کربی: فعایت‌های روسیه، سوری‌ها را جسورتر کرده/هنوز بر سر آینده سیاسی اسد توافقی صورت نگرفته است

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بازپس‌گیری شهر تدمر را اتفاق خوبی توصیف کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ "جان کربی،" سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در کنفرانس خبری خود در پاسخ به این سئوال که بازپس گرفتن شهر تدمر اتفاق خوبی است یا خیر؟ و آیا نوعی سردرگمی در موضع گیری وزارت امور خارجه در این زمینه وجود ندارد؟ گفت: "بله مطمئناً اتفاق خوبی است من اطلاع ندارم که در این زمینه نوعی سردرگمی وجود داشته باشد. هیچ سردرگمی در ذهن وزیر امور خارجه آمریکا در این زمینه وجود ندارد و از نظر او این اتفاق خوبی است. ما نمی توانیم فراموش کنیم که داعش در این مکان چه کارهایی کرد داعش میراث مشترکی را نابود کرد که تاریخ بشر در آن نهفته است و سر یک باستان‌شناس را که مسئول مراقبت و نگهداری از این سایت بود، برید. بنابراین ما این را اتفاق خوبی تلقی می کنیم که داعش دیگر کنترلی بر این شهر ندارد. البته باید متوجه بود که درست است که این اتفاق برای سوریه و مردم آن خوب است. همه ما می دانیم که در بلند مدت ارتش سوریه تحت فرمان اسد نمی توان صلح را برای این کشور به ارمغان بیاورد و این هدفی بلند مدت است. این امر ثابت کننده این نیست که اسد با بازپس گیری این شهر می تواند دیگر مناطق سوریه را بازپس بگیرد. اسد مسئول جنگ داخلی است که در واقع به رشد گروهی مانند داعش امکان رشد داده است. اما در کل ما فکر می کنیم نبودن داعش در تدمر و ناتوانی این گروه در نابودی تاریخ بشر چیز خوبی است." 

وی در ادامه گفت: آمریکا از امکان دسترسی کارشناسان یونسکو به سایت تاریخی در شهر تدمر سوریه حمایت می کند.  

جان کربی درپاسخ به سوالی درباره تاثیر این پیروزی دولت سوریه در گفتگوهای  صلح و فرایند انتقال سیاسی و اینکه این موفقیت تا چه اندازه اعتماد به نفس دولت سوریه را افزایش داده است گفت: من نمی توانم بگویم که این اتفاق اعتماد به نفس آنها را تقویت کرده است یا نه. اما صراحتا ما می بینیم که فعایت های نظامی روسیه در سوریه، سوری ها جسورتر کرده بود و اینکه آنها به علت این بازپس گیری امیدوار تر می شوند را نمی توانم رد کنم. اما در مورد اینکه تاثیر این اتفاق بر فرایند صلح چیست،من فکر می کنم خیلی زود است که بشود این موضوع را درک کرد. ما تازه اولین بخش از گفتگو های واقعی در ژنو را پشت سر گذاشته ایم  چرا که تلاش اولیه در این زمینه به وضوح خیلی تداوم نیافت. بنابراین اولین مرحله از گفتگو های واقعی الان تازه تمام شده و همه طرف ها در ژنو دو هفته باهم بودند. حتی خود دی میستورا اشاره کرد که دستاورد های آن نشست قابل ملاحظه نبوده است و پیشنهاد مشخصی از آن بیرون نیامده و دستاورد ملموس و معناداری درباره اینکه چگونه فرایند سیاسی در سوریه می خواهد به پیش برود از این نشست بیرون نیامده است. وی ادامه داد ما می خواهیم این فرایند شکل بگیرد ولی خیلی زود است که بدانیم عملیات در پالیمرا چه تاثیری در این طرف و یا آن طرف را تقویت می کند من در این زمینه مطمئن نیستم. البته باید انتظار داشته باشیم که این اتفاق بیافتد ممکن است به دولت سوریه اعتماد به نفس ببخشد اما این درواقع یک عملیات تاکتیکی در نبرد زمینی بود  دوباره می گویم اکه چه ما از اینکه داعش از پالمیرا بیرون رانده شده، استقبال می کنیم اما در عین حالا می خواهیم مطمئن شویم و ببینیم که دو طرف یعنی مخالفان و دولت اسد هر دو به حضور و مشارکت خود در فرایند صلح ادامه می دهند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی در زمینه تاثیر دیدار وزرای خارجه آمریکا و روسیه در مسکو بر تقویت گفتگو های صلح گفت: من می توانم در جوابی کوتاه بگویم که بله. شما شنیدید که چگونه وزیر امور خارجه این گفتگوها را با لاوروف و پوتین هر کدام به مدت 4 ساعت جداگانه برگزار کرد و شما ایشان را بعد از این دیدار ها دیدید و ایشان گفت که در چه مواردی با روس ها برای پیشبرد فرایند سیاسی در سوریه به توافق رسیده اند. این گفتگو ها تقریبا همزمان با آخرین روز مذاکرات ژنو صورت گرفت و این می تواند دلیلی بر مهر تائید مجدد روسیه و آمریکا بر فرایند سیاسی در سوریه باشد. من فکر می کنم وزیر امور خارجه آمریکا نسبت به مذاکراتی که با روسیه انجام داده و همچنین نسبت به فرمولی که بتوان در چارچوب آن به توافقی در زمینه فرایند سیاسی با روس ها برسیم امیدوار است. 

وی افزود: در حال حاضر ما باید توجه جدی خود را برعملی شدن این توافق ها متمرکز کنیم و بر عملی شدن آنچه در مسکو بر سر آن مذاکره شده متمرکز شویم. دور بعدی گفتگو ها در ژنو به نظر می رسد که نوعی روند مثبت و در مسیر یک جهش روبه جلو حرکت خواهد کرد. خیلی سخت است که الان بگوییم دور بعدی گفتگو ها چگونه خواهد بود و چگونه به پایان خواهد رسید اما همه ما امیدواریم که نوعی جهش رو به جلو درباره فرایند سیاسی را شاهد باشیم  که قبلا وجود نداشت. من نه می خواهم در این زمینه اغراق کنم و نه  این را کم اهمیت جلوه دهم که تاثیر همیاری و ارتباطات روسیه و آمریکا در زمینه پیشبرد فرایند سیاسی در سوریه تاثیرات مثبتی در پی خواهد داشت. 

وی درباره این سوال که با توجه به حل نشدن موضوع آینده اسد آیا تحقق انتقال سیاسی و حل و فصل سیاسی موضوع سوریه امکان پذیر است، گفت: آنها باید روبه جلو حرکت کنند چرا که این موضوع هنوز حل نشده باقی مانده است. بله شما راست می گویید هنور بر سر آینده سیاسی اسد توافقی صورت نگرفته است و وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه آخر هفته خود گفت که روس ها با سوریه پیوند همیشگی ندارند.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار