معاون فنی و آبخیزداری منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: زمان رسمی کوچ ییلاقی عشایر امسال در این استان 15اردیبهشت تعیین شده است.

  به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛گودرز باقری فرد با بیان اینکه کوچ زودرس موجب تخریب مراتع می شود، افزود: با افرادی که قبل از آغاز زمان رسمی اقدام به کوچ کنند برخورد قانونی می شود.
وی بیان کرد:بیش از 76 نفر از ماموران منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در قالب 22 گروه ثابت و هشت گروه سیار با استقرار در مناطق مختلف از کوچ زودهنگام عشایر جلوگیری می کنند.
وی سطح مراتع استان را 552 هزار هکتار با گنجایش 900 هزار واحد دامی اعلام کرد و گفت: این در حالی است که دو میلیون و 200 هزار راس دام در مراتع تعلیف می کنند.
باقری فرد اظهار کرد: نبود تعادل بین دام و مرتع در کهگیلویه و بویراحمد تهدیدی جدی برای عرصه های منابع طبیعی این استان است.
وی کنترل پروانه چرای مناسب با ظرفیت مراتع، جلوگیری از تعلیف دام بیش از ظرفیت مراتع، اجرای طرح های مرتع داری و توسعه و بهره برداری از طرح های جایگزین مانند کشت گیاهان دارویی را ، از طرح های منابع طبیعی برای حفاظت از عرصه های مرتعی عنوان کرد.
استان کهگیلویه و بویراحمد دارای یک میلیون و 426 هزار و سیصد هکتار منابع طبیعی است ، که از این سطح 873 هزار و 600 هکتار معادل 53 درصد مساحت کل استان را جنگل و 552 هزار و700هکتار ، معادل 34 درصد مساحت کل استان را مرتع تشکیل می دهد.
مراتع کهگیلویه وبویراحمد 12 درصد مراتع حوزه زاگرس را تشکیل می دهد.
جنگل های زاگرس حدود 40 درصد از کل جنگل های کشور را تشکیل می دهد که سهم کهگیلویه و بویراحمد 20 درصد است.
بیش از11 هزار و 120 خانوار عشایری با جمعیتی افزون بر 70 هزار نفر در کهگیلویه و بویراحمد زندگی می کنند.
 
انتهای پیام /ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.