بافته های کشف شده از معدن نمك كه بيشتر متعلق به دوره های هخامنشی و ساسانی هستند از ارزشمندترين اشيای به دست آمده از معدن چهرآباد محسوب مي شوند.


به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ اين بافته ها از نظر ابعاد و اندازه ، بافت ، طرح ، نقش و جنس تنوع فراوانی داشته و آگاهی های زيادی از صنعت بافندگی ايران باستان ارائه مي كنند.
طبق مطالعات انجام شده، جنس بيشتر بافته ها از پشم و سپس پنبه بوده و با روشها و طرحهای مختلفی بافته شده اند.
رنگ قرمز، آبي و زرد استفاده شده در پارچه ها ی منقوش منشأ گياهی داشته و از گياهان نيل، روناس و درختچه گز در رنگ آميزی نقوش استفاده شده است.
بافته هاي معدن نمک چهرآباد ، درواقع تكه هايی از لباس های معدن كاران و يا كيسه های حمل اشيا و نمک بوده اند كه در حين كار در ميان لايه ای نمک قرار گرفته و تا به امروز به خوبي حفظ شده اند.
با وجود آنكه نمونه هايی از بافته های دوره ساسانی پيشتر نيز از برخي مناطق خاورميانه كشف شده و امروز در موزه های دنيا به نمايش درآمده است ، اما از دوره هخامنشی بافته های چندانی تا كنون از ديگر مناطق ايران گزارش نشده و پيش از كشف پارچه های هخامنشی معدن نمک چهر آباد آگاهی ما از پوشاک و صنعت بافندگی هخامنشيان ، فقط نقوش برجسته هخامنشی و برخی نقوش ديگر در آسيای صغير و و يونان بوده است.
علاوه بر پارچه ها ، تعداد زيادی تكه های نخ و ريسمان در ابعاد و اندازه های مختلف و بافت های متنوع كه از الياف پشم و مو تهيه شده ، از معدن نمک يافت شده است . ريسمان های مذكور از لوازم و اشيای مهم معدن كاران دوره هخامنشی و ساسانی بوده است.
بدون شک معدن نمک گنجينه ای ارزشمند از بافته های كهن ايران را در خود جاي داده است. گنجينه ای كه د ر پژوهشهای آينده آگاهی های بسياری از هنر بافندگی ايران باستان را آشكار خواهد نمود.
بافته های معدن نمک چهرآباد در بخش اختصاصی و در موزه باستان شناسی مردان نمکی(عمارت ذوالفقاری) زنجان به نمایش گذاشته شده است.
انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.