مدتی است که آزمون های انتخاب عوامل اجرایی حج برای خدمت رسانی به زائران دغدغه متقاضیان به ویژه دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی سازمان حج و زیارت شده است...

سردرگمی دانشجویان سازمان حج و زیارت در مسیر خدمت به زائران/مسئولان: هیچ حقی ضایع نشده استبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فارغ‌التحصیل شدن از دانشگاه و پیدا نکردن شغل متناسب با رشته تحصیلی یکی از دغدغه های دانشجویان حال حاضر کشور است وگویا این قصه سر دراز دارد و دانشگاه‌ها ودانشکده‌های تخصصی سازمان های مختلف را نیز در بر می‌گیرد.

دانشگاه جامع علمی کاربردی سازمان حج و زیارت نیز یکی از همین دانشگاه‌هاست که دانشجویانش از این قاعده مستثنی نیستند.این مرکز آموزش علمی کاربردی 5 سال پیش و با هدف تربیت نیروهای متخصص به صورت کاربردی تاسیس شد چرا که آموزش صرفا نظری برای عوامل اجرایی حج و زیارت به منظور ساماندهی و خدمات رسانی به زائران کفایت نمی‌کند.

تا به این جای کار، وجود دانشگاه و تربیت نیروی‌های متخصص خالی از اشکال است اما زمانی که در کنار خروجی های چندین دوره کاردانی و کارشناسی تخصصی مدیریت حج و زیارت، آزمونهای انتخابی عوامل اجرایی نیز برگزار می‌شود، مساله تازگی می یابد و محل تامل می شود.

اینکه چرا از افراد فارغ‌التحصیل دوره های تخصصی یاد شده در امر برگزاری حج به طور مستقیم استفاده نمی‌شود و این اشخاص نیز بدون در نظر گرفتن هیچگونه معافیتی مجبور به پرداخت هزینه و شرکت در آزمون مجدد دروس زمان تحصیل خود هستند ، سوال هایی است که برخی ذهن ها را به این سمت ‌کشانده که آیا سازمان حج و زیارت در پی برگزاری آزمون به دنبال کسب درآمد است؟

برای اینکه بیشتردرجریان مشکلات به وجود آمده برای دانشجویان این مرکز آموزشی قرار بگیریم پای صحبت های یکی از دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی حج وزیارت نشستیم.

وی درابتدا از برگزاری دوره های آموزشی سازمان حج در سالهای گذشته گفت: قبل از تشکیل دانشگاه، سازمان حج وزیارت کلاس ها و دوره هایی را درمقاطع مختلف ازجمله مدیریت،معاون وپذیرایی درمقاطع مختلف برگزارمی کرد و با دریافت هزینه و ارائه  آموزش های مورد نیاز برگزاری حج مدارکی را ارائه کرد اما پس از این دوره ها و تشکیل دانشگاه افرادی که حتی در این دوره ها شرکت کرده بودند مجبور به ورود به دانشگاه علمی و کاربردی سازمان حج بودند چراکه مدرک دوره های سازمان حج اعتبار کافی را نداشت.

موضوع دیگری که این دانشجو نسبت به آن اعتراض داشت انتخاب عوامل اجرایی حج بود.

وی دراین خصوص گفت: متاسفانه بیش از 40 درصد کسانی که در آزمون عوامل اجرایی شرکت می کنند هیچ گونه رابطه استخدامی با سازمان حج وزیارت ندارند وهمچنین از دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی نیستند ضمن اینکه 60 درصد باقی مانده را دو سوم دانشجو و یک سوم را مدیران بخش های مختلف سازمان حج وزیارت تشکیل می دهند که این موضوع باعث می شود تعداد دانشجویانی که وارد عرصه  خدمتگذاری به زائران شوند، کاهش یابد.

انتخاب عوامل اجرایی از میان پذیرفته شدگان آزمون نیز از دیگر مواردی بود که این دانشجو درباره آن گفت: عوامل اجرایی ازجمله معاونین ومسئولان پذیرایی توسط مدیران کاروانها انتخاب می شوند اما نحوه انتخاب آن ها جای تامل دارد چرا که در بسیاری از موارد دیده شده این مدیران براساس روابط و البته نه ضوابط نسبت به تعیین معاونین وعوامل خود اقدام می کنند، بدین نحو که در بسیاری از موارد دیده شده از میان اسامی ای که سازمان حج و زیارت در اختیار مدیران قرار می دهند کسانی که رابطه نزدیکتری با مدیران دارند برای خدمتگزاری در حج برگزیده می شوند.

مورد آخری که این دانشجو نسبت به آن اعتراض داشت یکی از آزمون های حج و زیارت است که تحت عنوان آشپز حرفه ای برگزار شده اما پس از گذشت مدتی طولانی خبری از نتایج آن نیست.

به گفته وی این آزمون بر اساس تصمیم عربستان سعودی مبنی بر ارائه روادید دو هفته ای برای آشپزان برگزار شد که با برگزاری این آزمون پذیرفته شدگان با دریافت مدرک سازمان آموزش فنی و حرفه ای که یک مدرک بین المللی است میتوانستند روادید بیش از دو هفته را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه تدبیر سازمان حج و زیارت در برگزاری این آزمون قابل توجه است گفت: سازمان حج و زیارت با برگزاری و انتخاب پذیرفته شدگان از این ازمون میتوانست راهکار مناسبی برای حل این مشکل ارائه دهد اما متاسفانه تا کنون نتیجه آن ابلاغ نشده است.

برای پیگیری مشکلات دانشجویان این دانشگاه و پاسخ گویی به علل نیاز به برگزاری آزمون عوامل اجرایی حج و زیارت به سراغ رئیس سازمان حج و زیارت رفتیم و موارد ذکر شده را با وی مطرح کردیم.

سعید اوحدی رییس سازمان حج و زیارت در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان در پاسخ به این سوال که با وجود دانشگاه جامع علمی-کاربردی حج و زیارت چه نیازی به برگزاری آزمون‌های عوامل اجرایی حج و زیارت است گفت: برگزاری آزمون به این منظور است که نسبت به توانایی های کاربردی کسانی که می‌خواهند به عنوان عوامل اجرایی حج مشرف شوند اطمینان حاصل شود.

وی درادامه افزود:همانگونه که یک دانشجوی مهندسی پس از اتمام دوران تحصیل خود در آزمون سازمان نظام مهندسی باید شرکت کند و پس از قبولی پروانه خود را دریافت کند انتخاب عوامل اجرایی حج نیز باید با اطمینان از توانایی های متقاضیان صورت گیرد و برگزاری آزمون به معنای عدم توجه به دانشجویان حج و زیارت نیست.

اوحدی اضافه کرد: از این رو آزمونی بین دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی حج و زیارت و نیز مدیران کاروانی که سابقه تشرف به عنوان عوامل اجرایی را داشتند برگزار می‌شود که نسبت به بار علمی دانشجویان اطمینان حاصل شود.البته این آزمون به معنای ایجاد شبهه و در آموزش های این مرکز آموزشی نیست.ضمن اینکه اگر این آزمون برگزار نشود مدیرانی که تجربه کافی در زمینه خدمت رسانی به زائران را دارند نیز معترض خواهند بود، لذا،در این آزمون هر دو گروه در یک فضای عادلانه برای قرار گرفتن در زمره عوامل اجرایی به رقابت می‌پردازند.

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین در خصوص اعتراض دانشجویان مبنی بر نداشتن هیچگونه معافیتی برای شرکت دراین آزمون گفت: اعتراض این دانشجویان به ما منتقل شد و ما نیز طی جلسه‌ای که با تعدادی از نمایندگان آنان داشتیم توضیحات لازم را ارائه کردیم و البته آنان نیز قانع شدند؛ ضمن اینکه پس از جلسه‌ با انتقال مطالب به حوزه آموزش و معاونت سازمان حج، قرار شد تا با انجام کارشناسی های مورد نیاز، امتیازی برای دانشجویان با توجه به معدل و شرایط تحصیلی قائل شویم.

وی تاکید کرد:البته هنوز این امتیازات به طور دقیق مشخص نشده است اما برگزاری آزمون به قوت خود باقی است.

اوحدی همچنین اشاره‌ای به شرکت کنندگان دراین آزمون کرد و بیان داشت:متاسفانه شبهه‌ای ایجاد شده که مدیران حج و زیارت به عنوان عوامل اجرایی مشرف می‌شوند اما قاطعانه تاکید می‌کنیم هیچکدام از کارمندان و مدیران این سازمان به عنوان مدیران کاروان و مدیران مجموعه به حج مشرف نمی‌شوند. به عنوان مثال ممکن است فردی از سازمان های دیگر که تجربه کافی را در این زمینه دارد در آزمون شرکت کرده و پس از قبولی به عنوان عوامل اجرایی به حج مشرف شود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی براینکه با توجه به تعلیق عمره چه نیازی به برگزاری چنین آزمونی و انتخاب عوامل اجرایی است گفت:ما به عنوان سازمانی که متولی اعزام حجاج است وظیفه داریم برنامه ریزی های مربوط به حج را بطور کامل انجام دهیم و همه جوانب را در نظر بگیریم لذا برگزاری آزمون نیز یکی این جوانب است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص دوره هایی که سازمان حج در سال های گذشتنه نسبت به برگزاری آن اقدام کرده است افزود:این دوره ها برای خود سازمان حج و زیارت بوده و با کلاس های دانشگاهی علمی-کاربردی کاملا متفاوت است.

دوره های علمی کاربردی یا در مقطع کاردانی و یا کارشناسی در نظام جامع علمی-کاربردی است که زیر نظر وزارت علوم تحقیقات و فناوری برای آن مدرک صادر می‌شود اما دوره های سال های پیشین سازمان حج و زیارت به صورت سنتی انجام می شد و اعتباری از طریق وزارت علوم برای آن وجود نداشت چرا که کلاس هایی نظیر زبان عربی بود که هیچ مرجعی به غیر از خود سازمان حج و زیارت آن را تایید نکرده بود.

اوحدی به نحوه انتخاب عوامل توسط مدیران کاروان ها اشاره و بیان کرد: مدیران کاروان این اختیار را دارند که براساس لیستی که سازمان حج و زیارت از نفرات واجد شرایط به آنان داده می‌شود نیروهای خود را انتخاب کنند.

وی یادآور شد:اگر ما این اختیار از مدیران کاروان سلب کنیم و به این مدیران نیروهای مورد نظر خود را تحمیل کنیم ممکن است آثار وضعی اشتباهی ایجاد شود لذا بستری را فراهم کردیم تا این مدیران با تجربه و بانک اطلاعاتی که ما در اختیار آنان قرار می‌دهیم نیروهای خود را انتخاب کنند.

اوحدی در پاسخ به اینکه چه نظارتی بر روی نحوه انتخاب مدیران کاروان وجود دارد تا این افراد به جای ضوابط بر اساس روابط نیروهای خود را انتخاب نکنند گفت: یک نظام ارزیابی متشکل از مدیران بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت همه ساله عملکرد مدیران راهنما، عواملشان و مدیران مجموعه را ارزیابی می‌کند تا در صورتی که مدیری در انتخاب های خود اشتباه کرده باشد در امتیازات سال های آینده وی برای کادر اجرایی تاثیرگذار باشد.

رئیس سازمان حج و زیارت در پایان به آزمون آشپزحرفه‌ای اشاره کرد و افزود: براساس برنامه ریزی های نتایج این آزمون تا سه روز آینده به اطلاع شرکت کنندگان خواهد رسید.


گزارش از راضیه آقایی


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار