عضو کمیسیون فرهنگی واجتماعی گفت:یک وحدت نظر در خصوص اصول معماری و شهرسازی ایرانی_ اسلامی در بین سازندگان وجود ندارد و بیشتر ساخت وساز ها خلاف عقل ومنطق انجام می شود.

شهرسازی‌ها خلاف عقل و منطق انجام می‌شوند
مجتبی شاکری عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در گفت وگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با میزان رعایت اصول معماری ایرانی_ اسلامی در ساخت وساز های شهر تهران اظهار داشت:در حال حاضر هنوز اساتید دانشکده های معماری به یک جمع بندی و الگوی ثابتی در خصوص معماری ایرانی _ اسلامی نرسیده اند.

وی افزود:باید سعی شود برخی از المان های شناخته شده معماری ایرانی _ اسلامی را در ساخت و ساز ها رعایت کنیم به عنوان مثال در ساخت مساجد از مصالح جدید استفاده نشود اما متاسفانه دیده می شود که نه تنها سازنده ها معماری پذیرفته شده در جامعه را رعایت نمی کنند بلکه المان هایی مانند گنبد وگلدسته نیز از مساجد حذف کرده اند.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت:بحث رعایت اصول معماری ایرانی_ اسلامی باید در جایی به جمع بندی برسد تا یک وحدت نظر در رابطه با آن در بین صاحب نظران به وجود آید.

شاکری بیان داشت:در حال حاضر با بلند مرتبه سازی هایی که انجام شده است واحد های مسکونی مشرف به یکدیگر ساخته می شوند که می توان گفت یک نوع سلب حقوق شهروندی است ،و با وجود اینکه به لحاظ اخلاقی و شرعی این گونه معماری دارای ایراد است اما در قانون منعی در این رابطه وجود ندارد.

وی فزود:شهرسازی ها با توجه به جمعیت و موقعیت شهروندان انجام نمی گیرد به عنوان مثال در تجمیع و نوسازی بافت های فرسوده ،ساختمان های با طبقات زیاد احداث شده است که رفت و آمد در معابر مجاور آنها را با مشکل رو به رو کرده است که ابتدا باید جلوی این گونه ساخت و ساز ها را گرفت و بعد به فکر رعایت اصول معماری ایرانی _اسلامی باشیم.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهرتصریح کرد:در مجموع باید قبل از اینکه به معماری ایرانی _ اسلامی توجه کنیم باید به یک معماری منطقی دست پیدا کنیم و در ساخت و ساز ها خلاف عقل و منطق عمل نکنیم به عنوان مثال هجوم بلند مرتبه سازان به زمین های گران یک کار خلاف عقل ومنطق است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار