هجدهم فروردین ، درست 18 سال از فوت بزرگ مردی گذشت که به جرات می توان گفت از بزرگان فوتبال و اخلاق بود.

به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان هجدهم فروردین 1377 بود که کاپیتان وقت تیم ملی به همراه فرزندش  راستین ، همسر و برادر همسرش پس از گذراندن تعطیلات نوروز در محل تولدش بندر انزلی با خودروی رنوی خود عازم تهران بود که  در حوالی امام زاده هاشم با کامیون حاوی الوار تصادف کرد . این اتفاق منجر به فوت سیروس قایقران و فرزندش راستین شد.  
 
قایقران که مردی بزرگ در اخلاق و ورزش بود از جمله بازیکنانی بود که چه در دوره حیات و چه در دوره پس از فوتش محبوب همه همه مردم ایران به خصوص مردم بندر انزلی بود . از جمله مواردی که باعث محبوبیت این مرد بزرگ شد اخلاق خوب وی بود.
 .  
قایقران هیچ گاه مغرور نشد و به مانند بسیاری از بازیکنان فعلی فوتبال کشورمان پس از آن که به بزرگ ترین افتخار دوران بازی گری اش یعنی کاپیتانی تیم ملی رسید خود را گم نکرد . وی حتی در دوران اوجش هم اخلاق و رفتار خود را تغیر نداد و همواره با همه مردم مهربان بود وبه گونه ای برخورد می کرد که انگار هیچ زمان معروف و مشهور نبوده است.
 
سیروس قایقران به راحتی در میان مردم رفت و آمد می کرد با همه صحبت می کرد و در کوچه و پس کوچه های انزلی با مردم و زحمت کشان به گپ و گفت و گو می پرداخت و با آن ها چای می خورد . شاید شنیدن چنین برخوردی  از یکی  از بهترین های تاریخ فوتبال کشورحالا برای تعدادی عجیب باشد . زیرا هم اکنون ما دیگر کمتر شاهد چنین برخوردی از بازیکنان فوتبال هستیم . نباید فراموش کرد که  این گونه رفتار ها باعث شده تا همچنان نام و یاد وی زنده باشد و البته نباید نادیده گرفت که همین مردان بزرگ بودند که فوتبال را به چنین جایگاهی رساندند . جایگاهی که بسیاری هم اکنون در قاره کهن آرزوی آن را دارند. 

 زندگینامه  
  سیروس قایقران در اول بهمن  ۱۳۴۰ در محله کلویر بندر انزلی پا به عرصه هستی نهاد. 

سیروس از همان ابتدای کودکی به فوتبال روی آورد و با استعداد درخشانش به عضویت تیم فوتبال منتخب آموزشگاه‌ها در آمد.

 وی در سن ۱۶ سالگی یعنی در سال ۱۳۵۶ موفق شد به عنوان یکی از مهرهای اصلی در تیمهای نوجوانان و جوانان ملوان استعدادهای خود را به نمایش بگذارد و با مهارتهای منحصربه‌فردش ملوان را به رتبه قهرمانی باشگاه‌های گیلان برساند.

 وی در سالهای ۵۷ تا ۶۳ افتخارات زیادی را برای ملوان و گیلان به ارمغان آورد مانند دو گلی که وارد دروازه پرسپولیس کرد و یا گل زیبایی که وارد دروازه تیم منتخب مازندران نمود.

سیروس در سال ۱۳۶۳ به تیم ملی دعوت شد و در سال ۶۶ تنها فوتبالیست شهرستانی بود که موفق شد بازوبند کاپیتانی تیم ملی را به بازو ببندد .   
 
دوران بازیگری و مربی گری
سیروس قایقران برای اولین بار نخستین قراردادش را با استقلال انزلی در سال 1361 ثبت کرد و پس از آن راهی ملوان شد و تا سال 1369 در ملوان توپ زد پس از آن برای نخستین بار لژیونر شد و راهی قطر شد تا در تیم الغرافه توپ بزند اما این حضور بیش از یک سال زمان نبرد و وی دوباره به ملوان بازگشت و تا سال 1372 در ملوان بازی کرد .آخرین باشگاهی که قایقران در آن توپ زد کشاورز تهران بود  که تا سال 1375 در آن حضور داشت . وی از سال 1366 در تیم ملی حضور داشت و موفق به انجام 100 بازی ملی شد . قایقران در 21 بازی کاپیتان تیم ملی بود و موفق به زدن 14 گل شد. 

همچنین قایقران سابقه مربیگری در تیم های کشاورز تهران و مسعود هرمزگان را در کارنامه دارد.

افتخارات  
 
سیروس قایقران در دوران بازی گری اش در عرصه باشگاهی  افتخارات زیادی از جمله قهرمانی جام حذفی کشور ، قهرمان گروه مقدماتی همراه ملوان در جام باشگاه های آسیا و کسب نایب قهرمانی لیگ قدس به همراه منتخب گیلان به دست آورد.

علاوه بر این ها قایقران در تیم ملی هم افتخاراتی کسب کرده که از جمله آن ها می توان به کسب مقام سوم جام ملتهای آسیا 1988 و قهرمانی بازی های آسیایی 1990 پکن اشاره کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار