تیم ملی هندبال ایران در سال گذشته در کسب سهمیه حضور در المپیک و جام جهانی ناکام ماند تا هندبال ایران سال تلخی را پشت سر بگذارد.

به گزارش خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان هندبال ایران، سال پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشت. هرچند کسب عنوان نایب قهرمانی رقابت‌های انتخابی المپیک، نتیجه خوبی برای عرفان اسماعیلاگیچ و شاگردانش به شمار می‌آمد اما شیرینی این موفقیت کمتر از دو ماه با شکست در جام ملت‌‌های آسیا و ناکامی در صعود به جام جهانی فرانسه 2017 به کام هندبال‌دوستان ایرانی تلخ شد. هندبال ایران در بعد داخلی هم سال گذشته با چالش‌های متعددی همراه بود و انصراف چهار تیم از حضور در رقابت‌های لیگ برتر، نقطه سیاهی در کارنامه عملکرد داخلی هندبال ایران در سال 1394 محسوب می‌شود. 

به نظر می‌رسد آتش اختلاف در جمع بزرگان هندبال ایران به حدی است که کار چندانی از دست ابوالحسن مهدوی، رئیس جدید فدراسیون هندبال هم برآید و این آتش روز به روز، ماه به ماه و سال به سال شعله‌ورتر می‌شود. به هرحال سال 1394 را باید سال ناکامی هندبال کشور دانست. آنچه بیش از عملکرد تیم‌های ملی و باشگاهی ایران در این سال قابل نقد است، رویکرد فدراسیون هندبال در تعامل و ارتباط با رسانه‌هاست. در سال گذشته مسئولان فدراسیون هندبال عملاً از زیربار پاسخگویی به رسانه‌ها شانه خالی کردند و بعضاً رفتار مناسبی هم با برخی خبرنگاران نشد. 

جام ریاست جمهوری  
با حضور 10 تیم خارجی و 90 تیم داخلی رده نوجوانان در مشهد، نخستین دوره جام ریاست‌جمهوری آغاز شد. جامی که می‌تواند در سال‌های آینده با نظم و ترتیب بهتری برگزار شود. بدون شک برگزاری این جام از نقاط مثبت عملکرد فدراسیون هندبال در سال گذشته به شمار می‌آمد. ایده برگزاری چنین رقابت‌هایی می‌تواند کمک بزرگی به استعدادیابی هندبال ایران باشد.  
 
داستان غم‌انگیز لیگ برتر
فقدان سرمایه‌گذاری مناسب در هندبال شاید اصلی‌ترین مشکل این ورزش باشد. معضلی که باعث شد سال گذشته چهار تیم گهر زمین، ثامن سبزوار، هلدینگ خلیج فارس و ثامن مشهد عطای حضور در لیگ برتر را به لقایش ببخشند. این میان غیبت ثامن الحجج سبزوار که از تیم‌های پرافتخار و قدرتمند ایران به شمار می‌آمد، ضربه محکمی بر پیکر هندبال ایران بود. این موضوع به بزگترین چالش مسئولان هندبال کشور تبدیل شد اما انگار کاری از دست کسی برنمی‌آمد. در این بین و پیش از آغاز بازی‌های لیگ، برخی ملی‌پوشان بدون تیم ماندند تا هیأت هندبال استان تهران دست به کار شود و تیم منتخب تهران را تشکیل دهد. تیمی که به پناهگاه بازیکنان مطرح بدون تیم لیگ بدل شد. به هرحال لیگ هندبال تحت تاثیر انصراف چهار تیم، به لیگی ناموفق تبدیل شد و نمره منفی پررنگی در کارنامه فدراسیون هندبال ثبت کرد.  
 
نایب قهرمانی در انتخابی المپیک با رنگ و بوی قهرمانی
تیم ملی هندبال ایران، بالاخره پس از مدت‌ها اختلاف برخی بازیکنان بزرگ این تیم با یکدیگر و ارکان فدراسیون و تیم ملی، این‌بار با حضور اغلب ستاره‌ها و لژیونرهای ایران در اردوی تیم ملی تشکیل شد. این موضوع باعث شد ایران با قدرت کامل در مسابقات انتخابی المپیک که اواخر آبان و اویل آذرماه در دوحه قطر برگزار می‌شد، حاضر شود. ایران مدعیان هندبال آسیا را یکی پس از دیگری کنار می‌زد اما در مرحله مقدماتی مغلوب قطر چند ملیتی شد تا به عنوان تیم دوم گروه خود به دیدار نیمه‌ نهایی برود.

تیم ایران در روزی خوب بحرین را هم شکست داد تا در فینال دوباره مقابل قطر قرار بگیرد. برخی کارشناسان دلیل شکست نخست ایران مقابل قطر در دور مقدماتی را تاکتیک عرفان اسماعیلاگیچ برای بازنکردن مشت خود مقابل میزبان می‌دانستند اما تیم ایران بازی فینال را هم 28 بر 19 به حریف قدرتمند خود واگذار کرد تا تک سهمیه حضور در المپیک آسیا به قطر برسد. تیم ایران اما با حضور در فینال، جواز حضور در انتخابی بین‌ قاره‌ای المپیک را کسب کرد تا از 25 فروردین به مصاف تیم‌های سوئد، اسپانیا و اسلوونی برود. با توجه به قدرت سوئد و اسپانیا در هندبال، نباید از تیم ملی هندبال انتظار خلق شگفتی داشت اما امید هندبال‌دوستان ایرانی به انجام بازی‌های خوب مقابل تیم‌های قدرتمند جهان است. نایب قهرمانی در انتخابی المپیک، کم از قهرمانی نداشت و به گفته مهدوی، ایران قهرمان اصلی مسابقات انتخابی المپیک در قاره پهناور به حساب می‌آید.  
 
هیولای درون!
هرچند تیم ملی با کسب مقام نایب قهرمانی رقابت‌های انتخابی المپیک ریو 2016 به ایران بازگشت اما درگیری لفظی چند بازیکن با سرمربی بوسنیایی تیم ملی در آن رقابت‌ها که فدراسیون و عرفان سعی در پنهان کردن آن داشتند، دوباره آتش اختلاف را در خرمن تیم ملی هندبال انداخت تا کمتر از دوماه بعد ایران در غیاب برادران استکی و دانیل کومایش راهی جام ملت‌های آسیا شود. محمدرضا رجبی، کاپیتان تیم ملی هم با نظر عرفان از جمع ملی‌پوشان خط خورد. داستان ایمان جمالی هم که به مجارستانی شد.

این بازیکن و حضورش در تیم ملی مجارستان ختم شد و آرزوی مسئولان هندبال برای حضور وی در تیم ملی کشورمان برباد رفت. اله‌کرم استکی هم که با مون‌پلیه فرانسه قرارداد داشت و در قراردادش با این باشگاه، بازی‌های مون‌پلیه را اولویت خود می‌دانست از همراهی تیم ملی عذرخواهی کرد. سجاد استکی اما با مطرح کردن مشکلات شخصی از همراهی تیم ملی چشم پوشید تا ایران بدون بهترین گلزن خود راهی منامه شود. پس از شکست از سعودی‌ها در دیدار نخست، زنگ خطر برای مسئولان هندبال ایران به صدا درآمد و آن‌ها به هر صورت سجاد را مجاب کردند تا تیم ملی را در ادامه این رقابت‌ها همراهی کند. البته این میان شیطنت بحرینی‌ها در تاخیر صدور ویزای سجاد هم مزید برعلت شد تا ایران مقابل میزبان متحمل دومین شکست خود شود.

هرچند با بازگشت این بازیکن ایران جان دوباره‌ای گرفت و با شکست تیم‌های خوبی مانند امارات متحده عربی و کره‌جنوبی به مقام پنجم آسیا رسید تا به زعم خودمان سهمیه جام جهانی را کسب کند اما فدراسیون جهانی هندبال در اقدامی عجیب و در زمان برگزاری جام ملت‌های آسیا اعلام کرد سهمیه آسیا سه تیم به علاوه قطر است که در دوره گذشته نایب‌قهرمان شد. به این ترتیب عملاً تلاش‌های تیم ایران برباد رفت تا هندبال ایران یک بار دیگر از درون ضربه بخورد و فدراسیون هم این میان نتواند کاری انجام دهد تا درجام ملت‌های آسیا هم مردود شود!

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار