یادمان والفجر ۸ سمبل پیوند کبوتران سبکبال با اروند رود خروشان است که در ۴۸ کیلومتری جنوب شرق آبادان (جاده آبادان – اروندکنار) واقع شده است.

 به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛ رزمندگان در این سرزمین پاک و نینوایی همه دلداده شدند، کنار رود، نداگویان با سربندهای یا زهرا (س) غرور انگیزترین روزهای عاشقی خود را که با رشادت، دلیری و جسارتهای وصف ناپذیر عجین شده بود را می گذراندند. رزمندگان اسلام  پس از عبور از رودخانه سرکش اروند رود وارد شهر فاو عراق شدند و پرچم متبرک گنبد امام رضا(ع) را بر بلندترین مسجد شهر فاو به اهتزاز درآوردند و با این حرکت برای همیشه تاریخ جمله «ما می توانیم» را برای همگان مشق کردند.

 در بیستم بهمن  سال ۱۳۶۴ عملیات گسترده والفجر ۸ با رمز فاطمه زهرا(ع) در جبهه جنوب با هدف تصرف فاو و تهدید بصره از جنوب به فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با استعداد ۱۴۰ گردان پیاده و ۱۶ گردان توپخانه آغاز و در نهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۵ به اتمام رسید. در این عملیات نیروهای درگیر دشمن به استعداد ۱۲۶ گردان پياده، ۳۳ گردان زرهی، ۲۳ گردان مکانيزه، ۲۹ گردان کماندو، ۲۰ گردان گارد جنوبی بود که در  آن رزمندگان اسلام موفق به انهدام ۳۹ هواپيما، پنج هلی کوپتر،۵۴۰ تانک و نفربر، ۱۵۰ قبضه توپ صحرايی، ۵۵ توپ پدافند هوايی، پنج دستگاه مهندسی، ۲۵۰ خودرو، ۲ ناوچه موشک انداز عراقیها شدند. ۹۵ دستگاه تانک و نفربر، ۲۰ قبضه توپ، ۱۲۰ قبضه توپ پدافند هوايی، ۳۰ دستگاه مهندسی، ۱۸۰ خودرو غنائم به دست آمده از عراقی ها بود، ضمن آنکه ۹۴۰ کيلومتر مربع از سرزمين‌های ايران و عراق، شهر بندری و مهم فاو توسط رزمندگان اسلام آزاد سازی و تصرف شد، تسلط بر اروند رود،  انسداد راه عراق به خليج فارس و هم مرز شدن با کويت از جمله نتایج انجام عملیات والفجر ۸ بود.
 محسن رضایی در بخشی از خاطرات خود از عملیات والفجر ۸ گفت: چند روز قبل از عملیات به ارتش عراق اطلا‌ع داده بودند، ایرانی ها می خواهند از این منطقه حمله کنند اما فرمانده لشکر گفته بود، اطلا‌عتتان غلط است. بعد از آنکه ما وارد فاو شدیم تازه ارتش عراق فهمید که فریب خورده است.

 فرمانده سپاه در زمان جنگ افزود: رودخانه اروند برای ما چند مشکل داشت، عرض وسیع و هر ۲۴ ساعت چهار جریان آبی. یک جریان از شمال به جنوب ۶ ساعت بعد حرکت رودخانه از جنوب به شمال به دلیل جزر و مد آب بالا و پایین می شد و حتی اگر جنگی هم نبود اولین مشکل برای عبور از رودخانه همین جزر و مد آب بود که در سواحل باتلا‌ق بوجود می آورد. وی افزود: در آن طرف رودخانه، در نزدیکی شهر فاو عراقی ها نورافکن روشن می کردند که تمام سطح آب روشن می شد و یک نگرانی جدی ایجاد می کرد. دشمن چندبار روی آب شلیک کرد که فرمانده لشکر ۲۵ کربلا وضعیت را به من گفت و من به وی گفتم که شما متوقف شوید و هیچ حرکتی نکنید.

 رضایی تصریح کرد: پس از خاموش شدن نورافکن، نیروها ساحل را گرفتند و شهر هم گرفته شد اما از روز ششم و هفتم پاتک های دشمن شروع شد. ما ۷۵ روز در فاو می جنگیدیم و جنگ سختی بود به طوری که برخی از فرماندهان از سنگرهای خود نمی توانستند خارج شوند 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت : رزمندگان در عملیات والفجر ۸ همگی یک دل، یک جان با دلی کربلایی و پر از امید می گفتند که آخرش پیروزیست و به این رسم بود که کربلا کربلا شد در این خاک، بوی عطر جبهه ها يادش بخير، شور و شوق كربلا يادش بخير.  و اما اینک، خیل عظیم کاروانهای راهیان نور از سراسر کشور با حضور در جوار يادمان والفجر ۸ كه به وجود پنج شهيد گمنام نيز آراسته شده، با گوش کردن به روایتگری راویان عملیاتی ضمن دریافت حس اعتماد به نفس، غرور و تجدید پیمان با آرمانهای والای شهیدان، وضویشان را با لاله خون شهیدان می گیرند و چفیه هایشان سجاده نمازشان است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.