به گزارش
حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بهرام عظیمی کارگردان سینما در خصوص اهمیت برگزاری جشنواره فیلم و عکس «چهل چراغ» با موضوعیت زندگی امام حسین(ع) به ستاد خبری این جشنواره گفت: اولین مشکل ما در برگزاری این گونه جشنوارهها این است که می خواهیم آن را در همان ابتدا بینالمللی کنیم و از خودمان غافل میشویم؛ چون فکر میکنیم فقط ما مذهبی هستیم و خارجیها نیستند. در صورتی که باید این نگاه را کنار بگذاریم و با توجه به وضعیت زندگی این روزهای مردم و اتفاقاتی که در جامعه رخ میدهد، دین و مذهب را در کشور خودمان بیشتر اشاعه داده و به آن بپردازیم.
وی افزود: متاسفانه ما دستورات دینی که از بچگی با آنها بزرگ شدیم و با پیشرفت روزافزون جامعه بیشتر به آن نیاز است را تا حدودی فراموش کردیم. بنابراین نیاز به فیلمها، جشنوارهها و اتفاقاتی داریم که دینمان را به ما یادآوری کند و جشنوارهای مانند «چهل چراغ» کمکهای شایانی به این امر خواهد کرد و برگزاری آنها نیاز است.
وی افزود: البته برگزاری جشنواره در سطح بالا بستگی به دو عامل مهم یعنی تولید فیلم درجه یک و تاثیرگذار و ارائه آثار در بهترین زمان و مکان در جهت بیشتر و بهتر دیده شدن دارد که در این زمینه باید به شعور مخاطب و نیاز جامعه توجه داشت و بدانیم و بفهمیم که برای چه کسی، کجا و چه زمانی فیلم میسازیم.
این کارگردان اضافه کرد: ما در تعداد جشنواره مشکل نداریم و یکی از رکورد دارترین کشورهای دنیا هستیم، اما در رساندن محصولات آن به دست مخاطب ضعیف هستیم. امیدوارم «چهل چراغ» که از اهمیت ویژه ای برخوردار است، چنین معضلی را از بین ببرد.
عظیمی بیان کرد: جشنوارههای ما از لحاظ افراد شرکت کننده و برگزار کننده حالت چرخشی به خود گرفته و به تعداد افرادی خاص محدود شده است؛ یعنی من نوعی امروز فیلم می سازم، فردا داور هستم و انگار قرار است آثار را برای همدیگر نمایش بدهیم. در صورتی که مردم مخاطب نهایی و اصلی ما هستند و آنها را باید غنی کرد.
کارگردان انیمیشن «تهران 1500» در خصوص عدم گرایش فیلم های تولیدشده به موضوع مذهبی و دینی و رفتن به سمت شعارزدگی اظهار داشت: یک راه حل وجود دارد، اکثر فیلمسازان پول کافی برای تولید آثارشان ندارند و سفارشی کار می کنند، از طرفی اولویت سفارش دهنده ها بیشتر گرایش سیاسی دارد تا مذهبی و تا زمانی که اینگونه باشد مشکل خواهیم داشت، پس برای دوری از شعارزدگی فيلمها، عدم دخالت سفارشدهنده در تولید نیاز است.
وی افزود: سفارشدهنده باید به من فیلمساز که سالها در این مملکت با مذهب و دین بزرگ شدم و آن را به خوبی می شناسم، اعتماد کند و فقط موضوع فیلم و مدت زمان آن را مطرح کند. متاسفانه بیشتر مدیران به فکر ارائه کارنامهای تاثیرگذار و یکطرفه از جانب خودشان و پایمال کردن زحمات کارگردان و دیگر عوامل هستند و کافی است فیلم تولید شده با سرمایه گذاری آنها مورد توجه قرار بگیرد، فوراً میگویند نتیجه زحمات ما است و فیمساز و گروهش هیچ کاری نکردهاند.
عظیمی بیان کرد: پس زمانی میتوان فیلمهای درجه یک و فارغ از کلیشههای رایج در هر زمینهای تولید کرد که به فیلمساز اعتماد کنند و دست او را باز بگذارند و برای برگزاری جشنوارهای آبرومند و تاثیرگذار و احترام گذاشتن به اهالی فرهنگ و هنر و مردم باید به مدیریت قوی، تولید فیلم خوب و رساندن آنها به بهترین شکل به دست مردم برسیم.
بهرام عظیمی که با انیمیشن «بابا» به تهیهکنندگی محمد ابوالحسنی در جشنواره «چهلچراغ» حضور خواهد داشت، در خصوص موضوع و چگونگی ساخت آن گفت: «بابا» انیمیشنی دینی است که مختص دین اسلام نیست و به تمام ادیان می پردازد، البته داستان راجع به شب قدر و فرشتهای است که در این شب در یک روستا روی زمین میآید و قرار میشود آرزوی سه نفر را برآورده سازد. در این روستا با دختری حدود 7ساله به نام «مریم» برخورد میکند. «مریم» سه نفر را که مشکل خانوادگی دارند و به پدر خانواده مربوط است به فرشته معرفی میکند و در انتها مشکلاتشان رفع میشود.
وی در پایان خاطر نشان کرد: این کار به سفارش سازمان مهر امام رضا(ع) در شهر قم بود. در حقیقت از ما خواستند فیلمی راجع به ایتام بسازیم، اما آنها را بدبخت جلوه ندهیم. این موضوع را با مهناز عادلی نویسنده اثر در میان گذاشتیم. متاسفانه حدود یک هفته پس از سفارش به وی اتفاق بدی افتاد و پدرش درگذشت. فکر کنید کسی که یک هفته یتیم شده و داغ از دست دادن پدر را دارد میخواهد فیلمنامهای راجع به ایتام بنویسد! اما او با آن حال بد و حس عجیب و غریب و بدون اینکه تاثیری بر کیفیت کار بگذارد، فیلمنامه قابل تاملی نوشت. این موضوع از خاطرهها و اتفاقات عجیب و بد ما در این فیلم بود؛ چرا که سفارش فیلمنامهای با موضوع ایتام را قبول میکنیم، اما به یکباره نویسنده و رکن اصلی کار پدر خود را از دست میدهد و یتیم میشود.
انتهای پیام/