وزیر امور خارجه كشورمان در پایان دیدار سه جانبه با همتای روس و آذربایجانی خود، گفت: مقدمات لازم برای دیدار آتی روسای جمهوری ایران، آذربایجان و روسیه انجام خواهد گرفت.

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدجواد ظریف روز پنجشنبه در نشست خبری در باكو، افزود: در این خصوص برنامه ریزی شده است تا این دیدار سه جانبه در جمهوری آذربایجان برگزار شود . 

وی خاطرنشان كرد: رییس جمهوری ایران در سال 2014 میلادی به جمهوری آذربایجان سفر رسمی داشته و رییس جمهوری آذربایجان نیز اخیرا از ایران دیدار كرده است. این بار دكتر حسن روحانی برای شركت در نشست سه جانبه روسای جمهوری ایران ، روسیه و آذربایجان به باكو سفر خواهد كرد. 

ظریف همچنین گفت: در این نشست مسایل همكاری سه كشور در حوزه های حمل و نقل، فعالیت مشترك نهادهای اطلاعاتی و نیز مبارزه با قاچاق بررسی شد و امیدوار هستیم همكاری های سه جانبه موجب ثبات و امنیت در منطقه شود. 

وی درباره حل مناقشه قره باغ نیز تصریح كرد: مذاكرات حل این مناقشه باید بر اساس موازین حقوق بین المللی و اصول سازمان ملل متحد انجام گیرد. 

ظریف با اشاره به اینكه این موضوع را هم با همتای ارمنستانی خود بررسی كرده است، گفت: تا حل مناقشه قره باغ باید آتش بس میان طرفین مناقشه برقرار شود. 

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز در این نشست خبری گفت: چشم انداز همكاری سه جانبه و اجرای برخی طرح های منطقه ای از جمله دالان حمل و نقل شمال - جنوب در این نشست سه جانبه بررسی شد. 

المار محمدیاراف افزود: در این نشست همچنین مبارزه مشترك سه كشور با قاچاق مواد مخدر و نیز مسایل مربوط به رژِیم حقوقی دریای خزر مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

وی همچنین در خصوص لغو روادید سفر با ایران اظهار داشت: در این رابطه پیشرفت های حاصل شده است.

محمدیاراف احداث خط ریلی رشت - آستارا را از جمله موضوعات مورد مذاكره در نشست سه جانبه عنوان كرد و گفت: روسیه نیز در اجرای این طرح علاقمند بوده و برگزاری نشست آتی در این زمینه را در مسكو پیشنهاد كرده است. 

وی در بخشی دیگری از سخنان خود با اشاره به درگیری های اخیر در منطقه مورد مناقشه قره باغ، گفت: با همتای ایرانی این موضوع را بررسی كردیم و ایران نیز تلاش های برای برقراری آتش بس داشته است . 

وزیر خارجه آذربایجان حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ را مهم دانست و گفت: ادامه این مناقشه موجب تلفات جانی می شود و ما از حل مسالمت آمیز حمایت می كنیم. 

وزیر امور خارجه روسیه نیز در این نشست خبری اعلام كرد كه روسیه از مبارزه مشترك با ترور و قاچاق و جرایم سازمان یافته حمایت می كند. 

سرگئی لاوروف همچنین بر ضرورت گسترش همكاری سه كشور در حوزه گردشگری و نیز برقراری روابط تنگاتنگ میان محافل كسب و كار تاكید كرد.
 
به گفته وی، روسیه علاقمند به حل مناقشه قره باغ بوده و مذاكرات صورت گرفته روز گذشته در باكو و دیدار فردا وی از ارمنستان نیز بیانگر تلاش های مسكو در این زمینه است.
 
نشست سه جانبه وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران، آذربایجان و روسیه امروز پنج شنبه در باكو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شد.
 
وزیران امور خارجه ایران و آذربایجان قبل از این نشست در رامسر هم نشست سه جانبه ای با مولود چاوشش اوغلو وزیر امور خارجه تركیه برگزار كردند كه حاصل آن امضای دو سند بود.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار