رئیس سازمان حج و زیارت گفت:پس از تغییر تاریخ اولیه جلسه امضای تفاهم نامه ایران و عربستان در خصوص حج 95 از سوی سعودی ها،منجر به لغو دوباره این جلسه شد.

سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به کارشکنی های عربستان در تشکیل جلسه امضای تفاهم نامه حج تمتع، اظهار کرد: همه ساله قبل از موسم حج، وزارت حج عربستان به یک اعلام قبلی مسئولان حج کشورها را دعوت می کند و در جده طی جلسه ای تفاهم نامه ای به امضای طرف سعودی و مسئولان سایر کشورها می رسد و بر همین اساس ایران و عربستان درخصوص مقررات و مسائل مربوط به حوزه های اجرای حج این تفاهم نامه را امضا می کنند.

وی در ادامه افزود: سال 94 نیز دعوتنامه ای از سوی وزارت حج عربستان برای 17 دی ماه ارسال شد اما سه روز قبل از قطع رابطه سیاسی اعلام کردند که تاریخ در نظر گرفته شده برای امضای تفاهم نامه به تعویق افتاده است و پس از آن خود عربستان دعوت نامه دوم را فرستاد و در آن تاریخ 19 اسفند را برای مذاکره در خصوص برنامه های حج 95  تعیین کردند.

اوحدی با بیان اینکه ما نیز ترکیب هیئت اعزامی خود را به آنان اعلام کردیم، تصریح کرد: بعد از قطع رابطه سیاسی همچنان بر اساس دعوت رسمی وزارت حج عربستان، توقع داشتیم خود آنان به دعوت نامه خود احترام قائل شوند و ملاقات انجام شود که متأسفانه این مهم صورت نگرفت.

رئیس سازمان حج و زیارت در تشریح چرایی عدم تشکیل این جلسه گفت: قبل از19 اسفند، سعودی ها اعلام کردند که روادید هیئتی که قصد اعزام به عربستان را دارند، در کنسولگری عربستان در دوبی صادر می شود بر همین اساس ما نیز نماینده خود را به همراه گذرنامه 6 نفر هیئت ایرانی به دوبی اعزام کردیم.

وی اضافه کرد: اما زمانی که نماینده ما به کنسولگری عربستان در دوبی مراجعه کرد، این کنسولگری اعلام کرد که وزارت حج عربستان باید موعد جدیدی را اعلام کند چرا که زمان ملاقات مجدداً تغییر کرده است.

اوحدی با اشاره به اینکه تا زمانی که وزارت حج و وزارت خارجه عربستان هماهنگی های خود را انجام ندهد امکان ملاقات جدید وجود ندارد، گفت: فرآیند ناهماهنگی بین وزارت حج و وزارت خارجه عربستان به وزارت خارجه کشورمان گزارش شده و همانطور که قبلا اعلام کردیم حج فریضه واجب مردم است و بر همین اساس پیگیری های ما ادامه دارد.

رئیس سازمان حج و زیارت عنوان کرد: تا به امروز هم مسئولان وزارت حارجه عربستان اعلام کردند که حج را از روابط سیاسی جدا می دانند و علی رغم لغو روابط سیاسی آمادگی پذیرایی از زائران ایرانی را دارند اما در عمل ناهماهنگی های زیادی را مشاهده می کنیم که نمونه بارز آن بسته شدن دفتر سازمان حج و زیارت در عربستان است در حالی که تنها وظیفه این دفتر فراهم کردن تمهیدات لازم برای حضور زائران بوده است.

وی ادامه داد: ما همچنان منتظریم که ناهماهنگی ها بین گفتار، رفتار و البته بی نظمی های بین دستگاه های سعودی برطرف شود و هیئت ایرانی برای مذاکره عازم عربستان شوند.

اوحدی گفت: یکی از اساسی ترین موضوعات مورد مذاکره مسئله امنیت زائران است، چرا که وقتی زائران روادید دریافت می کنند، بیانگر این است که امنیت آنها در کشور میزبان تأمین شده است بنابراین اطمینان از تأمین امنیت زائران از خواسته های جدی ماست.

رئیس سازمان حج و زیارت بیان کرد: اگر بخواهد تأخیر بیشتری درتشکیل این جلسه ایجاد شود یقیناً هماهنگی امور مربوط به زائران با مشکل مواجه می شود چرا که سال های گذشته قبل از 15 اسفند برنامه های حج از جمله قراردادهای آشپزخانه، هتل، حمل و نقل زمینی و هوایی، مسکن و ... قطعی بود. از این رو تأخیر بیشتر ارائه خدمات را با ابهاماتی مواجه می کند.

وی تأکید کرد: ما هم به عنوان سازمان متولی امور زائران این سوال را از عربستان داریم که چه نیازی به چنین تأخیری است چرا که هیچ دلیل منطقی در تأخیر تشکیل جلسه وجود ندارد.

اوحدی یادآور شد: ما بر اساس وظیفه خود مبنی بر فراهم کردن بستر اعزام زائران، اعلام کردیم که زائران قسط اول خود به مبلغ 5 میلیون تومان را به صورت علی الحساب در حسابی به نام خود در بانک ملی واریز کنند چرا که اگر مذاکرات بر اساس روال همیشگی جلو رفت، بر اساس اعلام قبلی قسط دوم، هفته اول اردیبهشت دریافت خواهد شد اما اگر با موانعی برای تشکیل این جلسه مواجه شویم، یقییناً با شفافیت تمام آخرین وضعیت را به مردم گزارش و تصمیمات لازم را اتخاذ می کنیم.

رئیس سازمان حج و زیارت در پایان گفت: تا به امروز بیش از 50 درصد زائران قسط اول را واریز کردند و این در حالی است که سال گذشته، بهمن ماه گروه های قیمتی اعلام شده بود اما امسال به دلیل خلف وعده مسئولان عربستانی با تأخیر 2 ماه مواجه شدیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۱۰ فروردين ۱۳۹۵
سلام یکی از شرایط واجب شدن حج تمتع امنیت است چرادر شرایطی که زائران ما هیچگونه امنیتی نه از نظر جانی ، مالی و ناموسی ندارند چرا مسئولان همچنان پافشاری به اعزام زائر میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۱۰ فروردين ۱۳۹۵
همین پولارو موشک میخرن باهاش میریزن رو سر یمنی ها..والا خدا تو کشور خودمونم هست نیازی نیس بری عربستان!اینهمه بدبخت تو کشورمون هست این پولارو نریزین تو شکم این عربستانی ها..
آخرین اخبار