصد آنان مستحکم بوده و ٢٣‌درصد نیز مقاوم‌سازی شده‌اند اما ٣٣‌درصد این کلاس‌ها تخریبی هستند که باید دراین‌باره اقدامات لازم صورت پذیرد. درحال حاضر بازسازی ٧٠‌درصد کلاس‌های استان باقی مانده که با تصویب اعتبار لازم می‌توان تا پایان ‌سال ٩٦-٩٥ نسبت به حذف این مدارس خشتی و گلی اقدام نمود.

دکتر فانی وزیر آموزش و پرورش برای تامین امنیت مدارس در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان یادآور شد: چندروز پیش با حضور در شورای آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان، مصوب کردیم که کلیه مدارس خشتی و گلی این استان که بیشترین تعداد را دارد حداکثر تا پایان سال 96 ایمن کنیم و به فضاهای ایمن و مناسب تبدیل شوند. تلاش های خوبی در همین دو سال اخیر برای تبدیل مدارس غیر ایمن به ایمن شده است و تا پایان برنامه ششم توسعه امیدواریم که دیگر مدرسه غیرایمن نداشته باشیم.

سرمایه گذاری میلیارد ریالی برای مدارس خشتی
رییسی معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال 94اعتبار سازمان نوسازی ، 130 میلیارد و 200 میلیون ریال و این رقم درسال 95 با رشد 16 درصدی به 150 میلیارد 600 میلیون ریال رسید، در خصوص پروژه های نیمه تمام آموزشی گفت: 25 هزار کلاس درس با 5میلیون مترمربع زیربنای آموزشی نیمه تمام است که برای تکمیل آنها 30 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است. 

وی با بیان اینکه حذف کلاس های خشتی و گلی در استان سیستان و بلوچستان یکی از اولویت های اصلی است، افزود: اعتبار ویژه ای برای این منطقه بطور ویژه درنظر گرفته شده که این رقم به جز اعتبارات ملی و استانی است. اعتباری به مبلغ یک هزارو 700 میلیارد ریال برای تعادل بخشی در فضای آموزشی استان اختصاص یافته که تلاش می شود این میزان اعتبار در مناطق مرزی سیستان و بلوچستان که با مدارس خشتی و گلی مواجه هستند ، سرمایه گذاری شود .

اقدام به موقع، عمر بیشتر
وزیر آموزش و پروش عنوان کرد: طبق مصوبه مجلس برای واگذاری برخی پروژه های نیمه تمام به خیرین، از مشارکت دولت و خیرین کمال استفاده را برای رساندن پروژه های نیمه تمام به مرحله بهره برداری داشتیم. در سال گذشته بیش از 11 هزار و400 کلاس درس با زیر بنایی بیش از یک میلیون و 580 هزار مترمربع را به مجموعه کلاس های درسی اضافه کردیم.

فانی همچنین اظهار داشت: اعتباری را از سال 95 در موافقت نامه های خود تحت عنوان تعمیر و نگهداری فضاهای آموزشی پیش بینی می کنیم که امیدواریم سازمان مدیریت همکاری بیشتری را در این زمینه با ما داشته باشد تا بتوانیم فضاهایی که با سختی تهیه می شوند را با تعمیر ونگهداری به موقع نسبت به افزایش عمر مفید ساختمان اضافه کنیم. 

گزارش از محیامعصومی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۱۱:۵۹ ۲۸ فروردين ۱۳۹۵
پس جنوب کرمان روندیدید اینجا هم بیایید سری بزنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
متاسفانه با این حال چند روز دیگه این جریان به فراموشی سپرده میشه وخبری از این مدارس جدید و نوساز به خاطره ها میره