روند پژوهش ادبی به دلایلی چون بی‌رغبتی ناشران خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها در کشور ما کند است.

احمد شاکری، نویسنده، منتقد و چهره سال داستان‌نویسی جشنواره «رسول‌ آفتاب» در سال 1394 در خصوص وضعیت پژوهش ادبی در سالی که گذشت، به خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: همانطور که مستحضر هستید ادبیات داستانی از چند بخش مهم بهره می‌برد و پژوهش ادبی یکی از این بخش‌هاست.
 
وی افزود: ما در سال گذشته شاهد انتشار آثار متعدد قابل توجهی در حوزه پژوهش ادبی بودیم و به نظر می‌رسد در این حوزه روند کمی و کیفی قابل توجهی داشتیم و شاید یکی از دلایل آن این باشد که برخی از آثار در سال‌های گذشته آماده انتشار بودند و با کمی تاخیر در سال 1394 منتشر شده‌اند. 

اما در مجموع روند پژوهش ادبی در کشور ما کند است و عموما ناشران خصوصی به دلیل آگاهی از این امر که آثار پژوهش ادبی مخاطبان خاص خود را دارند، تمایل چندانی به سرمایه‌گذاری در این حوزه ندارند. 

این نویسنده اظهار داشت: از دلایل دیگر کند بودن روند پژوهش ادبی در کشورمان می‌توان به این امر اشاره کرد که عموما نقدهای ما نقدهای شفاهی است و مکتوب نیست؛ یعنی اکثر آثار پژوهشی و نقادانه مکتوب نیستند. 

شاکری ادامه داد: به نظر فضای کشور قدرت پذیرش نقدهای جدی را ندارد و عموما کسانی که آثارشان نقد می‌شود، نقد را پس می‌زنند و این هم یکی دیگر از دلایل کند بودن روند پژوهش ادبی به حساب می‌آید. 

وی تصریح کرد: یکی دیگر از دلایل کندی روند پژوهش ادبی این است که نقدهای ما نگاه کاربردی و جدی به ادبیات کشور ندارد و آثاری نقد می‌شوند که مخاطب چندانی ندارند. 

این منتقد افزود: هم‌اکنون رویکردهای انتقادی رویکردهایی هستند که دغدغه‌های انقلاب را بر نمی‌تابند و هدف و غایت کارکرد ادبی در آنها دیده نمی‌شود یا جدی گرفته نمی‌شود. 

شاکری گفت: از دلایل دیگر کندی پژوهش‌های ادبی در کشورمان می‌توان به این امر اشاره کرد که نهادها، دانشگاه‌ها و سازمان‌ها سرمایه‌گذاری لازم را در این حوزه نمی‌کنند و حتی دانشگاه‌ها که رسالت پژوهش و تقویت آن را دارند هم در این زمینه راکد هستند. لذا کم رونق بودن پژوهش آسیب رسان است. 

وی ادامه داد: نتیجه کند بودن روند پژوهش ادبی در کشور مستقیما به رویکرد ادبیات بر می‌گردد و آنچه در کمبود نقد رشد می‌کند، ادبیات عامه‌پسند است. 

چهره سال داستان نویسی جشنواره «رسول آفتاب» اظهار داشت: از نتایج دیگر کندی روند پژوهش‌های ادبی می‌توان به جابجایی ارزش‌ها و ضدارزش‌ها اشاره کرد.
 
شاکری در قسمت پایانی سخنان خود در قالب یک عیدانه ادبی گفت: چند کتاب در حوزه ادبیات دینی منتشر شده‌اند که به نظر می‌رسد خواندنشان برای همه مفید باشد و از این زمره می‌توان به کتابهای «رویای نیمه‌شب» نوشته مظفر سالاری، «حاء سین نون» به قلم سید علی شجاعی و «فرمانروای مصر» نوشته مهدیه ارطایفه اشاره کرد. 

وی خاطرنشان کرد: انتظار من از مسئولان فرهنگی این است که بیشتر به پیشنهادها گوش بدهند و به وعده‌های خود عمل کنند. 


انتهای پیام/ 




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.