به گزارش
حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی صداوسیما، رسانه ملی همانند سالهای گذشته، نوروزی پربار را پشت سر گذاشت، نوروزی كه برخلاف گمانهزنیهای برخی منتقدان كه مدعی بودند، دست رسانه در پُركردن اوقات فراغت مخاطبان در نوروز 95 خالی است، اما با آغاز تعطیلات و شروع برنامههای نوروزی صداوسیما بهزعم بسیاری از كسانی كه مخاطب برنامهها بودند، دست پُر رسانه را در تولید و پخش محتواهایی مناسب روزهای عید نشان میداد. سنت هرساله رسانه ملی در ایام اعیاد توجه به نقش تفریحی، آموزشی، علمی و پُركردن اوقات فراغت مخاطبان و رقمزدن لحظاتی شاد و معنوی است و امسال نیز ارزیابیها نشان میدهد كه رسانه در توجه به این نقشها تا حدود زیادی موفق بوده و توانسته است توجه و رضایت مخاطبان را جلب نماید.
بر اساس این گزارش، از ابتدای فروردین 95 مركز پژوهش و سنجش افكار صداوسیما با برنامهریزی و بسیج پرسشگران خود در تهران و مراكز استانی اقدام به نظرسنجی از مردم درباره برخی از برنامههای سیما كرد كه نتایج این نظرسنجی بر مبنای نظرات پاسخگویان در هفته اول نوروز 1395 به شرح زیر اعلام میشود:
* این نظرسنجی در تاریخ یكشنبه هشتم فروردین با نمونه آماری 4626 نفر از افراد 12 سال و بالاتر ساكن شهر تهران و 32 شهر دارای مركز صداوسیما اجرا شده است.
* از میان 59 برنامه بررسی شده در هفته اول نوروز، میزان بیننده برنامه «خندوانه»، با حدود 62 درصد بیننده بیشتر از سایر برنامهها بوده است و برنامههای شب كوك و دورهمی نیز با حدود 40 درصد در رتبههای دوم و سوم قرار گرفتهاند.
* در میان 7 برنامه بررسی شده از شبكه یك سیما؛
1- مسابقه «دستپخت» از پربینندهترین برنامههای شبكه یك سیما به شمار آمده است. نزدیك به 80 درصد افرادی كه این برنامه را تماشا كردهاند، رضایت خود را از برنامه اعلام كردهاند.
2- ویژه برنامه زنده تحویل سال این شبكه با نام«یك یك» كه از 125 آیتم مختلف تشكیل شده بود و در حدود 10 و نیم ساعت به طول كشید، با اقبال خوب مخاطب همراه شد و 78 درصد كسانی كه بیننده این برنامه بودهاند، در حد زیاد و خیلی زیاد از تماشای این برنامه ابراز رضایت كردهاند. این برنامه از 36 میهمان در زمینه های مختلف دعوت كرد تا به جذابیت های خود بیافزاید.
3- در این نظرسنجی افرادی كه بیننده سریال «بیمار استاندارد» از شبكه یك بودهاند 68 درصد آنها رضایتمندی خود را از سریال و داستان آن اعلام كردند.
4- دیگر برنامههای نوروزی شبكه یك مانند «هفت سین بچین» با نزدیك به 77 درصد رضایت، برنامه «خاطره» با 76 درصد رضایتمندی ، «استودیو بهاران» با نزدیك به 71 درصد میزان رضایت و «نشان مهربانی» با 77 درصد رضایتمندی، جزو برنامههای پربیننده شبكه یك در نوروز 95 بوده اند.
* در میان 10 برنامه بررسی شده از شبكه دو سیما در هفته اول نوروز؛
1- سریال «زعفرانی» با حدود 38 درصد بیننده و 78 درصد رضایت در حد زیاد و خیلی زیاد، پر بینندهترین برنامه این شبكه بود.
2- پس از سریال «زعفرانی»، «عیدانه عموپورنگ» دومین برنامه پرمخاطب شبكه دو به شمار آمد كه نزدیك به 78 درصد رضایت مخاطب را در حد زیاد و خیلی زیاد به خود اختصاص داده است.
3- «مسابقه محله» دیگر برنامه شبكه دو نزدیك به 80 درصد رضایت در حد زیاد و خیلی زیاد را ثبت كرده است.«مسابقه ثانیه ها» هم در نوروز با ویژه برنامه ای كه طراحی كرده بود بیش از 80 درصد رضایت مخاطب را در حد زیاد و خیلی زیاد داشته است.
4- ویژه برنامه تحویل سال شبكه دو با نام «واینك فردا» كه نزدیك به 12 ساعت ادامه داشت و از 116 آیتم شامل گفت و گو با میهمانان ، موسیقی، ارتباط زنده و گزارش تشكیل شده بود نیز با كسب 75 درصد رضایتمندی پاسخگویان در حد زیاد و خیلی زیاد از جمله برنامه های موفق شبكه دو بود.
5- دیگر برنامه های شبكه دو سیما شامل «شهر به شهر» با 75 درصد رضایتمندی ،«سفری دیگر» با 76 درصد رضایتمندی ، «تاریخ از این ور» با 71 درصد میزان رضایتمندی و «جیب جیب» با 66 درصد رضایتمندی از برنامههایی بودند كه موفق شدند نظر پاسخگویان را جلب كنند.
* كارشناسان مركز تحقیقات و سنجش افكار در بررسی برنامههای شبكه سه در هفته اول نوروز، روی 8 برنامه تمركز كردند و از این میان؛
1- برنامه «سه ستاره» را كه ویژه تحویل سال بود با حدود 40 درصد بیننده و بیش از 90 درصد رضایت (زیاد و خیلی زیاد) پر بینندهترین برنامه شبكه سه گزارش كردند.
این برنامه با 148 آیتم بیشترین میزان آیتم و تنوع را به خود اختصاص داد.
2- پس از این برنامه، سریال «قرعه» مورد توجه قرار گرفته است و نظرات پاسخگویان نشان میدهد، این سریال موفق شده است. بیش از 80 درصد رضایت آنان را در حد زیاد و خیلی زیاد كسب كند.
3- برنامه «سمت خدا» كه در نوروز با حال و هوای این ایام تهیه شده بود نیز با حدود 30 درصد بیننده ، رضایتمندی نزدیك به نود درصدی مخاطبانش را در حد زیاد و خیلی زیاد به همراه داشته است.
4- دیگر برنامه شبكه سه كه جنبه سرگرم كننده نیز داشت «سه شو» بود كه در این پژوهش مورد توجه بوده است. این برنامه نیز با نزدیك به 30 درصد بیننده بیش از 80 درصد رضایت آنان را در حد زیاد و خیلی زیاد كسب كرده است.
5- دیگر برنامههای نوروزی شبكه سه شامل آقای گزارشگر با 76 درصد رضایتمندی ، «نوروز خانوادگی» با نزدیك به 80 درصد رضایتمندی ، «میهمان ما باشید» با 78 درصد رضایتمندی ، و «اقلیم» با 75 درصد رضایتمندی مخاطب در حد زیاد و خیلی زیاد به ثبت رسیده اند.
* در میان برنامههای بررسی شده از شبكه چهار در هفته اول نوروز ، برنامههای «صدبرگ»، «معرفت» ، «فانوس»، «دلشدگان»(ویژه تحویل سال ) و «سیم و زر» جزو پربینندهترین برنامهها و با درصد رضایت بالای مخاطبانش همراه بوده اند.
* برنامههای شبكه 5 سیما نیز در بررسی های این مركز قرار گرفتند؛
1- «آقای آتش نشان» از برنامههای پربیننده شبكه پنج سیما بوده است كه بالای 78 درصد رضایتمندی پاسخگویان را در حد زیاد و خیلی زیاد به دست آورده است. این برنامه با استفاده از آیتمهایی مهیج و خلاقیت در طراحی مسابقه، مخاطبان زیادی را با خود همراه كرد.
2- ویژه برنامه تحویل سال شبكه پنج سیما با نام «سالی نو» نیز جزو پر بیننده ترین برنامههای این شبكه بود و موفق شد 71 درصد رضایت مخاطبان خود را در حد زیاد و خیلی زیاد كسب كند .
3- برنامههای «پنج دری» با بیش از 65 درصد رضایت مخاطب در حد زیاد و خیلی زیاد، «روز آمد» با 67 درصد میزان رضایت و قاب سفید با 73 درصد رضایتمندی مخاطب جزو برنامههای موفق شبكه 5 بوده اند.
* شبكه نسیم كه امسال با چند برنامه پر بیننده جزو پر طرفدارترین شبكههای سیما بود یكی دیگر از اهداف نظرسنجی كارشناسان مركز پژوهش و سنجش افكار بود؛
1- بررسی برنامه های این شبكه در هفته اول نشان داد «خندوانه» با نزدیك به 62 درصد بیننده و 92 درصد رضایت مخاطب در حد زیاد و خیلی زیاد یكی از موفق ترین برنامه ها به شمار آمده است .
2- «شب كوك» دیگر برنامه شبكه نسیم با بیش از 39 درصد بیننده موفق شد بالاتر از 90 درصد رضایت مخاطبان را در حد زیاد و خیلی زیاد كسب كند و پس از آن "دورهمی " با حدود 39 درصد بیننده توانست بیش از 89 درصد رضایت مخاطبان را در حد زیاد و خیلی زیاد به خود جلب كند.
3- «شكر آباد» با 86 درصد رضایتمندی مخاطب، مسابقه «هوش برتر» با 84 درصد رضایتمندی مخاطب و «ویتامین خ» با 82 درصد رضایت مخاطب در حد زیاد و خیلی زیاد دیگر برنامه های شبكه نسیم بودند كه در نوروز 95 خوب دیده شدند.
* در میان 3 برنامه بررسی شده از شبكه آموزش در هفته اول نوروز؛
1- برنامه «قند پهلو» با حدود 20 درصد بیننده و 84درصد رضایت (زیاد و خیلی زیاد) پر بیننده ترین برنامه شبكه آموزش به شمار آمده است.
2- «مشاعره دانشجویی» در این شبكه با 80 درصد رضایتمندی مخاطب در حد زیاد و خیلی زیاد دومین برنامه مورد توجه مردم بوده و ویژه برنامه تحویل سال با نام «اینك بهار» نیز در این شبكه جزو پر بیننده ترین برنامه های آن به شمار میآید.
* از شبكه قرآن سیما 5 برنامه هدف نظرسنجی مركز تحقیقات قرار گرفت كه «مسابقه ستاره» موفق شد با 84 درصد رضایتمندی مخاطبانش در حد زیاد و خیلی زیاد، جزو موفق ترین برنامه های این شبكه خود را نشان دهد.
برنامههای «آرامش بهاری» ، «چشم روشنی»، «هوای عید ویژه تحویل سال» و «آن سوی سراب» دیگر برنامه های شبكه قرآن بودند كه در نوروز 95 توانستند نظر مخاطبان خود را جلب كنند.
* در شبكه افق، مسابقه «فرمانده» با 81 درصد میزان رضایتمندی در حد زیاد و خیلی زیاد و سریال «مردان سایه» با بیش از 82 درصد رضایتمندی در حد زیاد و خیلی زیاد موفق ترین برنامه های این شبكه بودند.
* از شبكه ورزش سیما نیز 4 برنامه در هفته اول نوروز بررسی شد؛
1- «مسابقه زنده ورزشی» بیش از همه نظر مردم را جلب كرد. این برنامه با درصد رضایتمندی بالای 91 درصد در حد زیاد و خیلی زیاد در نظرسنجی مركزتحقیقات و سنجش افكار صدا و سیما به ثبت رسیده است.
2- «نوروز فوتبالی» دیگر برنامه شبكه ورزش بود كه با 89 درصد ابراز رضایت، جزو برنامههای پربیننده این شبكه به شمار آمده و «كشتی ایرانی» و «تاریخچه المپیك» نیز جزو برنامههای پر بیننده این شبكه ثبت شدند.
* و در نهایت برنامه «مادر ،كودك ، تندرستی» در شبكه سلامت سیما با بیش از 92 درصد رضایت در حد زیاد و خیلی زیاد و برنامه «ضربان» با نزدیك به 90 درصد رضایت و «حال خوب» با نزدیك به 87 درصد رضایت از پربینندهترین برنامههای شبكه سلامت در هفته اول تعطیلات نوروزی بودند.
انتهای پیام/