معاون دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در سال 94 حدود 800هزار فرهنگی شامل طرح رتبه بندی شدند از شروع مرحله دوم و جدید این طرح در سال 95 خبر داد.

عابدینی معاون دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به طرح رتبه بندی گفت: برای طرح اولیه رتبه بندی در شورای عالی آموزش و پرورش 4 یا 5 شاخص معین مانند سابقه کاری و تجربه فرد پیش بینی شد. در مرحله اول کسانی که سابقه کاری 6 سال به بالا را داشتند می توانستند در این طرح شرکت کنند و در سطوح بعدی هم 6 سال به 6 سال است (یعنی اگر کسی شامل طرح رتبه بندی شد باید بعد از 6 سال مجددا در صورت تمایل مدارک خود را ثبت و امتیازات لازم را در صورت تایید ثبت نام کسب نماید.)

وی با توجه به اینکه برای این طرح سه سطح ارشد،خبره و عالی درنظر گرفته شده است، افزود: اگر گسی در مرحله اول مشارکت کرد و مشمول رتبه بندی شد بعد از 6سال دوباره می تواند مدارک جدیدی ارائه دهد و به سطح ارشد و مجدد بعد از 6سال با طی فرآیند مشارکت به سطح خبره وعالی برسد.

عابدینی اظهار داشت:  فرد باید حتما 6 سال سابقه رسمی در آموزش پرورش داشته باشد تا بتواند در ارزیابی های رتبه بندی شرکت کند. بعد از سابقه کاری بحث گواهینامه دوره آموزشی ،مدرک تحصیلی، ارزیابی عملکرد و خلاقیت شاخص هایی است که برای مرحله اول رتیه بندی در نظر گرفته شده است. پیشنهاد آموزش و پرورش بر این بود که افراد با سابقه کار کمتر از 6 سال هم در طرح رتبه بندی باشند اما آنچه که مصوب شده و سازمان مدیریت ابلاغ کرده است فعلا به این پیشنهاد مجوز داده نشده است.

وی بااشاره به سه مرحله رتبه بندی تصریح کرد: برای مرحله اول که از مهر سال 94 شروع شد اعتبار خاص و جداگانه ای پیش بینی شد و سعی کردیم حداقل شاخص ها را لحاظ کنیم این رتبه بندی درحقیقت براساس ساختار موجود به اجرا رسید اما باید برای رتبه بندی واقعی پیش بینی هایی نیز صورت گیرد. مرحله دوم این طرح که دوره گذار است سال 95 شروع می شود و به نوعی ادامه و تکمیل مرحله اول است و تا آخر سال 95 ادامه می یابد، در این مرحله برخی از شاخص هایی که به نظر می رسد با صلاحیت حرفه ای افراد مرتبط است به شاخص های مرحله اول اضافه می شود.

وی ادامه داد: اما آنچه که باید آموزش و پرورش عمل کند نظام سنجش صلاحیت حرفه ای است که قرار شده تا پایان سال 95این نظام تدوین و مصوب شود از ابتدای سال 96 هم نظام رتبه بندی واقعی براساس شاخص های دقیق تدوین شده اجرایی می شود . 

وی در خصوص مصوبه طرح رتبه بندی برای افرادی که در مناطق کمتر توسعه یافته و یا محروم، خدمت آموزشی دارند عنوان کرد: در مصوبه طرح رتبه بندی قید شده است که این افراد به ازای هر یک سال خدمت آموزشی که انجام می دهند یک سال در رتبه بندی آنها تعجیل می شود یعنی بطور مثال اگر کسی درمناطق محروم 3سال خدمت داشته باشد معادل 6 سال سابقه کاری برای شرکت در طرح رتبه بندی حساب می شود.

وی ادامه داد:  توصیه ما دراین طرح این بود که شاخص هایی استفاده شود که قابل سنجش باشد و به صلاحیت حرفه ای معلم مربوط باشد نه به مسائل جانبی و درکل به نتیجه محور بودن و خروجی آن بحث توجه شود و مدرسه بعنوان مرکز ثقل رتبه بندی در نظر گرفته شود .

معاون دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه هرکدام از معلمان که سابقه آموزشی کامل، اشتغال تمام وقت ،یا گواهینامه معتبر آموزشی لازم و..  را نداشته باشند نمی توانند در طرح رتبه بندی مشارکت کنند، گفت: در سال 94 حدودا 800هزار نفر از فرهنگیان شامل طرح رتبه بندی شدند و امیدواریم که بقیه معلمان واجدالشرایط هم در سال آینده مشمول این طرح شوند.

عابدینی در پایان گفت: امیدواریم که در این فرصت باقیمانده که تلاش یکساله است و جلسات آن شروع شده است با اجرای نظام رتبه بندی واقعی به جای طرح فعلی افراد بیشتری مشمول این طرح شوند و شاخص ها هم دقیق تر شود. درواقع در سال جدید با شروع مرحله دوم رتبه بندی افرادی که 6سال خدمتشان تکمیل می شود یا توانسته اند در این مدت گواهینامه آموزشی خود را دریافت کنند می توانند برای این طرح و مشمول شدن ثبت نام نمایند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار