یک نماینده مخالف بودجه گفت: آقای صفدرحسینی می‌گوید که 72 میلیارد تومان پول در صندوق داریم اما با این وجود وابستگی به نفت کاهش نیافته است.

بودجه 95 انبساطی است/ وابستگی به نفت در بودجه همچنان پابرجاستبه گزارش خبرنگار مجلس گروه  سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس که در مخالفت با بودجه 95 در صحن علنی بهارستان سخنرانی می‌کرد؛ اظهار داشت: در لایحه بودجه که به کمیسیون تلفیق رفت یک تغییراتی صورت گرفت و بنده نیز این افتخار را داشتم که در این کمیسیون حضور داشته باشم.

نماینده لنگرود با بیان اینکه اظهارات بنده به عنوان مخالف حاکی از مخالفت کلی و رای ندادن نیست، اظهار داشت: اما ضعف‌هایی در بودجه وجود دارد که باید این ضعف‌ها را عنوان کرد که در خلال بررسی و رسیدگی به بودجه برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه یک ضعف به درآمدهای مالیاتی بر می‌گردد، تصریح کرد: درآمد مالیاتی دولت در سال گذشته حدود 88 هزار میلیارد تومان بوده، اما این عدد در بودجه  سال 95 به 101 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

لاهوتی با بیان اینکه رسیدگی‌ها و گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که با توجه به بررسی سال‌های 83 تا 93 چیزی بیشتر از حدود 91 هزار میلیارد تومان تحقق نخواهد یافت و براین اساس با این رقم پیش‌بینی شده کسری در بودجه خواهیم داشت.

لاهوتی با بیان اینکه بخشی از این 101 هزار میلیارد تومان مربوط به مالیات ارزش افزوده است، تصریح کرد: مالیات ارزش افزوده چیزی حدود 20 درصد نسبت به سال گذشته که 29 هزار و 800 میلیارد تومان بوده، افزایش یافته است و در مقایسه با این عدد عملکرد 8 ماهه ما چیزی حدود 13هزار میلیارد تومان را نشان می‌دهد.

نماینده لنگرود با بیان اینکه این اعداد و ارقام به معنای آن است که 50 درصد را نسبت به سال گذشته افزایش داده‌ایم، گفت: نرخ تورم سال آینده ما 11.5 درصد پیش‌بینی شده است، ولی مالیات بر ارزش افزوده 50 درصد افزایش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از راهکارهای برون‌رفت از نفت و هزینه‌های آن، مالیات است، اظهار داشت: اما باید گفت آنطور که باید و شاید شفاف‌سازی نشده است و فشارهای مضاعفی را ما در سال‌های آینده خواهیم داشت.

لاهوتی با اشاره به ضعف بعدی بودجه سال آینده یعنی هزینه‌های جاری دولت، تصریح کرد: سال گذشته در قالب 174 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که این عدد در بودجه امسال 197 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

وی افزود: در مقایسه با عملکرد بگویند که عملکرد 9 ماهه ما 111 هزار میلیارد تومان بوده که این عدد در مقایسه با 9 ماهه، 132 هزار میلیارد می‌شود و این به معنای بالای 80 درصد افزایش است، در صورتی که نرخ تورم ما 11.5 درصد، اما نرخ هزینه‌های جاری 12.8 درصد است و این مسئله حاکی از آن است که بودجه سال 95 انبساطی است.

لاهوتی تصریح کرد: ما نباید از واقعیت فرار کنیم، ما در بودجه چیزی حدود 68 هزار و 500 میلیارد تومان منابع نفتی پیش‌بینی کرده‌ایم که 40 دلار برای قیمت نفت پیش‌بینی شده است.

نماینده لنگرود با بیان اینکه متوسط فروش نفت امسال 30 دلار بوده است، اظهار داشت: باید تلاش کنیم که نفت بیشتری صادر کنیم و باید از دولت و آقای زنگنه به جهت برگرداندن مشتری‌های از دست رفته تشکر کرد.

وی افزود: در خوشبینانه‌ترین حالت و مطابق با گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس درآمدهای نفتی سال آینده 61 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

لاهوتی با انتقاد از سهم صندوق توسعه ملی گفت: این داستان بالاخره باید در کشورمان حل شود که قبلا ما یک صندوق ذخیره ارزی داشتیم و همه درآمدها به طرف دولت می‌رفت و بحث ما این بود که این پول را صرف هزینه‌ها و طرح‌های دیگر کنیم.

نماینده لنگرود ادامه داد: همین الان آقای صفدرحسینی می‌گوید که 72 میلیارد تومان پول در صندوق داریم و 84 میلیارد تعهد ایجاد کرده‌ایم و با این وجود وابستگی به نفت کاهش نیافته است.

وی با اشاره به تملک دارایی‌ها بیان کرد: 43 درصد تملک دارایی‌ها ما در ردیف‌های متفرقه پیش‌بینی شده است، یعنی گاها بدون محل‌های مصرف در اختیار دولت بوده است و این یعنی عملا نظارت قوه مقننه را مخدوش کرده است.

لاهوتی با اشاره به اینکه ما تداوم شرایط رکودی را داریم، اظهار داشت: چند شوک به کشور وارد شده است، از جمله افزایش قیمت نفت از سال 84 تا 90 که آقای توکلی همیشه از آن به عنوان بیماری هلندی در اقتصاد ایران نام می‌برند.

نماینده لنگرود در همین زمینه ادامه داد: بحث تحریم‌های اقتصادی نکته دیگری است، آسیب‌های دیگری است که بنیان اقتصاد کشور را متزلزل کرده است.

وی با بیان اینکه آهنگ رشد اقتصاد کشور کاهش یافته است، گفت: با این وجود رشد اقتصادی کشور برای سال آینده را منفی می‌بینیم.

لاهوتی با اشاره به بحث خصوصی‌سازی گفت: یکی از آثار خصوصی‌سازی این است که در واگذاری‌های شرکت‌های دولتی و سهام دولت آثارشان را باید در بودجه داشته باشیم.

نماینده لنگرود با بیان اینکه امسال 11.5 هزار میلیارد تومان در این زمینه پیش‌بینی شده است، گفت: اما این عدد واگذاری نیست، بلکه واگذاری‌های صورت گرفته از سالهای قبل است و دولت می‌خواهد اقساطش را وصول کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما انتظار داشتیم که این دولتی که از آن به عنوان دولت عاقل یاد می‌کنند و کشور را در مسیر درستی اداره می‌کند، خصوصی‌سازی را پررنگ‌تر می‌کرد و به جای 11.5 هزار میلیاردی که مربوط به اقساط سالهای گذشته است، سهام شرکت‌های دولتی موجود را بیشتر می‌کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: لاهوتی ، بودجه ، مجلس ، مخالفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار