نانو تراشه‌ای درآفریقای جنوبی تجاری سازی شده که دستاورد آن حسگری با قابلیت تنظیم برای شناسایی باکتری‌های مختلف است.

به گزارش خبرنگار  حوزه فناوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ،‌ به زودی مردم آفریقا از فناوری بهره خواهند برد که در آن یک نانو تراشه توسط فرد بلعیده شده و این نانو تراشه عفونت باکتری را بسیار سریع‌تر و ارزان‌تر از روش‌های رایج شناسایی خواهد کرد. 

این ابزار در اوایل سال 2016 میلادی تجاری سازی شده و با هزینه کمتر از روش‌های رایج در اختیار بیماران قرار می گیرد. 

این نانو تراشه می‌تواند در مدت 15 دقیقه بیماری را شناسایی کند این درحالی است که روش‌هایی که از خون یا ادرار برای تشخیص طبی استفاده می‌کند معمولا چند روز زمان نیاز دارد. 
دستاورد پزشکی مورد استفاده در این تراشه نوعی حسگر بوده که توسط محققان دانشگاه استلنبوش و در مدت دو سال ابداع شده است. 

پرولد از محققان این پروژه می‌گوید: نکته جالب توجه در این تراشه آن است که حسگر به صورت ویژه برای باکتری‌های ویژه‌ای طراحی می‌شود شما می‌توانید این حسگر را برای باکتری مورد نظر تنظیم کند یا اگر نگران آلودگی آب در روستاها هستید کافی است که این حسگر برای فعالیت باکتری ایکولا تنظیم شود این حسگر قادر به شناسایی بیماری در غلات نیز است. 

هر ساله در حدود 250 میلیون نفر به اورگانیسم‌های پاتوژنی مبتلا می‌شوند که حداقل 20 میلیون نفر این افراد جان خود را از دست می‌دهند. 
 
پژوهشگران این پروژه از آنتی بادی ویژه آنتی ژن بیماری برای به دام انداختن آن استفاده می‌کنند این نانو تراشه بعد از بلعیده شدن در سیستم گوارشی فعال شده و می‌تواند به شکار عوامل بیماری زا بپردازد. 

Times live.co.ta 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.