به ادعای رسانه‌های غربی، اوضاع اقتصادی روسیه رو به وخامت است؛ تا جاییکه شاید مجبور شود برای بقا، آینده‌اش را قربانی کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان وبسایت شبکه «سی‌ان‌بی‌سی» در مطلبی نوشت: تلاش وزارت دارایی روسیه برای تأمین بودجه از محل افزایش مالیات صنعت نفت، باعث نگرانی‌هایی درمورد آینده اقتصاد این کشور شده است. اقتصاد انقباضی روسیه و کاهش مداوم بهای نفت در بازارهای جهانی، آسیب زیادی را طی سال‌های اخیر به بودجه این کشور وارد کرده است و از همین رو، مقامات این کشور در تلاشند تا بجای کاهش هزینه‌ها که ممکن است پیامدهای سیاسی ناگواری به همراه داشته باشد، مالیات شرکت‌های داخلی فعال در حوزه انرژی را افزایش دهند. 

به عقیده کارشناسان، این طرح ممکن است در کوتاه مدت به نفع روسیه تمام شود؛ اما در دراز مدت می‌تواند صنعت نفت این کشور و دورنمای رشد اقتصادی آن را با چالش مواجه کند.

لورن گودریچ – تحلیلگر ارشد اوراسیای موسسه استراتفور – وضع مالیات سنگین بر صنعت نفت روسیه را دارای تاثیرات زیانباری بر اقتصاد این کشور می‌داند. به اعتقاد وی، اگر سرمایه‌گذاری جدیدی طی دو سال آینده در ذخایر انرژی روسیه صورت نگیرد، این کشور در آینده نزدیک با کاهش محسوس و طولانی مدت تولید نفت مواجه خواهد شد چراکه چاه‌های نفت بجامانده از دوران شوروی سابق در حال خشک شدن هستند؛ بدون آنکه چاه جدیدی جایگزین آنها شده باشد.

در حال حاضر، با تداوم تحریم‌های نفتی غرب علیه روسیه و عقب‌نشینی بسیاری از سرمایه‌گذاران چینی از بازار نفت این کشور، شرکت‌های داخلی فعال در حوزه انرژی تنها نقطه امید روسیه برای حفظ سطح فعلی تولید نفت در بازار به شدت رقابتی جهان می‌باشند.

به گفته گودریچ، روسیه مجبور است به نحوی منابع مالی لازم برای سرمایه‌گذاری‌های نفتی را چه از شرکت‌های خارجی و چه از شرکت‌های داخلی تأمین کند؛ چراکه در حال حاضر واقعا به لحاظ اقتصادی در موقعیت دشواری قرار گرفته است.

تحریم‌های غرب، کاهش بهای نفت و هزینه‌های بالای نظامی و اجرایی دولت، اقتصاد روسیه را به شدت تحت تأثیر قرار داده و همانگونه که آمارهای جدید نشان می‌دهد، اقتصاد این کشور در سال 2015 نسبت به سال قبل از آن 7/3 درصد منقبض‌تر شده است. ضمن اینکه ارزش روبل نیز از سال 2014 تاکنون 55 درصد کاهش یافته است. 

با این وجود، شرکت‌های نفتی روسیه در حال حاضر عملکرد قابل قبولی از خود نشان داده‌اند. در واقع، کسب درآمد به دلار و پرداخت هزینه‌های داخلی به روبل باعث شده است که غول‌های نفتی روسیه همچنان نسبت به بسیاری از رقبای بین‌المللی خود عملکرد بهتری داشته باشند. اما از آنجا که دولت روسیه درآمدهای مالیاتی خود را عمدتا به قیمت نفت گره زده است، در حال حاضر سقف درآمدی آن با توجه به قیمت حدودا 40 دلاری نفت در مقایسه با زمانی که قیمت نفت در هر بشکه به بیش از 100 دلار رسیده بود به شدت کاهش یافته است؛ به طوریکه در سال 2014، مالیات‌های نفتی حدود 50 درصد از درآمدهای مالیاتی دولت را تشکیل دادند.

به گفته کارشناسان اقتصادی روسیه، روند فزاینده مالیات، سود خالص شرکت‌های نفتی روسیه را به یک یا حداکثر دو دلار در هر بشکه رسانده است و از این رو، هرگونه اصلاح اقتصادی جدید می‌تواند همین سود اندک را نیز از میان ببرد.

در مقابل، گروه دیگری از کارشناسان نیز معتقدند که کرملین تنها درصورتی‌که قیمت نفت همچنان زیر 50 دلار بماند اقدام به افزایش مالیات‌های نفتی خواهد کرد و در صورت اتخاذ چنین سیاستی نیز کاهش تولید ناشی از عدم سرمایه‌گذاری در حدی نخواهد بود که تأثیرات مخربی برای اقتصاد روسیه به همراه داشته باشد.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
China
ناشناس
۱۶:۱۹ ۱۴ فروردين ۱۳۹۵
1- 90 درصد شرکتهای نفتی دولتی اند و مالیات بی معنی است.
2- برنامه ی مالیاتی دقیق و جامع روسیه هرگونه انتقاد را خنثا می کند.
3- روسیه از هر چیزی به نفع خود استفاده می کند.
4- تحریم ها نتیجه ی عکس داده اند.
خیلی دوست دارند روسیه و چین هم به چالش های اقتصادی غلط امپرالیست غرب دچار شوند.
آخرین اخبار