یک نماینده مخالف بودجه گفت: حذف 12 ردیف از بودجه فرهنگی کشور از نقاط ضعف بودجه است.

تورم موجود در کشور چهار برابر نرخ متوسط جهانی استبه گزارش خبرنگار مجلس گروه  سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علیرضا سلیمی نماینده محلات و دلیجان در مجلس که در مخالفت با بودجه 95 در صحن علنی بهارستان سخنرانی می‌کرد؛ اظهار داشت: ابتدا از زحمات معاونت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و دولت تشکر می‌کنم، اما واقعیت این است که پیش‌بینی قیمت نفت به صورت 40 دلار و تولید 2.5 بشکه قطعا دست نیافتنی است. این در حالیست که قیمت نفت امسال 30 دلار بود و این پیش‌بینی در بودجه 95 واقع‌گرایانه نیست.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در ادامه گفت: نتیجه این نوع پیش‌بینی کسری بودجه در سال 95 است که دولت مجبور می‌شود برای جبران آن دارایی‌های خود را بفروشد و یا به انتشار اسکناس بپردازد که این سبب ایجاد تورم در کشور می‌شود.

سلیمی اظهار داشت: بودجه عمرانی کشور در سال گذشته 20 هزار میلیارد تومان بوده و این در حالیست که در بودجه 95، 60 هزار میلیارد پیش‌بینی شده است، چطور ممکن است که عملکرد عمرانی کشور در سال گذشته 20 هزار میلیارد باشد و امسال با افزایش 3 برابری مواجه شویم؟ این 40 هزار میلیارد تومان از طریق فروش اوراق مشارکت است.

وی ادامه داد: در لایحه بودجه 95 در قسمت بخش هزینه‌ای 197 هزار میلیارد در نظر گرفته شده و در تلفیق 208 هزار میلیارد. یعنی 37 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است، چگونه می‌شود این را با رویکرد اقتصاد مقاومتی تطبیق دهیم، هرساله بودجه هزینه‌ای افزایش می‌یابد که این خلاف دستیابی به اقتصاد مقاومتی است.

سلیمی با اشاره به بحث هدفمند کردن یارانه‌ها ادامه داد: دست دولت برای حذف سه دهک از یارانه‌بگیران باز بود و نیازی به ارائه آن در این لایحه نداشت، اما برای حذف سه دهک، بانک اطلاعاتی مورد نیاز را ندارد و باید به صورت رندومی انجام شود، که از این طریق برخی از افراد که حقشان است یارانه بگیرند حذف می‌شوند و افرادی که نیازی به یارانه ندارند، همچنان به گرفتن یارانه می‌پردازند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در ادامه خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش 105 میلیارد تومان کسری بودجه دارد که باید در بودجه 95 در نظر گرفته شود و حقوق معلمین حق‌التدریسی پرداخت شود.

وی در ادامه گفت: بودجه پژوهشی قرار بود 4 درصد از درآمدهای حاصل دولت را از آن خود کند که در بودجه 95 اینچنین نشده است. کلیه بخش‌ها 18 درصد افزایش داشته‌اند، اما حوزه فرهنگ 4 درصد کمتر یعنی 14 درصد رشد داشته که البته همین هم عادلانه نبوده و در بعضی جاها 160 درصد افزایش داشته و در بعضی جاها 0 درصد، در حوزه فرهنگ در بعضی از نهادها 12 ردیف آن حذف شده است.

نماینده مردم محلات در ادامه تصریح کرد: در بخش درمان 2000 میلیارد تومان کسری بودجه داریم و در بخش بیمه تا پایان سال 15 هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهیم داشت. در حوزه تورم از سوی دولت کارهای خوبی صورت گرفته، اما با همین کاهش، تورم موجود بیش از 4 برابر نرخ متوسط جهانی و دوبرابر نرخ خاورمیانه است.

سلیمی خاطرنشان کرد: دولت برای کسری بودجه خود 29 هزار میلیارد قرض گرفته است، با این کار تورم ما رو به افزایش می‌رود و رکود ایجاد می‌شود، دولت برای این کسری بودجه 40 هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کرده که این به معنی این است که دارایی نسل آینده را چوب حراج می‌زنیم و سبب می‌شود که در سال‌های آینده با کسری بودجه مواجه شویم.

وی در پایان اظهار کرد: فروش سهام و اموال منقول دولت به دلیل اینکه درآمدهای نفتی و مالیاتی در سال گذشته محقق نشده، در حال تمام شدن است که امیدواریم دولت هرچه سریعتر برای حل این مشکلات اقدام اساسی کند.

انتهای پیام/



برچسب ها: سلیمی ، تورم ، بودجه ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار